دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا از نمایشگاه کتاب گزارش می‌دهد؛

کتاب‌های فاقد قیمت؛ تخلفی که دیده نشد

کتاب‌های فاقد قیمت؛ تخلفی که دیده نشد
در سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران غرفه‌هایی نسبت به فروش کتاب اقدام کردند که به جای درج قیمت روی آن، مبلغ سلیقه‌ای به مشتری پیشنهاد می‌دادند. تخلفی که تا روزهای پایانی نمایشگاه هم مورد بررسی قرار نگرفت.
کد خبر : 911916
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار « بخوانیم و بسازیم» و با هدف تسهیل‌گری در بازار نشر، ارتباط دهی ناشران با مردم و کمک به خانواده‌ها جهت خرید کتاب با قیمت پایین‌تر فعالیت خود را از 19 اردیبهشت جاری آغاز کرد.
 
با وجود اینکه مردم استقبال خوبی از نمایشگاه داشتند و بازدید از نمایشگاه را بسیاری از خانواده‌ها در برنامه خود قرار دادند؛ اما یکی از اتفاقات قابل لمس فروش کتاب‌هایی بود که هیچ قیمتی در آن‌ها درج نشده است.
 
زمانی که از مسئول غرفه سوال می‌شود، لیستی از قیمت‌ها را به دست می‌گیرد و از روی همان لیست قیمت کتاب را اعلام می‌کند. اغلب کتاب‌هایی که قیمت ندارند به قیمتی بالاتر از تعرفه بازار به فروش می‌رسند و مثلاً اگر مشابه آن‌ها به قیمت 200 هزار تومان فروخته می‌شود، غرفه‌دار قیمتی تا دو یا سه برابری را برای آن اعلام می‌کند.
 
یکی از غرفه‌داران نیز درپاسخ به گلایه خبرنگار آنا که چرا کتاب‌ها قیمت ندارند، گفت: کتب نفیس نباید قیمت داشته باشد. منظور غرفه دار از کتب نفیس، کتبی با جلدهای چرمی‌ است.
 
بررسی میدانی خبرنگار آنا اما نشان داد که حتی کتبی که جلد چرمی ‌یا گالینگور ندارند نیز به این معضل گرفتارند. در عین حال برخی غرفه داران حتی لیست قیمت هم نداشته و قیمت سلیقه‌ای به مشتری اعلام می‌کنند. گویی نمایشگاه کتاب فرصتی برای بازارگرمی ‌است تا بتوانند هرقدر می‌توانند گران بفروشند.
 
این معضل تا روزهای پایانی نمایشگاه بدون رسیدگی باقی ماند و علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه در پاسخ به خبرنگار آنا که چرا ناشری می‌تواند بدون درج قیمت روی کتاب، آن را بفروشد، گفت: همه کتاب‌هایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌مورد اعلام وصول قرار می‌گیرد و آخرین مجوز توزیع را دارد، قیمت دارد و قیمت هم در سایت خانه کتاب اعلام می‌شود.
 
رمضانی تاکید کرد: عدم درج قیمت بر خلاف آیین‌نامه نمایشگاه کتاب است.
 
وی در پاسخ خبرنگار آنا که اگر غرفه متخلف معرفی شود، برخوردی صورت خواهد گرفت یا نه، افزود: لازم است به ناظران سالن‌های نمایشگاه این تخلفات اطلاع داده شود.
 
با وجود تلاش متولیان نمایشگاه برای برگزاری بهینه این رویداد فرهنگی، برخی غرفه‌ها نه در یک یا دو کتاب خود بلکه در تمامی ‌کتاب‌ها از درج قیمت خودداری می‌کنند و جالب اینکه این اپیدمی‌ در یک یا دو غرفه دیده نمی‌شود و مردم بدون اطلاع از الزامات آیین نامه نمایشگاه نسبت به خرید کتاب با قیمت سلیقه‌ای اعلام شده از سوی ناشر اقدام می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته