دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران اعلام کرد؛

جریان‌سازی نوآوری‌های بهره‌ور از نظریه‌پردازی تا عمل/ ۱۵ طرح دانش‌بنیان‌ به مرحله تجاری‌سازی رسید

جریان‌سازی نوآوری‌های بهره‌ور از نظریه‌پردازی تا عمل  ۱۵ طرح دانش‌بنیان‌ به مرحله تجاری‌سازی رسید
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: با روی‌کار آمدن دولت سیزدهم، متوسط رشد اقتصادی برابر ۳.۵ درصد، رشد شاخص بهره‌وری برابر ۳.۴ درصد و ۷۵ رشد اقتصادی از محل بهره‌وری است.
کد خبر : 912440

به گزارش خبرنگار اقتصادی  خبرگزاری علم و فناوری آنا، میرسامان پیشوایی امروز (دوشنبه) در همایش ملی بهره‌وری ایران در محل سالن اجلاس سران کشور‌های با گرامیداشت شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در ذات دین اسلام بهره‌وری نهفته است، اظهارداشت: در گام دوم انقلاب اسلامی باید به سمت تمدن اسلامی و رشد اقتصادی حرکت کنیم.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران ادامه داد: ۲ نوع نگاه تمدنی به بحث بهره‌وری وجود دارد که نوع نخست آن تکاثری است و نوع دوم نیز که نگاه اسلامی است، تمدن کوثری بوده که قناعت را محور خود قرار می‌دهد.

وی اضافه‌کرد: بخشی از میراث گرانبهای اسلام در زمان تغییر سنت به مدرنیته به فراموشی سپرده شد.

پیشوایی گفت: در همایش امروز تمرکز بر انرژی و آب است. توجه کنید که در سال گذشته ما روزی ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف کردیم، در حالی که صادرات گاز روسیه به اروپا روزانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب بود. در آب هم مصرف بالاست به طوری که مصرف آب برای محصولات نهایی کشاورزی برابر با ۹ میلیارد متر مکعب بوده که میزان آب شرب نیز برابر با همین مقدار بوده است.

رئیس سازمان بهره‌وری ادامه داد: از این رو باید در موضوعات مذکور تجدیدنظر کنیم، چنانچه در دهه ۹۰ رشد اقتصادی متوسط ۹ دهم درصد بوده در حالی که قرار بود به هشت درصد برسد. این دهه شاخص بهره‌وری منفی هشت درصد بوده در حالی که قرار بود به ۲.۸ درصد باشد که نتیجه آن را در وضعیت عمومی و معیشت مردم می‌توان دید.

وی گفت: با روی‌کار آمدن دولت سیزدهم، امروز متوسط رشد اقتصادی ۳.۵ درصد و رشد شاخص بهره‌وری برابر ۳.۴ درصد است و ۷۵ رشد اقتصادی از محل بهره‌وری بوده است.

مردمی‌سازی بهره‌وری جزو اولویت‌هاست

پیشوایی افزود: با این حال ما نسبت به وضع مطلوب فاصله داریم، اما در دولت بهره‌وری جزو اولویت‌ها است. ما قصد داریم که بهره‌وری را مردمی سازی کنیم و با حضور بخش خصوصی، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان از ساختار‌های بروکراتیک دولتی عبور کنیم، چراکه در برخی موارد خود دولت به عنوان یک مانع شناخته می‌شود.

رئیس سازمان بهره‌وری گفت: یکی از فعالیت‌های مهم در دولت سیزدهم، جریان‌سازی نواوری‌های بهره‌ور از مرحله نظریه پردازی تا عمل بود که در قانون بودجه ۱۴۰۱ و همچنین در ذیل ۲۰۲۵ سازمان ابتکار آسیایی گنجانده شد.

وی بیان‌داشت: در ۳۱ استان کمیته‌هایی شکل گرفته و ایده‌ها را دریافت می‌کنیم و تا کنون بیش از ۳۲۰ طرح از شرکت‌های دانش بنیان دریافت شده و از ۱۵ طرح آن به عنوان منتخب به مرحله تجاری سازی رسیده است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان‌کرد: در برنامه هفتم آن مقدار که باید و شاید به بهره‌وری پرداخته نشده است، در صورتی که رهبر معظم انقلاب به این موضوع بار‌ها و بار‌ها اشاره داشته‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته