دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهار کتابخوانی|

«خانواده ما» و تأکید بر جوانی جمعیت زیر چتر نمایشگاه کتاب

«خانواده ما» و تأکید بر جوانی جمعیت زیر چتر نمایشگاه کتاب
سازمان تأمین اجتماعی با غرفه «خانواده ما» و چند طرح رفاهی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.
کد خبر : 911843

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا، بیش از ۵۰ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و بر این اساس این سازمان در راستای تعامل بیشتر با مردم که ذی‌نفعان اصلی این سازمان محسوب می‌شوند در نمایشگاه کتاب سال جاری حضور یافته است.

این سازمان که به گفته میرهاشم موسوی، مدیرعامل آن در زمینه تحقق برنامه‌های جوانی جمعیت و حمایت از فرزندآوری موضعی فعال دارد، امسال در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، با ایجاد غرفه‌ای با نام «خانواده ما» تلاش کرده با برنامه‌های متعددی از جمله نشست‌هایی با کارشناسان حوزه‌های مربوطه چالش‌ها و موانع پیش روی جوانی جمعیت را مورد بررسی قرار دهد.

اما دلیل چرایی این هدفگذاری نیز باید به این نکته اشاره کرد که ناپایداری منابع صندوق‌های بازنشستگی یکی از چالش‌های پیش روی سازمان تامین اجتماعی است که بخشی از این مسئله متأثر از تغییرات هرم جمعیت بوده است. به عبارت دیگر در شرایطی که نسبت میان بیمه‌پردازان و بازنشستگان از موضوعات مهم در پایداری صندوق‌ها محسوب می‌شود، بالا رفتن میانگین سنی و حرکت به سمت سالمندی می‌تواند چالش‌های متعددی برای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی ایجاد کند.

به همین دلیل این سازمان با حضور در این رویداد فرهنگی تلاش کرده است شرایطی ساده‌تر برای تعامل با قشر‌های مختلف مردم فراهم کند تا جایی که گفته شده در اولین روز‌های نمایشگاه امسال بیش از سه هزار نفر در این رویداد برای استفاده از طرح‌های جدید بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی ثبت نام کرده‌اند.

تبدیل دوره دانشجویی به دوران اشتغال

از جمله طرح‌هایی که در این نمایشگاه مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفته طرحی تحت عنوان«بیمه دانشجویی» است.

با توجه به این طرح دانشجویان نیز مانند بسیاری دیگر از اقشار تحت پوشش جامعه می‌توانند تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گرفته و از خدمات تامین اجتماعی استفاده کنند. برای استفاده از این خدمت لازم است دانشجو در دایره سنی ۱۸ تا ۵۰ سال قرار داشته یا چنانچه سنی بیش از ۵۰ سال دارد معادل مازاد سنی سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشد و چنانچه فردی معادل ۱۰ سال سابقه بیمه پردازی داشته باشد از این شرط سنی معاف خواهد شد.

بیمه‌نامه‌ای برای دختران و زنان خانه‌دار

از دیگر طرح‌های بیمه‌ای که در نمایشگاه کتاب امکان ثبت نام حضوری برای آن فراهم شده طرح بیمه دختران و زنان خانه‌دار است که مانند دانشجویان می‌توانند به ازای پرداخت تعرفه‌های مربوطه از مزایای بیمه‌ای برخوردار شوند.

در این قالب نیز زنان و دختران ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند به ازای پرداخت تعرفه‌های تعریف شده از بیمه تامین اجتماعی برای خدمات درمانی و سابقه اشتغال بهره‌مند شوند. البته چنانچه متقاضیان این سرویس بیش از ۵۰ سال داشته باشند هم باید معادل مازاد سنی سابقه بیمه پردازی داشته باشند.

هدیه ۴۰۰ هزار تومانی خرید کتاب

از دیگر امتیازاتی که برای ثبت‌نام کنندگان این نوع خدمات بیمه‌ای در نظر گرفته شده نیز هدیه ۴۰۰ هزار تومانی سازمان تامین اجتماعی است که این هدیه را برای آن دسته افراد که در این دو طرح ثبت نام کرده و تا پایان خرداد ماه سال جاری نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند در نظر گرفته تا بدین ترتیب بتوانند از طریق سامانه فروش مجازی نمایشگاه (book.icfi.ir) مشمول هدیه ویژه این سازمان در قالب بن خرید ۴۰۰ هزار تومانی کتاب ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شوند.

حضور و پاسخگویی کارشناسان ۱۴۲۰

همچنین سازمان تامین اجتماعی باحضور در نمایشگاه کتاب سال جاری برای مردم شرایطی در نظر گرفته تا بتوانند بطور حضوری از برخی خدمات این سازمان بهره‌مند شوند که از جمله این موارد می‌توان به حضور کارشناسان مرکز ارتباطات و نظارت مردمی تامین اجتماعی (CRM) یا همان سامانه ۱۴۲۰ اشاره کرد.

در واقع مرکز ارتباط مردمی سازمان تأمین اجتماعی با شماره تماس ۱۴۲۰ یکی از مهمترین مراکز برای برقراری مسیر ارتباطی میان مخاطبان و ذینفعان این سازمان برای بهره‌مندی از راهنمایی و مشاوره لازم در حوزه بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی محسوب می‌شود که به طور ماهانه به ۳۳۰ هزار تماس تلفنی مردم پاسخ می‌دهد. طبیعی است با وجود جمعیت ۴۷ میلیونی بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و افراد تبعی در این سازمان، ارائه خدمات حضوری به این جمعیت که ۵۳ درصد جامعه ایران را تشکیل می‌دهند امکانپذیر نیست. با این وجود نمایشگاه کتاب امسال فرصتی فراهم کرده تا با حضور کارشناسان این مرکز بازدیدکنندگان نمایشگاه بتوانند خدمات مورد نظر خود را به صورت حضوری دریافت کنند.

به اذعان مسئولان مرکز ۱۴۲۰ در نمایشگاه کتاب امسال هم با توجه به برنامه سازمان مبنی بر معرفی بیمه دانشجویی و زنان خانه دار، عموم سوالات مربوط به این دو بیمه نامه است. در کنار بیمه دانشجویی و زنان خانه دار، سوالاتی در زمینه خرید سابقه سربازی، آشنایی با درگاه خدمات الکترونیکی سازمان، برنامه کاربردی تامین با ۵۰ خدمت غیرحضوری و شرایط بازنشستگی نیز از دیگر سئوالاتی است که به کرات از سوی بازدیدکنندگان مطرح می‌شود.

لازم به یادآوری است سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از  نوزدهم تا بیست ونهم اردیبهشت در مصلی تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته