خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی - آنا

محمدصادق دهنادی: ارتباط رسانه و هنرمند، دوسویه است

یکشنبه 28 خرداد 1396 - 14:06
ارتباط دوسویه رسانه و چهره ها

محمدصادق دهنادی، استاد دانشگاه و کارشناس رسانه در خصوص رفتار توهین‌آمیز برخی از هنرمندان به برخی از اصحاب رسانه گفت: ارتباط میان رسانه با چهره‌های جامعه و چهره‌های جامعه با رسانه یک چرخه دو طرفه است که در آن طرفین باید به یکدیگر احترام بگذارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ماه‌های اخیر متاسفانه شاهد بی‌حرمتی برخی چهره‌های سیاسی با خبرنگاران بوده‌ایم؛ اما توهین بازیگران سینما و تلویزیون از قشر فرهنگی کشور به جامعه خبری موجب تاسف بود.

به همین دلیل با محمدصادق دهنادی، استاد ارتباطات، کارشناس رسانه و رئیس فرهنگسرای معرفت گفتگو کردیم و به ریشه‌یابی این ماجرا پرداخته‌ایم.

محمدصادق دهنادی با تاکید بر این امر که مشکل ما تعدد رسانه نیست، گفت: اگر به کشورهای دیگر نگاه کنیم، تعداد رسانه‌هایشان خیلی بیشتر از تصورات ما است. رسانه‌های ما نسبت به استاندارد جهانی خیلی کمتر است؛ ما در دوران جدید با یک مساله دیگر هم روبه‌رو هستیم که آن بحث شهروند- خبرنگاری است. یعنی نه تنها باید تعداد رسانه‌هایمان بیشتر شود، بلکه ما با شهروندانی روبه‌رو هستیم که هرکدام یک خبرنگار هستند. اما واقعیت قصه این است که در ایران موضوع خبرنگاری یک موضوع حرفه‌ای نیست. من به عنوان کسی که بیش از 10 سال افتخار داشتم به عنوان خبرنگار در مطبوعات فعالیت کنم، عنوان می‌کنم که خبرنگاری در کشور ما یک کار حرفه‌ای نیست و دلیل حرفه‌ای نبودن ساختار دولتی، ضعیف و وابسته به حکومت بنگاه‌های خبری است.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: به عنوان مثال؛ هرسال در همه مشاغل با یک پدیده‌ای با عنوان رشد درآمد متوسط روبه‌رو هستیم. به جز بعضی از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌هایی که به دولت وابسته‌اند و مجبورند افزایش‌های قانون وزارت کار را برای بنگاه‌های خبری داشته باشند که من با آن هم مخالفم؛ چرا که کار خبرنگاری خیلی سخت‌تر از کار یک آدمی است که فعالیت دفتری انجام می‌دهد. به خبرنگار حداقل حقوق خبرنگاری یعنی حقوقی که به یک کارگر ساده داده می‌شود را پرداخت می‌کنند. بماند که در باقی رسانه‌ها که کمی خصوصی‌تر هستند وضعیت مالی خبرنگاران افتضاح است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اکنون ما با گروه بزرگی از خبرنگارهایی که کارکردن‌شان در رسانه‌ها با کار کردن ماشینی هیچ فرقی ندارد، رو به رو هستیم، چرا که برخی از خبرنگاران برای زمانی که درس می‌خوانند و نمی‌توانند مشغولیت تمام وقت داشته باشند،‌ وارد کار خبرنگاری می‌شوند و هیچ تجربه‌ و درکی از این کار ندارند. کمتر کسی را می‌بینیم مثل روزنامه‌نگاران قدیمی ما به رسانه‌ها بیایند، با افتخار کار کنند، تامین مالی شوند، تخصص بگیرند و در نهایت به عنوان پیشکسوت روزنامه‌نگاری بازنشسته شوند.

دهنادی یادآور شد: اگر از بسیاری از فعالان در حوزه خبرنگاری سوال کنیم که چه تحصیلاتی دارند و میزان سابقه آن‌ها و تطابق تحصیلات آن‌ها با حوزه کاری‌شان چقدر است، خواهیم دید که تطابق رشته با فعالیت کاری این آدم‌ها تا مرزی بالایی فاصله دارد. شاید هرکدام از آن‌ها یکی، دو سال است در این حوزه کار می‌کنند. در این شرایط است که رسانه با انواع اهانت‌ها روبه‌رو می‌شود. به عنوان مثال شما زمانی که در یک خبرگزاری کار می‌کنید اگر آنجا تامین مالی مناسب را نداشته باشد، با کارت هدیه به شما اهانت می‌شود. به شما کارت هدیه داده می‌شود که خبر آن‌ها را کار کنید و خیالش راحت است که با این کارت هدیه، آن‌ها را نقد نخواهید کرد. این نشانه فقر شدید رسانه‌های ایران از لحاظ مالی است که نمی‌توانند افراد کارآمد و تحصیلکرده را جذب کنند.

وی ادامه داد: اکثریت افرادی که در حوزه‌های روزنامه‌نگاری و خبرنگاری تحصیل کردند، در حوزه‌های دیگر مشغول به کار هستند. این باعث می‌شود که یک آقای بازیگر یا یک نهاد یا یک سازمان فکر می‌کند که با پول دادن و تامین کردن خبرنگار اولا می‌تواند او را بخرد، دوما بعد از اینکه توانست او را بخرد قاعدتا می‌تواند به او اهانت کند. در صورتی که روزنامه‌نگاری حرفه‌ای روزنامه‌نگاری‌ای است که مسئولان از آن بترسند. همانطور که در جوامع پیشرفته رکن چهارم دموکراسی، مردمسالاری و مطبوعات قوی، رسانه‌های قوی و محکمی هستند که کار نظارت اجتماعی را انجام می‌دهند.

این استاد ارتباطات ادامه داد: وقتی قبح برخورد با خبرنگار در کشور از بین می‌رود چه کسی پاسخگو است؟ غیر از چهره‌ها و شخص فردی که به عنوان خبرنگار آموزش دیده است. ما خبرنگارها نیاز به خودانتقادی داریم؛ همانطور که ژورنالیستی به مسائل می‌پردازیم، باید ژورنالیستی مساله را پیش ببریم و بپذیریم. باید با این مساله قوی‌تر و خود انتقادی‌تر برخورد کنیم.

سلسله ضوابطی برای مصاحبه چه از طرف مصاحبه‌شونده و چه از طرف مصاحبه‌کننده وجود دارد که این را متاسفانه نه آدم‌هایی که مصاحبه می‌کنند، بلد هستند و نه آدم‌هایی که با آنها مصاحبه می‌شود

صادق دهنادی در پاسخ به این سوال که چقدر هنرمند نیاز به رسانه و چقدر رسانه نیاز به هنرمند دارد؟ گفت: یک آدمی که شهرت دارد مثل بازیگران، مثل وزرا، مثل رئیس‌جمهور وقتی شما به عنوان یک رسانه با او مصاحبه می‌کنید، به رسانه شما اعتبار می‌دهد. از طرفی وقتی رسانه یک آدم گمنام را تیتر یک می‌کند به او اعتبار داده است. این ابعاد رفت و برگشتی شهرت به عنوان سرمایه رسانه و شهرت افراد به عنوان ارزش افزوده‌ای که به رسانه‌ها برمی‌گردد، یک چرخه و یک امر دوطرفه است که افراد توسط رسانه‌ها معرفی می‌شوند و رسانه‌ها توسط افراد اعتبار خود را افزایش می‌دهند. اگر اتفاقی غیر از این در این چرخه بیفتد ما دچار یک فضای دیگری خواهیم شد که شاید هیچ‌کدام از هنرمندان حاضر به مصاحبه با ما نشوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث خبرنگاری با اصطلاحی به عنوان اخلاق حرفه‌ای روبه‌رو هستیم، گفت: این اخلاق حرفه‌ای، هم در میان خبرنگارها یک موضوع تعریف‌نشده‌ای است و هم میان جمعی که ما آن را به عنوان مصاحبه‌شونده می‌شناسیم. یک سلسله ضوابطی برای مصاحبه چه از طرف مصاحبه‌شونده و چه از طرف مصاحبه‌کننده وجود دارد که این را متاسفانه نه آدم‌هایی که مصاحبه می‌کنند، بلد هستند و نه آدم‌هایی که با آنها مصاحبه می‌شود. اصول مصاحبه، روالی دارد که معمولا در دروس دانشگاهی تدریس می‌شوند.

این استاد دانشگاه افزود: حدود چند ماه قبل نیز با اتفاق مشابهی از سوی مدیران با رو به رو شدیم که ‌آن را محکوم کردیم؛ اما واقعا در فضای حرفه‌ای خبرنگاری باید این را هم در نظر بگیریم که چگونه یک خبرنگار، مصاحبه‌شونده را کلافه می‌کند. افراد باید این مساله را بار دیگر بررسی کنند و ببینند که چه اتفاقی رخ داده که ما تا این حد دچار افول فرهنگ خبرنگاری و پاسخ‌دهی شده‌ایم. که به نظر من در هر دو، ایراد جدی وجود دارد.

دهنادی ادامه داد: اما سوای این موضوع هم سلبریتی‌های و هم شخصیت‌های سیاسی ما بعضا به دلایل مختلف؛ مثل ضعف‌های مختلف اعصاب یا عقاید مختلف فرهنگی، شأن خبرنگار را رعایت نمی‌کنند که این قضیه دو طرفه، باید مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر: 228344
0 0
نظرات (0 عدد)
  1. 1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. 2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. 3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.