خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی - آنا

ساخت کشتی نوح از 66 هزار ژن حیوانات

یکشنبه 25 شهریور 1397 - 13:00
کشتی نوح

یک کنسرسیوم بین‌المللی متشکل از 50 مؤسسه، قصد دارد در اقدامی بلندپروازانه ژنوم 66 هزار گونه مهره‌دار از جمله پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهیان را در مجموعه‌ای گردآوری کند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از گیزمودو، یک کنسرسیوم بین‌المللی متشکل از 50 مؤسسه تخمین زده است که پروژه‌ای تحت عنوان پروژه ژنوم‌های مهره‌داران (VGP) حدود 600 میلیون دلار هزینه خواهد داشت. خود این کنسرسیوم Genome 10K یا G10K نام دارد. همانطور که از نام این کنسرسیوم برمی‌آید، این گروه در ابتدا برنامه داشتند که توالی ژنوم حداقل 10 هزار گونه مهره‌داران را جمع‌آوری کند؛ اما اکنون به دلیل پیشرفت‌های زیاد و کاهش هزینه‌های فناوری توالی ژنی، G10K تصمیم گرفته است هم ژن نر و هم ژن ماده 66 هزار گونه از مهره‌داران را آرشیو کند.

این کنسرسیوم قرار است در یک جلسه مطبوعاتی که در دانشگاه راکفلر در نیویورک برگزار خواهد شد، اهداف خود را شرح دهد. گفتنی است این پروژه شامل بیش از 150 کارشناس از 50 مؤسسه از 12 کشور جهان است.

این کنسرسیوم به‌تازگی 14 ژنوم جدید با کیفیت بالا را برای گونه‌هایی از کل پنج گروه تقسیم‌بندی مهره‌داران آماده کرده است که شامل خفاش نعل بینی، وشق کانادایی، پلاتیپوس یا نوک اردکی، مرغ مگس‌خوار، کاکاپو، لاک‌پشت کویری و آناباس تستودینئوس می‌شود.

این پروژه به سؤالات مهمی در زمینه زیست‌شناسی و بیماری‌ها پاسخ خواهد داد و تأثیرات فوری تکامل، ژنومیک و زیست‌شناسی را بررسی خواهد کرد. در مرحله آخر نیز کاتالوگ کاملی از گونه‌های مهره‌داران کرۀ زمین ارائه خواهد داد که می‌تواند در آینده برای حفاظت حیوانات از انقراض مورد استفاده قرار گیرد.

اولیور رایر یکی از مؤسسان G10K و مدیر مؤسسه تحقیقات حفاظت از باغ وحش سن‌دیگو گفت: VGP ظرفیت تبدیل شدن و توسعه یافتن به تمام جنبه‌های زیست‌شناسی را دارد.

وی معتقد است که دانشمندان می‌توانند با درک این موضوع دلایل انقراض حیوانات را کشف کنند که از جمله آنها جهش‌های زیان‌بار، تولیدمثل از جانوران هم‌تیره و گلوگاه ژنتیک اشاره کرد.

وی مثالی در این زمینه می‌آورد و می‌گوید: با بررسی ژن‌های کرکس‌ها‌ی آمریکایی، متوجه شدیم که پرندگان حامل یک ژن کشنده هستند. پس با شناسایی ژن‌های حیوانات می‌توانیم زندگی روی کره زمین را راحت‌تر کنیم و می‌توانیم میراث زیستی‌مان را حفظ کنیم.

انتهای پیام/4056/پ

نظرات (3 عدد)
  1. 1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. 2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. 3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
سعید
  • یکشنبه 25 شهریور 1397 - 19:07
  • 1
کار جالب و خارق العاده ایه حتما مورد استقبال مخاطبین قرار می گیره
نگین ملت خواه
  • دوشنبه 26 شهریور 1397 - 11:22
  • 0
چه ابتکار جالبی! اگه ژن این حیوونا رو داشته باشن می‌تونن بعدا دوباره اونا را تولید کنند یعنی؟
ناشناس