دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان (۳۴)

روایت تأمین مالی شرکت‌ها در مسیر دانش‌بنیانی شدن

روایت تأمین مالی شرکت‌ها در مسیر دانش‌بنیانی شدن
یک فعال دانش‌بنیان در حوزه تولید تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی گفت: حمایت‌ تسهیلاتی برخی بانک‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان قابل تقدیر است؛ اما برخی ضعف‌ها در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پابرجاست.
کد خبر : 911611

مجتبی ابوالفتحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: حمایت‌های تسهیلاتی از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان شرکت تولید فناورانه با محور تأمین نیاز داخل و صادرات تا امروزخوب بوده است. هرچند جزئیات مبالغ وام‌ها به دلیل سیاست‌های شرکت قابل بیان نیست، در هر صورت برای عدم توقف تولیدات و فعالیت شرکت مناسب بود؛ اما ضعف های حمایتی از این شرکت ها هنوز پابرجاست. به عنوان نمونه معافیت‌های مالیاتی به دلیل صنعتی بودن محصولات شامل این شرکت‌ها نشده است.  

مدیر شرکت دانش‌بنیانی فعال در حوزه تولید تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به فعالیت این شرکت دانش‌بنیانی گفت: با توجه به ماهیت تولیدات فناورانه فعالیت این شرکت  از سال ۱۳۶۸ آغازو با سرمایه‌ای معادل ۱۰۰ هزار تومان کار را شروع کرد و اکنون در مسیر تولید محصولات دانش‌بنیان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در حرکت است.

مدیر شرکت دانش‌بنیانی فعال در حوزه تولید تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی  ادامه داد: این شرکت  حدودا از سال ۱۳۹۶ روند دانش‌بنیان شدن را در پیش گرفت و البته که از همان ابتدای راه تسهیلات حمایتی دانش‌بنیانی از سوی صادرات در اختیار این شرکت قرار گرفت. شایان ذکر است که قبل از طی فرآیند دانش‌بنیانی شرکت ما در حال کار و درآمد زایی بود.

تسهیلات دانش‌بنیانی چطور است؟

ابوالفتحی گفت: حمایت‌های تسهیلاتی از ما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان خوب بوده است، اما به هر جهت معافیت‌های مالیاتی به دلیل صنعتی بودن شامل این شرکت نشد. جزئیات مبالغ وام‌ها به دلیل سیاست‌های شرکت قابل بیان نیست، اما در هر صورت مناسب بود.

وی ادامه داد: معمولا بانک‌ها پس از ارزیابی صندوق معاونت علمی به جهت اینکه مطمئن شوند شرکت‌ها توان بازپرداخت اقساط را دارند اعتبارسنجی انجام می‌دهند که در این خصوص بانکی مانند صادرات به تعهدات گرداخت وام خود به شرکت های دانش‌بنیان به درستی عمل می کند؛ اما مهمترین مسئله‌ای که برای ما وجود داشته است، بحث وثایق بانکی است؛ البته صندوق‌هایی وجود دارد که عنوان می‌کنند با کار کردن با این صندوق‌ها به مرور زمان امکان ارائه وثیقه بانکی پدید می‌آید.

دانش بنیانی شدن

ابوالفتحی ادامه داد: ولی باید توجه داشت که این نوع ضمانت‌نامه هزینه سنگینی را در پی دارد. از همین رو تاکید می‌شود که بهتر است در زمینه وثایق مساعدت بیشتری با شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود. بهتر است بررسی انجام شود که شرکت‌هایی که سابقه خوبی در اعتبار سنجی دارند بتوانند با وثیقه‌های ساده‌ای مانند چک و سفته نیز وام بگیرند.

وی ادامه داد: اتفاقی که می‌افتد این گونه است که در بدو مراجعه برای اخذ وام، صندوق می‌خواهد که نسبت به معرفی وثیقه مورد نظر اقدام کنیم، اما به نظر بنده باید اجازه دهیم که ارزیابی شرکت اتفاق بیفتد و نسبت به رتبه اعتباری که شرکت درخواست دهنده کسب می‌کند نسبت به اخذ وثیقه اقدام شود.

این مدیر شرکت دانش‌بنیانی گفت: موضوع وثیقه قطعا برای بانک و دریافت کننده وام مهم است، اما به عقیده بنده باید در این مورد اصلاحاتی صورت گیرد. این موضوع را با معاونت علمی ریاست جمهوری نیز مطرح کرده ایم و پاسخی که دریافت کرده ایم بر روندی که اجرا می‌شود تأکید داشت.

خشک کردن منابع با تقاضای شرکت‌های بزرگ

دانش بنیانی شدن

وی گفت: برخی از شرکت‌های بزرگ از منابعی که به دانش‌بنیان‌ها اختصاص دارد، وام اخذ می‌کنند، اما با توجه به نیاز بالای آنان دست کوچک‌تر از این منابع کوتاه می‌ماند. پس باید وزن‌دهی در صندوق اتفاق بیفتد که شرکتی که محصولات دانش‌بنیان سطح ۱ تولید می‌کند و نوپا است، حمایت‌های بیشتری دریافت کند.

ابوالفتحی ادامه داد: شرکت‌هایی که فروش بالای ۱۰۰ میلیارد تومان دارند نیز می‌توانند از محل‌های دیگری به جز منابع دانش‌بنیانی منابع کسب کنند به همین جهت بهتر است به جای اختصاص منابع تسهیلات دانش‌بنیانی به آنان نسبت به حمایت از شرکت‌های نوپا‌تر اقدام کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته