دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

بلوغ فناوری با ۱۳ سالگی اینوتکس/ عرض اندام دانش‌بنیان‌ها و صنایع خلاق در INOTEX

بلوغ فناوری با ۱۳ سالگی اینوتکس  عرض اندام دانش‌بنیان‌ها و صنایع خلاق در INOTEX
سیزدهمین نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس در حالی به کار خود پایان داد که فناوران دانش‌بنیان و خلاق به صنایع و سرمایه‌گذاران وصل شدند و قرارداد‌های هزار میلیارد تومانی منعقد شد.
کد خبر : 910273

خبرگزاری علم و فناوری آنا-گروه علم و فناوری؛ نمایشگاه‌هاى بین‌المللى با گرایش علمی و فناوری، پل ارتباطی میان محققان، فناوران، صنعتگران و بازرگانان به حساب می‌آید. این نمایشگاه‌ها فقط برای نمایش کالا‌ها و محصول‌ها و انجام مذاکرات تجاری برگزار نمی‌شوند؛ بلکه اطلاعات گوناگونی درباره آخرین دستاورد‌های پژوهشی- علمی، پیشرفت‌های صنعتی و استاندارد‌های کیفی و... مورد تبادل قرار مى‌گیرند.

 پارک فناوری پردیس در این راستا از سال ۱۳۹۰ با هدف سرمایه‌گذاری (ارتباط سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی با شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها)، مشارکت و همکاری (بین شرکت‌های فناور و استارت‌آپ‌های داخلی و بین‌المللی)، گفت‌وگو و شبکه‌سازی (بین فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری) نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری INOTEX را برگزار می‌کند. این نمایشگاه هرساله میزبان بازیگران کلیدی زیست بوم نوآوری و فناوری و صدهزار مخاطب از سراسر دنیا به صورت حضوری و مجازی است. 

سیزدهمین دوره اینوتکس ۲۰۲۴ نیز امسال با شعار «زیست‌بوم نوآوری و فناوری زیر یک سقف» از ۱۸ اردیبهشت به مدت چهار روز با هدف توانمندسازی کارآفرینان برای ارائه موفقیت آنها، تامین منابع مالی، یافتن مسیر مناسب در راستای ورود به بازار، برقراری ارتباط بین اجزای مختلف زیست‌بوم نوآوری و فناوری برگزار شد.

این نمایشگاه با حضور ۴۵۰ شرکت فناور و نوآور و بیش از ۱۵۰ سرمـایه‌گذار  و در آن ۴۰۰ جلسه B ۲ B و بیش از ۲۰ رویـداد دایر شد.

این رویداد، امسال بخش‌های متنوعی مانند استیج اینوتکس (بیش از ۳۰ ساعت سخنرانی، پنل و گفت‌وگوی هیجان‌انگیز و چالشی با هدف فرهنگ‌سازی کارآفرینی، شنیدن ناشنیده‌ها و همچنین ایجاد انگیزه در جوانان)، ایستگاه آینده (مرور روند‌های رو به رشد فناوری‌های جدید، در قالب بیش از ۲۰ ساعت سخنرانی، پنل، گفت‌وگو و نمایش فیلم، تاثیرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این فناوری‌ها بر آینده زندگی بشر) داشت.

یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه، فروم حکمرانی با نگاهی به مسیر سیاست‌گذاری نوآوری و فناوری کشور  بود. موضوعات «از محتوا تا درآمد»، «احراز هویت یکپارچه دیجیتال»، «مسائل واقعی حکمرانی دیجیتال، تنظیم‌گری و قانون‌گذاری اکوسیستم‌های نوآوری» بود.

کافه سرمایه (جلسات B۲B که هدف آن هم‌رسانی سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر است و فرصتی ویژه برای صاحبان شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها برای جذب سرمایه و مذاکره با سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند)، تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ (ابزار مالی نوین برای جذب سرمایه و مبتنی بر سرمایه‌های خرد جمعی)، ایستگاه کار (معرفی فرصت‌های شغلی زیست‌بوم فناوری و نوآوری) و استقرار پاویون منتور‌ها و مشاوران با حضور بیش از ۴۰ مشاوره و منتور متخصص از سراسر کشور برای کمک به رفع مسائل کسب و کار و توسعه ایده استارت‌آپی داشت.

این رویداد هر ساله برگزار می‌شود اما بخش‌های جدیدی به فراخور وضعیت اکوسیستم فناوری و نوآوری به آن اضافه و بخش های قدیمی حذف می شوند. در این گزارش سعی داریم با تغییرات اینوتکس 2024 آشنا شویم.

 ۲۱ طرح برتر اینوتکس در جشنواره پیشگامان 

نمایشگاه اینوتکس امسال در کنار بخش‌های دیگر برای اولین بار، سالن فناوری‌های برتر به نام جشنواره پیشگامان اینوتکس داشت. در این بخش از میان ۲ هزار و پانصد محصول، ۲۵ محصول به عنوان طرح برتر انتخاب شدند که ۳ محصول پلی یورتان ترموپلاستیک (TPU)، ربات هوشمند و خودران حمل بار ۵۰۰ کیلوگرم و چهار نوع کیت تشخیصی جهت شناسایی بیماری‌های خودایمن در آیین افتتاحیه نمایشگاه رونمایی شد.

TPU یک کوپلیمر بلوکی است که از توالی متناوب قطعات سخت و نرم تشکیل شده است. این محصول به دلیل خواص مکانیکی بالا در حوزه‌های مختلف صنعتی از جمله خودروسازی، نظامی، الکتریکی، صنعتی و بهداشتی کاربرد‌های فراوانی دارد که به دلیل پیچیدگی‌های تولید در کشور تاکنون تولید نشده بود.

ربات هوشمند و خودران حمل بار ۵۰۰ کیلوگرم نیز برای اولین بار در کشور با سامانه نرم‌افزاری کاملا بومی تولید شده و کاملا خودران و تشخیص هوشمند مسیر را دارا است. این محصول قابلیت شناسایی و جلوگیری از برخورد موانع، دارای سامانه مدیریت ناوگان رباتیک و کنترل ترافیک است.

چهار نوع کیت تشخیصی جهت شناسایی بیماری‌های خودایمن شایع از جمله بیماری لوپوس، سندرم آنتی فسفولیپید و واسکولیت نیز برای اولین بار در کشور تولید و رونمایی شد و پارامتر‌های کنترل کیفی آن از جمله حساسیت آنالیتیک و بالینی، اختصاصیت آنالیتیک و بالینی و پایداری قابل مقایسه با بهترین محصولات کشور‌های غربی است.

برگزاری نمایشگاه صنایع خلاق همزمان با رویداد اینوتکس

حوزه صنایع فرهنگی و نرم به عنوان بزرگترین جامعه آماری کشور قلمداد می‌شود از این‌رو نیاز است تا فرهنگ نوآوری و فناوری در گروه‌های مختلف جامعه ورود پیدا کند.

اهمیت این مسئله باعث شد ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری امسال همزمان با سیزدهمین رویداد اینوتکس در راستای اجراسازی سند صنایع خلاق و با هدف آشنایی زیست بوم حوزه نوآوری و فناوری، ایجاد فرصت عرضه دانش تولید شده، فراهم سازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد فرصت هم افزایی در استفاده از منابع مشترک، ارتباط بخش دولتی با بخش خصوصی در قالب نیاز‌های فناورانه رویداد مانوین را برگزار کند.

این رویداد با هدف ایجاد نشاط و شوق در حوزه صنایع خلاق، تقویت شایستگی‌های انسانی گروه هدف، نشر فرهنگ نوآوری و نوآوری در جامعه ایرانی-اسلامی، توسعه مهارت‌های اندیشیدن و توسعه خلاقیت و مهارت‌های ذهنی، استفاده از فناوری‌های نوین، جلب مشارکت همگانی نسل جوان و ایجاد فضای همگرایی و مشارکت فعالان حوزه آموزش و یادگیری نظیر محتوا، دوره، بازی و اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر و ابزار‌های کمک برگزار شد.

سجاد عباس‌فشمی، دبیر سیزدهمین نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در این خصوص به خبرنگار علم و فناوری آنا گفت: «مان» به معنای خانه و «نوین» هم به معنای جدید است. یکی از اصلی‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه، نگاه نوآورانه، آینده‌نگرانه و عدم غفلت از نیاز‌های روز جامعه در عرصه‌ها و سطوح مختلف است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارآفرینان در حوزه صنایع خلاق نیز نقش ایفا می‌کنند از این‌رو براساس راهبرد کلان دو نقشه جامع کشور مبنی‌بر کمک به گفتمان‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و ارائه دستاورد‌های حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی کشور و همچنین به علت نقش آفرینی کارآفرینان در حوزه صنایع خلاق که منجر به کارآفرینی و خلق ثروت می‌شود، نخستین دوره از این رویداد امسال با همکاری وزارت گردشگری و ستاد توسعه فناوری‌های نرم در پارک فناوری پردیس همزمان با سیزدهمین دوره از نمایشگاه اینوتکس برگزار شد. 

اعطای جایزه بین‌المللی فارس

اینوتکس سیزدهم میزبان برگزاری رویداد جایزه بین‌المللی «فارِس» هم بود. این رویداد با نام یکی از بزرگ‌ترین نسل‌آفرینان رسانه و تبلیغات قرن بیستم «فارس ابراهیم ابوحمد» نام‌گذاری شده است؛ فارس ابوحمد طی پنج دهه فعالیت حرفه‌ای در سازمان جهانی تبلیغات IAA، چهار دوره قائم‌مقام و سه دوره پرزیدنت و دبیرکل این سازمان بوده است.

وی به‌عنوان موثرترین حامی رشد و تعالی جوانان کشور‌های کم‌برخوردار شناخته می‌شود و بسیاری از بزرگان تبلیغات و رسانه در زمره شاگردان او محسوب می‌شوند. 

این رویداد بیستم اردیبهشت با حضور و سخنرانی اساتید برجسته و چهره‌های شاخصی از کشور‌های هلند، ترکیه، استرالیا، لبنان، روسیه، مالزی، امارات متحده عربی و نفراتی از هیئت‌مدیره جهانی IAA برگزار شد.

همچنین ۵۰ سالگی حضور سازمان جهانی تبلیغات در ایران مناسبت دیگری برگزاری این جایزه بود؛ از سال ۱۹۳۸ (۷ سال قبل از شکل‌گیری سازمان ملل متحد) سازمان جهانی تبلیغات به‌عنوان نهاد بین‌المللی حوزه مارکام به استانداردگذاری، نظم‌دهی، طراحی رگولاتوری و سلف رگولاتوری‌ها، آموزش و انتقال تکنولوژی و تکثیر و انتقال دانش در عرصه بین‌المللی می‌پردازد و امروزه با بیش از ۸۶ چپ‌تر جهانی، از بالاترین سطح تأثیرگذاری در بین متخصصان و جوانان حوزه رسانه، مارکتینگ، تبلیغات و توسعه بازار برخوردار است.

 تقویت ارتباط صنعت و دانش‌بنیان‌ها در ریورس‌پیچ

همزمان با برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس در پارک فناوری پردیس، شبکه فن بازار ایران، ۴ رویداد تخصصی ریورس پیچ در حوزه‌های هوشمندسازی صنعت گلخانه، صنعت فولاد، شبکه سازی هدف‌گرا و صنایع شیمیایی را برگزار کرد.

در رویداد‌های ریورس پیچ، صنعت‌گران و شرکت‌های مختلف چالش‌ها و نیازمندی‌های خود را مطرح کردند و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و افرادی که توانایی حل این نیاز‌ها را دارند، راه‌حل‌های خود را متناسب با نیاز مطرح شده ارائه دادند.

معرکه؛ فرصتی برای معرفی تیم‌های استارت‌آپی

معرکه از دیگر رویداد‌هایی بود که امسال برای اولین‌بار در سیزدهمین دوره از نمایشگاه اینوتکس آغاز به کار کرد. معرکه اینوتکس ۲۰۲۴، فرصتی برای تیم‌های استارت‌آپی ایجاد کرد تا برای همگان ایده (کسب‌وکار) خود را معرفی کنند. 

معرکه اینوتکس شامل بخش‌هایی همچون بیان ایده‌های ناب، شنیدن ایده‌های ناب، مشاورین و منتورها، مخاطبان شما مشتریان شما می‌شوند و آنلاین شوید، بود.

بخش بیان ایده‌های ناب مربوط به افرادی بود که نیاز به یک تیم، سرمایه‌گذار و منتور داشتند. بخش شنیدن ایده‌های ناب نیز برای افرادی بود که ایده نداشتند، اما مشتاق بودند با افراد صاحب ایده و تیم‌های خلاق و نوآور ارتباط گیرند و در کنار این تیم‌ها سرمایه خود را به گردش درآوردند یا از ایده‌هایی که در صنعتشان است استقبال کنند.

در قسمت مشاورین و منتورها، مشاوران و منتور‌ها نیز با صاحبان ایده ارتباط گرفته و نقطه‌نظرات خود را بیان کردند. این امر جهت برندسازی و همچنین ارتقا کیفی نسل آینده و اکوسیستم استارت‌آپی ایران ضروری است.

در پایان...

اینوتکس به عنوان محل وصل دانش‌بنیان و صنعت، به سمتی حرکت می‌کند که از حالت نمایشگاه بیرون آمده و تنها محلی برای عرضه فناوری نیست؛ بلکه جایی برای شروع به‌کار گیری تکنولوژی در حفره های صنعت است.

امید می رود که چنین نمایشگاه‌هایی در همه صنایع تکثیر شوند تا شعار سال محقق شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته