دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1403 - 00:02
تقویم علم؛

۳۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

۳۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 912237

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۳۱ اردیبهشت برابر ۱۷ می را ورق می‌زنیم.

***

اولین عکس‌ هابل

۲۰ می ۱۹۹۰ میلادی برابر با ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۹ خورشیدی، تلسکوپ فضایی هابل اولین عکسش  را از فضا ارسال کرد، تصویری از یک ستاره دوتایی در فاصله هزارو۲۶۰ سال نوری از ما، و مشخص شد که تقریباً ۵۰ درصد واضح تر از تصاویر زمینی با کیفیت بالا با تلسکوپ آینه ۱۰۰ اینچی است. اولین تصویر برای کمک به فوکوس تلسکوپ در نظر گرفته شد. منطقه مشاهده‌شده در این تصویر روی ستاره HD96755 با قدر ۸.۲ در خوشه باز NGC 3532، در صورت فلکی جنوبی کارینا (شاه‌تخته) متمرکز شده بود. طی ماموریت تعمیر بعدی که در ۲ دسامبر ۱۹۹۳ انجام شد، فضانوردان تجهیزات جدیدی را نصب کردند که با موفقیت نقص آینه‌ای را که باعث انحراف موجود در تصاویر اولیه می‌شد برطرف کرد.

۳۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

ادوارد بروکنر

۲۰ می ۱۹۲۷ میلادی برابر با ۳۱ اردیبهشت ۱۳۰۶ خورشیدی، ادوارد بروکنر، اقلیم‌شناس آلمانی که یخچال‌های آلپ و به‌ویژه تاثیر عصر یخبندان را بر ویژگی‌های سطح زمین مطالعه کرد درگذشت. او با بررسی مشاهدات مستقیم و غیرمستقیم نوسانات اقلیمی در پژوهشی پیشرو، چرخه اقلیمی ۳۵ ساله بروکنر را در سال ۱۸۸۷ کشف کرد. این چرخه نوسانات بین شرایط معتدل-سرد و گرم-خشک را نشان می‌داد. او بحث‌های علمی را درباره اینکه آیا تغییر اقلیمی را باید به‌عنوان یک عملکرد طبیعی سامانه زمین تفسیر شود یا اینکه تحت تأثیر فعالیت‌های انسان، مانند جنگل‌زدایی است، آغاز کرد. بروکنر تأثیر تغییر اقلیم را بر توازن قدرت بین کشورها و اهمیت اقتصادی آن در بهره‌وری کشاورزی، مهاجرت، حمل‌و‌نقل رودخانه‌ای و شیوع بیماری‌ها نشان داد.

۳۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

هلن بروک تاوسیگ

۲۰ می ۱۹۸۶ میلادی برابر با ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۵، هلن بروک تاوسیگ، پزشک آمریکایی که کاردیولوژی اطفال را پایه‌گذاری کرد درگذشت. او با استفاده از پرتو ایکس و فلوروسکوپی برای شناسایی نقایص قلبی در نوزادان پیشگام بود. او با جراح آلفرد بلالاک، روشی جراحی را برای درمان سندرم نوزاد آبی ایجاد کرد. پس‌از سال ۱۹۴۴ زمانی‌که اولین عمل تاوسیگ- بلالاک توسعه یافت، بسیاری از نوزادان آبی از ناخوشی یا مرگ نجات یافتند. شنت تاوسیگ- بلالاک (شنت جراحی که بین شریان ریوی و آئورت برای درمان آترزی سه‌لتی و ریوی ایجاد می‌شود) به نام آنها نامگذاری شده است. اوایل دهه ۱۹۶۰، تاوسیگ یکی از افراد اصلی در آشکارسازی و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از داروی آرام‌بخش تالیدامید بود که مصرف آن توسط زن باردار باعث بدشکلی‌های وحشتناک نوزادان تازه متولد‌شده می‌شد.

۳۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

امیل برلینر

۲۰ می ۱۸۵۱ میلادی برابر با ۳۱ اردیبهشت ۱۲۳۰ خورشیدی، امیل برلینر، مخترع آلمانی‌آمریکایی به‌دنیا آمد. برلینر کمک‌های مهمی به فناوری تلفن کرد. در سال ۱۸۷۷ صفحه ضبط گرامافون و میکروفون و در سال ۱۸۸۷ گرامافون را توسعه داد و کلمه گرامافون را به‌عنوان علامت تجاری ابداع کرد. گرامافون ابداعی توماس ادیسون فنوگراف نام داشت و از صفحه‌ای استوانه‌ای برای ضبط و پخش صدا استفاده می‌کرد. و این برلینر بود که گرامافون را به شکلی که بعدها شهرت یافت اختراع کرد و صفحه دایره‌ای تخت را برای ضبط و پخش صدا ابداع کرد. او بعدها در طراحی هلیکوپتر پیشگام شد.

۳۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته