دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محقق برتر دانشگاه تهران در یادداشتی به آنا مطرح کرد؛

اختصاص دستمزد تشویقی به دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی

اختصاص دستمزد تشویقی به دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی
محقق سیستم‌های انرژی دانشگاه تهران گفت: اگر دانشجویان در ازای فعالیت‌های تشکلی مبلغی را به عنوان تشویقی یا دستمزد دریافت کنند؛ بودجه برنامه‌هایی اجرایی‌شان تأمین می‌شود. 
کد خبر : 908088

علی موسوی، دکتری مهندسی سیستم‌های انرژی و استاد دانشگاه تهران درباره عدم دریافت حقوق ماهیانه دانشجویان تحصیلات تکمیلی وزارت علوم یادداشتی به خبرگزاری آنا ارائه داد.

متن یادداشت به شرح زیر است:

پژوهش در ایران شغل به حساب نمی‌آید و این موضوع باعث می‌شود که نتوانیم به صورت کامل از ظرفیت دانشجویان دکتری استفاده کنیم. 

خیلی از دانشجویان دکتری به خصوص دانشجویان متأهل در طول دوره دکتری وارد فضای شغلی می‌شوند و نمی‌توانند به تعهد تمام وقت بودن دانشگاه پای بند باشند، همین عامل کاهش دستاورد‌های علمی دانشگاه را به ارمغان می‌آورد، اگر بتوانیم مشکل مالی را برطرف کنیم و دانشجویان در طول دوره دانشجویی خود امنیت شغلی داشته باشند، می‌توانند تمام وقت در دانشگاه عمر خود را سپری کرده و به عنوان دستیار آموزشی اقدام به تربیت دانشجویان کارشناسی و ارشد کنند تا هم تجربه آموزشی به دست آوردند و هم کمک حال استادان بزرگوار باشند. 

دانشجویانی که پژوهشگر برتر دانشگاه هستند و می‌توانند از امتیازات نخبگی استفاده کنند و با وجودی که این امتیازات مثل طرح شهید وزوایی عالی هستند، اما درخواست همیشگی دانشجویان از مسئولان این است که مبلغ رشد قرارداد‌هایی از قبیل قرارداد‌های منعقد شده طرح شهیدوزوایی متناسب با تورم جامعه نیستند؛ بنابراین انتظار رشد مبلغ و پرداخت زودهنگام را داریم، واقعا دانشجویان از عملکرد پرداخت دیرهنگام ناراضی هستند؛ چرا که شاهد تاخیر پرداخت‌های قابل توجهی هستیم. 

موضوع دوم مربوط به نبود اطمینان امنیت شغلی در بین دانشجویان دکتری است، این موضوع از عوامل اصلی و اساسی مهاجرت نخبگان است. دانشجویان مقطع دکتری مطمئن نیستند که سال آخر دوره دانشجویی قرار است هیئت علمی شوند یا در ارگان‌های مختلف جذب شوند؛ بنابراین مسئولان باید به این مسئله توجه جدی داشته باشند. البته، طرح بنیاد ملی نخبگان در جذب دانشجویان نخبه در دستگاه‌های اجرایی سطح کشور بسیار مناسب و شایسته قابل تقدیر است که تا حدودی چالش اشتغال جوانان را حل کرده است، اما اطمینان از تضمین آینده شغلی مطالبه اصلی دانشجویان دکتری است. 

از سمت دیگر، بیشتر دانشجویان علاوه بر انجام کار‌های علمی در کار‌های فرهنگی و اجرایی مثل انجمن‌های علمی و کانون‌ها و تشکل‌های سیاسی و ... فعال هستند و خلاء‌های آموزشی و فرهنگی را برطرف می‌کنند، اما از نظر مالی هیچ سودی نمی‌برند. همیشه بر سر موضوع میزان بودجه و پرداختی آن‌ها در حوزه انجمن‌های علمی و کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی با مشکلاتی مواجهه بوده ایم، خوب می‌شد که اگر دانشجویان در ازای فعالیت‌های تشکلی مبلغی را به عنوان تشویقی یا دستمزد قابل توجهی دریافت کنند تا بودجه برنامه‌هایی اجرایی شان تامین شود، این موضوع باعث می‌شود تا دانشجویان علاقه‌مند با آسودگی خاطر فعالیت‌های فرهنگی خود را پیش ببرند. 

از چالش‌های بعدی می‌توان به قدیمی بودن امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی برای دانشجویان فعال در حوزه‌های عملی و تجربی یاد کرد، نگهداری و تعمیرات تجهیزات در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها به خوبی جا نیفتاده است و باعث می‌شود پس از مدتی با فرسودگی و خراب شدن دستگاه‌ها و تعویق افتادن کار دانشجویان مواجهه شویم. از طرفی تامین بودجه مالی برای تعمیر دستگاه زمان بر است. 

خواهشمندیم که بحث تعمیر و تجهیز در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها جدی گرفته شود تا با حداقل خرابی تجهیزات مواجهه باشیم. حتی تأمین اعتبار و گرنت‌های پژوهشی برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که بخشی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند، مطالبه دیگر است؛ چرا که مواد اولیه و تست‌های انجام شده گران هستند؛ بنابراین درخواست افزایش قابل توجه گرنت‌های پژوهشی که به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی اختصاص می‌یابد را داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته