دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1403 - 11:04

۲۰ روز تا آزمونِ بزرگِ حسن یزدانی برای حضور در سومین المپیک؛ این کتف جواب می‌دهد؟

۲۰ روز تا آزمونِ بزرگِ حسن یزدانی برای حضور در سومین المپیک؛ این کتف جواب می‌دهد؟
نزدیک به ۲۰ روز دیگر حسن یزدانی در تورنمنت مجارستان کشتی می‌گیرد تا در صورت آمادگی، صاحب دوبندۀ ۸۶ کیلوگرم تیم ملی در سومین المپیک دوره قهرمانی‌اش شود؛ این بار کتفِ پادشاه است که تعیین می‌کند او به پاریس می‌رود و یا نه.
کد خبر : 912446

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن یزدانی در آستانه آزمونی بزرگ است، او که دو نشان طلا و نقره از دو المپیک قبلی دارد و همچنان شانسِ بزرگ کشتی برای دوطلائه شدن در بازی‌های المپیک است، اگر در تورنمنت رنکینگ‌دار بوداپست آمادگی لازم برای حضور در المپیک را بعد از جراحی کتف داشته باشد، ملی‌پوش ۸۶ کیلوگرم خواهد شد.

یزدانی که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ به هر میدانی رفته، بدون مدال بازنگشته و اکنون رکورددار تعداد مدال در تاریخ کشتی ایران است، این فرصت را دارد که حسرت دوطلا، را از کشتی ایران بگیرد. کشتی باوجود تاریخ پرافتخارش، هنوز قهرمانی ندارد که دو نشان طلای المپیک داشته باشد، درصورتی که دو رشته تکواندو و وزنه‌برداری که قطعا افتخارات‌شان کمتر از کشتی است، با هادی ساعی و حسین رضازاده صاحب این افتخار شده‌اند.

جهان پهلوان تختی هم که در چهار دوره بازی‌های المپیک حضور داشته، موفق به کسب یک طلا در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن و دو نقره المپیک‌های ۱۹۵۲ هلسینکی و ۱۹۶۰ رم شده است و حالا حسن یزدانی اگر بار دیگر صاحب دوبنده تیم ملی شود، درحالیکه قبلتر از رکورد تعداد مدالِ غلامرضا تختی عبور کرده، می‌تواند به سه نشان المپیکی او رسیده و با کسب مدال طلا، با ۲ طلا و یک نقره المپیک، از این حیث نیز از همه گوش‌شکسته‌ها بالاتر قرار بگیرد؛ خصوصا آنکه دیوید تیلور آمریکایی هم در این المپیک حضور نخواهد داشت.

این بار اما، مسئله مهم کتف جراحی شده حسن یزدانی است. برخی بر این باورند که او با همین کتفِ درمان نشده، موفق به کسب نشان نقره جهانی و طلای بازی‌های آسیایی شد و با سطح فعلی وزن ۸۶ کیلوگرم که در چند سال اخیر، صرفا دو مدعی داشته و آن هم تیلور و یزدانی بوده‌اند که با اختلاف بالا از سد سایر رقبا عبور کرده‌اند، او بعد از جراحی که طبیعتا باید شرایط بهتری را برای کتفش ایجاد کرده باشد، راه سختی برای کسب نشان طلای المپیک نداشته باشد.

شکست تیلور در مسابقات انتخابی آمریکا، بار روانی سنگینی را از دوش حسن یزدانی برداشت. بعد از این اتفاق بود که فیلم‌های تمرینات او که نشان از بهبود کتفش داشت، در فضای مجازی بارگذاری شد.

از مرور فن با مهدی یگانه جعفری گرفته تا بارفیکس و پارو زدن که همه این پیام را داشت که کتف حسن یزدانی قابلیت سابق خود را بازیافته، خصوصا بارفیکس که یکی از تمرین سنگین برای ناحیه کتف است.

این فیلم‌ها همه در شرایطی در فضای مجازی منتشر شد که پیش از این علیرضا دبیر طی مصاحبه‌ای جنجالی ضمن بیان این مطلب که قبلا قهرمانی را به یاد نمی‌آورد که بعد از جراحی کتف توانسته باشد به ورزش قهرمانی برگردد، ابراز امیدواری کرد که حسن یزدانی اولینِ آنها باشد.

همان وقت خیلی‌ها علیه دبیر موضع گرفتند و البته عده‌ای هم بر این باور بودند که او برای برداشته شدن بار روانی از دوش یزدانی بعد از جراحی، این موضوع را مطرح کرده است که زمان، بار روانی را به بهترین شکل ممکن از دوش یزدانی برداشت و با شکست دیوید تیلور، او با انگیزه بهتر و بیشتر استارت کارش را زد.

چیزی که از فیلم‌های منتشرشده از تمرینات حسن یزدانی به نظر می‌رسد، اینکه کتف او بهبود پیدا کرده و وقتی می‌تواند بارفیکس و پارو بزند، مشخصا مشکلی هم برای کشتی گرفتن نخواهد داشت، شاید مسئله مهم‌تر از کتف او، سن و سالش باشد.

روز تا آزمونِ بزرگِ حسن یزدانی برای حضور در سومین المپیک؛ این کتف جواب می‌دهد؟

حسن یزدانی در ۳۰ سالگی، در حالیکه ۹ نشان جهانی و المپیک در کارنامه دارد، روی تشک خواهد رفت و کتف جراحی شده و سن، شاید نقاط آسیب‌پذیر او بعد از کسب اینهمه افتخار باشند.

کشتی‌های حسن یزدانی در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد، برخلاف سال‌های قبلش، یک طرفه تمام نشد. گمان اولیه این بود که او تمام تمرکز و توانش را روی مبارزه فینال با تیلور گذاشته و از این روست که به رقبا امتیاز می‌دهد، اما نمایش ضعیفی که درفینال داشت و به بدترین شکل ممکن با ضربه فنی مغلوب حریف آمریکایی شد، نشان از این داشت که او از آمادگی قبل فاصله گرفته است.

یک چیز را هم باید در نظر گرفت، در کشتی همه چیز روی تشک مشخص خواهد شد. تمام این فیلم‌هایی که از تمرینات حسن یزدانی منتشر شده، هرچند بر بازگشت سلامت کتف او دلالت دارد، اما کشتی فضای دیگری خواهد داشت و دوری نسبتا طولانی مدت از مسابقه، درحالیکه یزدانی ۳۰ سالگی‌اش را پشت سر می‌گذارد، مسئله‌ای نیست که به سادگی از آن گذشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته