خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی - آنا

گیاهان در زمان تهدید نور ساطع می‌کنند

یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:30
گیاه

دانشمندان نشان دادند که گیاهان آن اندازه که ما فکر می‌کنیم منفعل و غیرفعال نیستند و زمانی که مورد تهدید قرار می‌گیرند، سیستم‌های واکنشی خاصی دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از نیویورک تایمز، گیاهان نه چشم دارند، نه گوش، نه دهان و نه دست. آنها همچنین مغز یا سیستم عصبی ندارند. ماهیچه ندارند. تنها کاری که ما از گیاهان می‌بینیم این است که نور خورشید را جذب می‌کنند و مواد مغذی را از خاک می‌گیرند. اما دانشمندان به‌تازگی کشف کرده‌اند زمانی که شی‌ئی در نزدیکی آنها قرار می گیرد، آن را کاملاً حس می‌کنند.

سیمون گیلروی گیاه‌شناس دانشگاه ویسکانسین- مادیسون است که روی نحوه حس کردن گیاهان و نشان دادن واکنش نسبت به محیط اطراف‌شان پژوهش می‌کند. وی می‌گوید: اگر بخواهیم در مورد گیاهان بیشتر بدانیم، باید مثل آنها فکر کنیم.

وی می‌افزاید: گیاهان حیوانات سبز نیستند. گیاهان متفاوت از حیواناتند؛ اما گاهی شبیه به آنها واکنش نشان می‌دهند.

دانشمندان برای این که واکنش دفاعی گیاهان را در زمان تهدید دریابند، در ابتدا شروع به زدن برگ‌های آن با قیچی کردند و در عین ناباوری دیدند که گیاه از خودشان گلوتامات ترشح کردند. گلوتامات یک انتقال‌دهنده مهم عصبی است که در حیوانات امکان می‌دهد نورون‌ها با هم ارتباط برقرار کنند.

ساطع شدن نور از برگ‌های گیاه از زمانی که کرم شروع به خوردن برگ‌ها می‌کند

در علوم اعصاب، گلوتامات نقش انتقال عصبی را به عهده دارد و یک ماده شیمیایی است که سلول‌های عصبی برای ارسال سیگنال به سلول‌های دیگر استفاده می‌کنند.

دانشمندان مشاهده کردند که گیاهان در زمان تهدید، با ترشح گلوتامات نور از خود ساطع کردند و برای این کار از پروتئین سبز برای ردیابی کلسیم استفاده می‌کند و این کار با پیام‌های شیمیایی و در نهایت الکتریکی همراه می‌شود. در نتیجه، حیوانات یا حشرات تهدید کننده با نورهای سبز و جرقه‌مانندی که از برگ‌های گیاه ساطع می‌شوند، مواجه می‌شوند و در واقع از سوی گیاه تهدید می‌شوند.

این پیغام‌ها از نقطه حمله شروع می‌شوند و در اینجاست که گلوتامات موجی از کلسیم را ایجاد می‌کند که از رگه‌های گیاه یا سیستم آوند آن عبور می‌کنند و ایجاد نور می‌کنند. در واقع، گیاهان بدون تفکر یا حرکت شروع به دفع حیوانات یا حشراتی می‌شوند که به آنها حمله کرده است.

انتهای پیام/4056/

کد خبر: 443926
نظرات (3 عدد)
  1. 1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. 2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. 3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
ناشناس