دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تراشه‌های فوق سیلیکونی نسل جدید رایانه‌ها را می‌سازند

تراشه‌های فوق سیلیکونی نسل جدید رایانه‌ها را می‌سازند
تراشه‌های سیلیکونی جدید پایداری رایانه‌های کوانتومی را افزایش می‌دهند و خطا‌های تراشه‌های قبلی را ندارند.
کد خبر : 911120

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، دانشمندان روش جدیدی را برای ایجاد تراشه‌های سیلیکونی فوق خالص ابداع کرده‌اند که می‌تواند رایانه‌های کوانتومی را پایدارتر کند. 
سیلیکون یک نیمه هادی محبوب برای الکترونیک و محاسبات است، اما ناخالصی‌های آن می‌تواند منجر به خطا در رایانه‌های کوانتومی شود.

در یک مطالعه اخیر، محققان دانشگاه ملبورن و دانشگاه منچستر از یک کاشت یونی برای کاهش ناخالصی‌های تراشه‌های سیلیکونی استفاده کردند. محققان از یک ماشین استاندارد به نام کاشت یونی استفاده کردند که در هر آزمایشگاه ساخت نیمه‌هادی موجود است و می‌توان آن را با پیکربندی خاصی تنظیم کرد.

این دستگاه پرتو سیلیکون-۲۸ را به سمت یک تراشه رایانه‌ای شلیک کرد تا ناخالصی‌های سیلیکون-۲۹ را با سیلیکون-۲۸ مطلوب‌تر جایگزین کند. نتیجۀ این آزمایش، کاهش قابل‌توجه خطار در محتوای سیلیکون-۲۹ بود، یعنی از ۴.۵ درصد به فقط ۰.۰۰۰۲ درصد یا دو قسمت در میلیون رسید.

سیلیکون-۲۹ دارای یک نوترون اضافی در هسته هر اتم است که می‌تواند خطا‌های محاسباتی ایجاد کند و انسجام کوانتومی را از بین ببرد. تراشه‌های سیلیکونی فوق‌العاده خالص می‌توانند به رایانه‌های کوانتومی با کیوبیت‌های زیاد کمک کنند تا برای مدت طولانی‌تری پایدار بمانند.

این دستاورد بسیار مهم است، زیرا هر چه یک رایانه کوانتومی کیوبیت بیشتری داشته باشد، قدرت بیشتری خواهد داشت، ولی در مقابل خطا‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شود. 
گام بعدی برای محققان، آزمایش اثربخشی این تراشه‌های جدید و نحوه پشتیبانی از رایانه‌های کوانتومی است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته