دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1403 - 12:02
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

پای بسته تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی/ به جای ارز ترجیحی، یارانه به مصرف‌کننده داده شود

پای بسته تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی  به جای ارز ترجیحی، یارانه به مصرف‌کننده داده شود
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با انتقاد از استمرار پرداخت ارز ترجیحی این موضوع را مانع تولید تجهیزات پزشکی خواند.
کد خبر : 912096

عبدالرضا یعقوب‌زاده رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث اظهار کرد: این نمایشگاه در حال تبدیل به یک رویداد و مانند المپیک تجهیزات پزشکی در ایران است. تقریباً تمامی تولید کنندگان سعی دارند که آخرین دست‌آوردهای خود را به این نمایشگاه آورده و ضمن تعامل با مسئولان مرتبط و جامعه هدف این محصولات از بازدیدکنندگان نیز بازخوردهای لازم را دریافت کنند. از نظر ما ایران هلث بزرگترین و مهمترین نمایشگاه تجهیزات پزشکی ایران در فضا و مکان مناسبی در حال برگزاری است.

وی با اشاره به حضور بیش از 700 شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در این رویداد گفت: اگر محدودیت فضایی که سازمان توسعه تجارت برای این کار در نظر نگرفته بود چه بسا تولیدکنندگان بیشتری در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند. با این حال مسئولان این سازمان برای نمایشگاه سال آینده قول فضای بیشتری داده‌اند تا مشارکت‌کننده‌های بیشتری در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

یارانه تجهیزات پزشکی به مصرف کننده داده شود

یعقوب‌زاده در ادامه با اشاره سخنان رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با تغییر سیاست‌های ارزی تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز گفت: انتظار ما این است که در این چند ساله ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی حذف شود، اگرچه این اتفاق در عمده صنایع مانند دارو یا شیر خشک حذف شده است؛ اما در تجهیزات پزشکی همچنان پرداخت ارز ترجیحی وجود دارد. موضوع مهمی که وجود دارد این است که ارز ترجیحی مانعی برای رشد صنعت تجهیزات پزشکی است. وقتی به واردات کالاهایی که نمونه مشابه داخلی دارد، ارز ترجیحی داده می‌شود، صنعت را قفل می‌کند.

وی بیان کرد: نظر تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور هم این است که یارانه جایگزین ارز ترجیحی شده و مانند هر کشور دیگری به آخر زنجیره سلامت یعنی بیمار داده شود. در اروپا به هر مادری که دارای فرزند می‌شود به او کمک‌هزینه‌ای داده می‌شود تا هزینه‌های مرتبط با کودک مانند شیرخشک یا پوشک و ... تأمین شود. این بسیار راحت‌تر و مناسب‌تر از این است که ما به واردکننده ارز ترجیحی بدهیم. این خیلی راحت‌تر از این است که ارز یارانه‌ای به وارد کننده مواد اولیه بدهیم وقتی هم این ارز داده نشود یا تأخیری صورت بگیرد تولید کننده برای تولید با مشکل مواجه شود و کمبود در بازار به وجود آید. دولت نباید مسئول تأمین مثلا شیر خشک باشد بلکه باید از استاندارد این کالا و سلامت آن اعم از وارداتی یا تولیدی مراقبت کند. اگر هم قرار است یارانه‌ای داده شود مانند بیشتر کشورهای جهان به مصرف کننده مانند مادران داده شود.

وی با بیان اینکه باید برای تجهیزات پزشکی نیز باید به جای ارز اختصاص ارز ترجیحی به وارد کننده یارانه به مصرف کننده کالا داده شود، گفت: مثلا اگر مصرف کننده‌ای نیاز به سمعک دارد دولت یک عدد ثابت به او بدهد و مصرف کننده خود کالای ایرانی با قیمت کمتر را انتخاب کند یا کالای خارجی را با قیمت بیشتر بخرد؛ اما در هر صورت عدد ثابتی را به عنوان یارانه خرید کالا دریافت کند. این بسیار راحت‌تر از سیستم پیچیده ارز ترجیحی است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ارز ترجیحی با بیان اینکه سیستم ارز ترجیحی زمینه ساز فساد است، گفت: پرداخت ارز ترجیحی نمی‌تواند به هدف منجر شود و صرفا موجب هدر رفت منابع می‌شود.

یعقوب زاده بیان کرد: دسته دیگر مصرف کنندگان تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها هستند، وقتی می‌‌خواهیم مثلا به بیمارستان‌ها دستگاه‌های ارزان بدهیم تا خدمت ارزان‌تری ارائه بدهند؛ چرا باید به واردکننده ارز ارزان بدهیم تا به طور مثلا دستگاه MRA را وارد کند؟ به جای این کار هیئت امنای ارزی این دستگاه را بخرد  با 50 درصد تخفیف به بیمارستان‌های دولتی بدهد، چرا باید کاری کرد که بیمارستان دولتی نیز از این یارانه استفاده کند.

وی درباره مشکلات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی هم گفت: علاوه بر مشکلاتی که همه صنوف با آن درگیر هستند، ما اضافه آن مشکلات دیگری مانند ارز ترجیحی نیز داریم. اگر سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارز ترجیحی داده شده که 850 میلیون دلار آن به تجهیزات پزشکی داده شده است یعنی بیشتر ارز ترجیحی را این صنعت دریافت کرده است که این بیشترین معضل ما است و امیدواریم که این مسأله  امسال رفع شود. اگر این کار انجام نشود تولید کننده نمی‌تواند با وارد کننده همان کالا رقابت کند.

پای تولیدکننده ایرانی بسته است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در رابطه با ادعای مسئولان سازمان غذا و دارو مبنی بر تولید ماهیانه پنج محصول تجهیزات پزشکی نیز گفت: این توانایی را تولید کننده ایرانی دارد اما مسأله این است که پای تولید کننده تجهیزات بسته شده است. وقتی دست شرکت دولتی را باز می‌گذاریم تا هر کاری که خودش می‌خواهد با امکانات دولتی انجام دهد و با هر قیمتی محصول خود را بفروشد انگیزه را برای تولید کننده بخش خصوصی از بین می‌برد. ما می‌گوییم تولید دولتی و ارز ترجیحی حذف شده و بازار سالم و رقابتی شود. در این بازار سالم ما توانایی رقابت با خارجی‌ها داریم و هر ماه و هر سال محصولات با کیفیت جدیدی را تولید کند..

وی یاد آور شد: این برای ما سخت است که اول از مسئولان بخواهیم مشکلات را برطرف کنند و بعد از ما حمایت کنند، تولید کنندگان تجهیزات پزشکی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و امیدواریم که این مشکلات رفع شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته