دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1403 - 18:54

مشوق‌های فرزندآوری موجب تغییر ذهنیت افراد نخواهد شد/ اقتصاد اولویت اول در موضوع فرزندآوری نیست

مشوق‌های فرزندآوری موجب تغییر ذهنیت افراد نخواهد شد  اقتصاد اولویت اول در موضوع فرزندآوری نیست
یک كارشناس جمعیت با اشاره به مشوق‌هایی كه برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است، گفت: این مشوق‌ها نمی‌تواند یك عامل مستقل باشد؛ زیرا این موارد موجب تغییر ذهنیت افراد نخواهد شد.
کد خبر : 911441

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اسماعیل چراغی، كارشناس جمعیت در یک گفتگو رادیویی با اشاره به مشوق‌هایی كه برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است، گفت: این مشوق‌ها نمی‌تواند یك عامل مستقل باشد؛ زیرا این موارد موجب تغییر ذهنیت افراد نخواهد شد.

وی فرهنگ‌سازی را مهم‌ترین عامل برای تغییر نگاه مردم به موضوع فرزندآوری عنوان و بیان كرد: نگرش افراد، رفتار آنها را تعیین می‌كند. اگر كسی نسبت به فرزندآوری تصور تلخی داشته باشد و در ذهن او درد، رنج، ناآرامی و لطمه به زندگی باشد، قطعاً علاقه‌ای به فرزندآوری نخواهد داشت. از سوی دیگر اگر نگرش مثبتی به فرزندآوری وجود داشته باشد و مردم نسبت به این موضوع اقناع شوند، قطعاً شاهد افزایش فرزندآوری خواهیم بود.

این كارشناس جمعیت با بیان اینكه پدیده‌های اجتماعی متأثر از عوامل مختلف هستند، اظهار كرد: اگر كسی ادعا كند فقط مسائل فرهنگی دخیل هستند و شرایط اقتصادی اهمیتی در فرزندآوری ندارد قطعاً اشتباه كرده است و همچنین اگر كسی مدعی باشد صرفاً به دلایل اقتصادی، علاقه به فرزندآوری كاهش پیدا كرده است، باز هم دچار اشتباه شده است.

وی افزود: آنچه اهمیت دارد بررسی این موضوع است كه آیا اقتصاد تأثیر مهم و اولیه را دارد یا تأثیرات آن فرعی است و اصل مشكل مسائل فرهنگی و نگرش افراد است. اعتقاد دارم تأثیر اصلی در فرزندآوری یا عدم فرزندآوری را اقتصاد ندارد؛ بلكه تأثیر اساسی را فرهنگ دارد؛ زیرا عموماً افرادی كه به لحاظ اقتصادی و درآمدی بالاتر هستند، بچه كمتری دارند. اگر رابطه مستقیمی بین شرایط اقتصادی و فرزندآوری بیشتر وجود داشت، ثروتمندان جامعه باید فرزند بیشتری داشتند.

این كارشناس جمعیت با اشاره بر اینكه با فرهنگ، زندگی می‌كنیم، گفت: كسی نمی‌توان رفتار كنش یا واكنشی انجام دهد بدون اینكه ذهنیت و نگرشی نسبت به پدیده‌ها داشته باشد. اگر نگرش جامعه نسبت به مسئله فرزندآوری تغییر كند و بپذیرند كه داشتن بچه یك تجربه شیرین است قطعاً اقدام به فرزندآوری می‌كنند؛ بنابراین اگر نگرش فرهنگی و ارزشی افراد تغییر كند، شاهد تغییر رفتار در جامعه هم خواهیم بود، حتی اگر از نظر مالی در وضعیت ایدئالی نباشد. البته این بدان معنا نیست كه اقتصاد تأثیر ندارد و بدون تردید شرایط اقتصادی هم بر این موضوع اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته