خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی - آنا

با کشف یک باکتری‌ مقاوم به مواد شیمیایی؛

امید برای حیات در مریخ زنده شد

دوشنبه 18 تیر 1397 - 04:40
مریخ

محققان باکتری‌هایی روی مریخ پیدا کردند که نسبت به مواد شیمیایی درخشان مقاوم هستند. این اکتشاف بشر را یک قدم به پیدا کردن حیات در مریخ نزدیک‌تر کرده است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، محققان بر این باورند که روی سطح مریخ، یک گونه باکتری وجود دارد که در دماهای بالا مقاوم است. همچنین این باکتری در برابر ترکیب شیمیایی پرکلرات نیز مقاوم است که در خاک مریخ به فراوانی یافت می‌شود.

این باکتری که در خاک منجمد قطب شمال نیز یافت می‌شود، قادر است در پلوتو و قمرهای زحل و مشتری نیز زندگی کند.

محققان دانشگاه فنی برلین، دانشگاه تافتس، کالج سلطنتی لندن و دانشگاه ایالتی واشنگتن حالت ارتجاعی یک باکتری ساکن در زمین موسوم به «پلانوکوکوس هالوکریوفیلوس» را آزمایش کردند.

محققان این باکتری را در معرض سدیم،منیزیم،کلسیم کلرید و پرکلرات قرار دادند. هدف از این اقدام این بود که دریابند کدام ماده شیمیایی و در چه سطحی ممکن است این باکتری را از بین ببرد.

آنها دریافتند که میزان زنده ماندن این باکتری هنگامی که در معرض پرکلرات است، در مقایسه با ترکیبات دیگر در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

به گفته دکتر جاکوب هاینز، از محققان دانشگاه فنی برلین، حضور این مواد شیمیایی مانع از امکان حیات روی مریخ یا سیارات دیگر نمی‌شود.

هاینز افزود که این باکتری در محلول پرکلرات 10 درصد همچنان رشد می‌کند.

وی گفت: «میانگین دما روی مریخ منفی 60 درجه سانتی‌گراد است که این میزان در قطب‌های این سیاره به منفی 125 درجه سانتی‌گراد می‌رسد».

این محققان باکتری‌ها را در بازه دمایی ۲۵ درجه سانتی‌گراد تا منفی 50 درجه نیز آزمایش کردند.

به گفته محققان این پروژه، باکتری‌ها زمانی که در معرض استرس قرار می‌گیرند، پاسخ از خود نشان می‌دهند و پروتئینی خاص تولید می‌کنند که به ‌آنها کمک می‌کند تا در محیط‌های زیان‌بار مقابله کنند و زنده بمانند.

منبع: ایسنا

نظرات (0 عدد)
  1. 1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. 2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. 3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.