دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دریاچه مریخی سرنخ دانشمندان برای کشف حیات می‌شود

دریاچه مریخی سرنخ دانشمندان برای کشف حیات می‌شود
مطالعه آثار باقیمانده از دریاچه مریخی می‌تواند به دانشمندان بینشی از آثار باستانی حیات در سیاره سرخ بدهد تا اقلیم این سیاره بررسی شود.
کد خبر : 911154

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشنمندان سالهاست که به دنبال یافتن پاسخ برای پرسش امکان حیات در جرم دیگری از کیهان و نحوه شناسایی و جست‌جوی آن هستند.

یافتن حیات فراتر از زمین بسیار دشوار است و بخش اعظم این ماجرا به این دلیل است که سیارات دیگر بسیار دور هستند و اینکه محققان نمی‌دانند دقیقا باید به دنبال چه چیزی باشند.

با این حال، اخترزیست‌شناسان چیز‌های زیادی در مورد چگونگی یافتن حیات در محیط‌های فرازمینی، عمدتاً با مطالعه چگونگی و زمانی که زمین اولیه قابل زندگی شد، آموخته‌اند.

در حالی که تیم‌های تحقیقاتی ناسا مستقیماً سطح مریخ را برای یافتن نشانه‌های حیات بررسی می‌کنند، گروه تحقیقاتی بین‌رشته‌ای از سایتی در زمین برای تقریب شرایط محیطی باستانی در مریخ استفاده کرده‌اند.

به باور دانشمندان، زمین و مریخ در گذشته شرایط مشابهی داشتند و هر دو دارای اقیانوس‌ها و دریاچه‌هایی بودند. اما با گذشت زمان و تغییرات زمین شناسی، اقیانوس‌ها و دریاچه‌های مریخ از بین رفتند ولی پسماند‌هایی از آنها باقی مانده‌اند، حالا به علت شرایط خاص موجود در مریخ و حوزه دریاچه‌های خشک شده، پسماند‌های دریاچه‌ها به خوبی حفظ شده و به عنوان یک منبع ارزشمند برای محققان شناخت ابتدایی از زندگی در سیاره مریخ را فراهم می‌کنند.

محققان می‌گویند، تحقیقات انجام شده بر روی این پسماند‌ها احتمالا می‌تواند کمک کند تا الگو‌ها و نمونه‌هایی از زندگی گذشته در مریخ را شناسایی کنند. با مطالعه و تجزیه و تحلیل پتانسیل‌های زمینه حیات در این دریاچه‌های باستانی، دانشمندان زمین شناسی می‌توانند به اطلاعات مفیدی درباره اینکه چطور زندگی ممکن است در شرایط مشابهی در محیط‌های دیگری مثل مریخ وجود داشته باشد، دست پیدا کنند. این تحقیقات می‌توانند به آنها کمک کند تا بهترین روش‌ها برای جستجوی علائم زندگی در سیاره‌های دیگر، به ویژه مریخ را شناسایی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته