دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جذب نشت نفت با موی انسان ممکن شد

جذب نشت نفت با موی انسان ممکن شد
مبتکران از موی انسان به‌عنوان شیوه‌ای نوین و دوستدار محیط زیستی برای پاکسازی نشت نفت در آب استفاده کرده‌اند.
کد خبر : 911122

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، مو توانایی شگفت انگیزی در جذب نفت دارد. وقتی مو با نفت تماس پیدا می‌کند، مولکول‌های نفت به سطح مو می‌چسبند و لایه‌ای می‌سازند که به خوبی آن را نگه می‌دارد.

این ایده نخستین بار سال ۱۹۹۸ به ذهن طراحان آن رسید. سه سال بعد، زمانی که یک نفتکش در جزایر گالاپاگوس به گل نشست، این ایده در مقیاس بزرگ ثابت شد و سازمان غیرانتفاعی «مَتِر او تراست» «Matter of Trust» توانست با تشک‌های موی نمدی خود به پاکسازی نشت نفت کمک کند.

فقط نیم کیلوگرم مولازم است تا یک تشک مربعی با ابعاد ۶۰*۶۰*۲.۵ سانتیمتر ساخته شود که می‌تواند تقریبا ۵.۶ لیتر نفت را جذب کند.

مجریان این طرح می‌گویند از آنجایی که حدود یک میلیون آرایشگاه دارای مجوز در آمریکا می‌توانند روزانه حدود نیم کیلوگرم ضایعات مو تولید کنند، هیچ کمبودی در تامین مواد اولیه آن وجود ندارد. در واقع، بیشتر مواد این شرکت از آرایشگاه‌ها و سالن‌ها اهدا می‌شود.

آنها معتقدند فقط موی انسان در این شیوه کمک کننده نیست؛ چراکه سایر الیاف زائد مانند پشم گوسفند، مو‌های حیوانات خانگی و حتی پرز‌های لباسشویی که از خشک کن باقی می‌مانند نیز به کار می‌آید. آنها ماشین نمدی خود را به طور خاص برای ساخت تشک‌های مربعی دو در دو فوتطراحی کرده اند.

این شرکت تاکنون بیش از ۳۰۰ هزارجاذب نمدی پاکسازی نفت تولید کرده و بیش از ۴۰ هزار تشک مو برای پروژه‌های فاجعه بار بزرگاز جمله نشت نفت «دیپ واتر هوریزون» «Deepwater Horizon» در خلیج مکزیک در سال ۲۰۱۰ را به کار برده است.

بر اساس اعلام این سازمان غیرانتفاعی، تقریبا نیمی از تولیدات آنها را سازمان‌هایی مانند وزارت دفاع آمریکا خریداری می‌کنند و نیمی دیگر را معمولا به داوطلبان اهدا می‌شود. اگر فقط یک لیتر نفت وارد منبع آب شود، به طور بالقوه می‌تواند تا ۳.۸ میلیون لیتر آب آشامیدنی را آلوده کند.

روش استاندارد برای تمیز کردن نشت نفت در دریا یا خشکی، جاذب‌های پلی پروپیلن است، با این حال، پلی پروپیلن یک پلاستیک غیرقابل تجزیه زیستی است که به محل‌های دفن زباله ختم می‌شود.

به خاطر داشته باشید که تشک‌های مو به خودی خود راه حل مناسبی نیستند. تنها راه دفع آنها کمپوست کردن یا سوزاندن آنهاست. هر دو گزینه مشکلات خاص خود را دارند؛ اما تیم در حال کار روی چگونگی استخراج روغن از مو و قابل استفاده مجدد تشک‌ها هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته