دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مسعود طاهری در گفت‌و‌گو با آنا:

تماشای «الکافی» برای همه قشرها مناسب است/ حضور دسته‌های متنوع فکری در اکران مشهد

تماشای «الکافی» برای همه قشرها مناسب است  حضور دسته‌های متنوع فکری در اکران مشهد
کارگردان مستند «الکافی» مخاطبان این فیلم را به سه دسته تقسیم کرد؛ متخصصان حوزوی و روحانیون، علاقه‌مندان به دین و مخاطب عام که بر ضرورت دیدن اینگونه آثار تأکید دارند.
کد خبر : 911950

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا، مستند «الکافی» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

مستند «الکافی» به کارگردانی مسعود طاهری سرگذشت کتاب «الکافی» شیخ محمد بن یعقوب کلینی از مهم‌ترین کتب‌ اربعه شیعیان را روایت می‌کند. این اثر در کنار «البصائر» صفار قمی و «المحاسن» برقی قمی جزء اولین کتاب‌های موسوعه حدیثی شیعه به شمار می‌رود که برای شیعه باقی مانده است

این مستند، نوزدهم اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ کلینی در شهر مشهد اکران شد.

مسعود طاهری کارگردان این مستند درباره نمایش این فیلم در مشهد به خیرنگار آنا گفت: به زبان برگزارکنندگان و کسانی که در اکران فیلم «الکافی» در مشهد حضور داشتند، این نمایش از جهات مختلف فوق‌العاده بود، نه از نظر تعداد حضور مهمان‌ها بلکه به دلیل حضور دسته‌ها، نحله‌ها و گروه‌های مختلف فکری، مذهبی و سیاسی که در سالن نمایش حضور داشتند، شاهد حضور تقریبا اکثر قریب به اتفاق همه دسته‌های فکری و جناح‌های مختلف حوزوی در این نمایش فیلم بودیم و نکته جالب این بود که تقریبا همگی هم از فیلم راضی بودند.

تماشای «الکافی» برای همه قشرها مناسب است/ حضور دسته‌های متنوع فکری در اکران مشهد

او ادامه داد: بعد از نمایش فیلم نیز دو نفر از علمای بزرگ مشهد ازجمله سید جعفر سیدان و حجت الاسلام ربانی بیرجندی به سخنرانی درباره فیلم و اهمیت مرحوم کلینی پرداختند. آیت‌الله سیدان از مهم‌ترین روحانیون سنتی مشهد به شمار می‌روند که حضور و سخنرانی ایشان به معنای اهمیت جایگاه کلینی و کاری که درباره ایشان انجام شده، است.

طاهری افزود: از دیگر حاضران این مراسم اکران، می‌توان به تعداد بالایی از اساتید خارج فقه حوزه علمیه استان خراسان، اساتید گروه معارف دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه آرمان رضوی و دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حوزوی اشاره کرد که همه از فیلم راضی بودند درصورتی که در اکران شهر قم اینگونه نبود و برخی از تماشاگران نسبت به فیلم نکته و ملاحظات خاص خود را داشتند.

وی اظهار کرد: از جمله این نکات حضور برخی مصاحبه‌شوندگان در فیلم به دلیل اختلاف دیدگاه با آنهاست که به نظرم این ایراد به خصوص در دنیای امروز خیلی وارد نیست و روا داری دینی احترام به تضارب و تکثر آرا در تضاد باشد، اما این مدارا و رواداری در مشهد در حد بسیار مطلوبی بود و در هر دو اکران مشهد به طور کلی استقبال بالایی را شاهد بودیم چراکه اغلب کسانی که فیلم را دیدند از آن رضایت داشتند و پسندیده بودند.

تماشای «الکافی» برای همه قشرها مناسب است/ حضور دسته‌های متنوع فکری در اکران مشهد

کارگردان «مستشرق» درباره علت حضور همه جناح‌های حوزوی در مراسم اکران فیلم مطرح کرد: موسسه کلامنا که یکی از موجه‌ترین موسسات مشهد است و سعی می‌کند با دیدگاه‌ها و طرف‌های مختلف حوزوی همکاری کند، مسئول برگزاری اکران «الکافی» در مشهد بود لذا این موضوع بسیار اهمیت داشت چراکه حاضران، هم به دلیل اعتبار این موسسه و بنیانگذاران آن و هم شخص کلینی، نسبت به فیلم اقبال نشان دادند و شاهد جناج‌بندی در میان آنها نبودیم.

این مستندساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مخاطبان این فیلم تصریح کرد: همه می‌توانند مخاطب مستند «الکافی» باشند، اما تماشای این فیلم برای روحانیون، اهالی حوزه و فقه که اهل مستند دیدن نیستند، به دلیل موضوع فیلم، برای من جذاب‌تر بود؛ چراکه ما توانستیم مخاطبان جدیدی را به سینمای مستند اضافه کنیم که اتفاقا با دقت هم فیلم را تماشا کردند، این مخاطب به موضوع حساس است و کار مستندساز را سخت‌تر می‌کند به طوری که اگر در مباحث تخصصی، غفلتی صورت گیرد، با واکنش کاملا منفی‌ای روبه‌رو خواهیم بود درصورتی که قشر عام این موضوعات را شاید چندان جدی نگیرند.

وی تاکید کرد: در همین هفته گذشته یک جلسه اکران آنلاین «الکافی» داشتیم که در جلسه نقد و بررسی پس از نمایش فیلم، بینندگان چندان درباره مباحث تخصصی سینمایی صحبتی نداشتند بلکه تنها به ضرورت دیدن آن توسط مخاطب عام اشاره می‌کردند. همچنین در اکران شهر قم، در کنار قشر عام، اهالی متخصص حدیث به تماشای مستند «الکافی» نشستند که مخاطبان عمومی این مستند غالبا علاقه‌مندان به دین بودند.

طاهری تاکید کرد: به طور کلی می‌توان گفت مخاطبان «الکافی» را سه دسته تشکیل می‌دهند؛ نخبه‌گرایان تخصصی که نمی‌توان از آنها غافل شد، کسانی که معتقد دینی هستند و می‌توانند مخاطبان عام‌تری باشند و فیلم هنوز برای‌شان اکران نشده است و از طرف دیگر مخاطبی که شاید اعتقادی به دین هم نداشته باشد، اما به دلیل اینکه این فیلم بخشی از تاریخ فرهنگ و مذهب ایران است، ضرورت دیدن این فیلم را درنظر می‌گیرند.

تماشای «الکافی» برای همه قشرها مناسب است/ حضور دسته‌های متنوع فکری در اکران مشهد

عوامل مستند «الکافی» عبارتند از نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: مسعود طاهری، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مژگان حصاری، تصویر: محمدعلی پور اسد، تدوین: مسعود طاهری، هاجر آقایی، موسیقی: فرزاد هادی، گرافیک: نیلوفر جوشن، صدا: سیاوش حیدری، راوی: محمود راسخ فر، امیرعباس قلیچ لو، اصلاح رنگ: ایمان صالحی، پژوهش: مسعود طاهری، دستیاران پژوهش: سمیه خرم‌نژاد، فاطمه حقیقت، فاطمه خضردوست، ربابه میرباقری، بازیگران: امیرعباس قلیچ لو، حمید عبادی، مهدی قاهری، حسین تقی‌زاده، مجید بختیاری، احد توحیدی‌راد، محمدمهدی پیریزاد، امیرحسین صفاپور، طراح پوستر: مونا طاهری، طراح گریم: محمدمهدی پریزاد، طراح لباس: پروین حسینی، تولید بازسازی: مجتبا دربندی، محصولی از مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته