دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهار کتابخوانی| در گزارش آنا بخوانید؛

وقتی تلویزیون «دیدی نو» دارد/ اینجا کتاب‌نخوان‌ها هم دعوت‌ هستند

وقتی تلویزیون «دیدی نو» دارد  اینجا کتاب‌نخوان‌ها هم دعوت‌ هستند
«دیدی نو» به بهانه نمایشگاه کتاب تهران ما را به مهمانی یار مهربان برد. ایام خوشی که تنها در صورت حفظ این دوستی پابرجا خواهد ماند. باید که خواند و آینده را ساخت.
کد خبر : 911812

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا، در نیم طبقه دوم شبستان مصلی که میزبان سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران است، غرفه هایی برای ضبط و پخش برنامه های رادیویی و تلویزوین طراحی شده؛ بر دیواره یکی از این غرفه‌ها، روی یک کتاب نیمه‌باز سفید نوشته شده «بخوانیم و بسازیم». عبارتی انگیزه‌بخش که شعار نمایشگاه کتاب در سی و پنج سالگی اش شد. در مقابل ‌این کتاب، میز ساده و صمیمی‌با دوصندلی برای گفت وگو چیده شده و مجری هنرمند و کتاب شناسی به گفتگو با مهمانان برنامه می پردازد.

برنامه «دیدی نو» به مناسبت سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تهیه‌کنندگی مهران میرصالحی، کارگردانی کیان کحال زاده و اجرای ایوب آقاخانی در ۵۲ قسمت هر شب ساعت ۱۹ از شبکه نسیم پخش می‌شود.

 سری جدید «دیدی نو» با دکوری متفاوت و معرفی لیگ کتاب در سطوح کشور به روی آنتن رفته است.با وجود تفاوت ‌این فصل از برنامه نسبت به فصول پیشین خود، همچنان «دیدی نو» جزو برنامه‌های متمایز مرتبط با کتاب محسوب می‌شود.

وقتی تلویزیون «دیدی نو» دارد/ اینجاکتاب نخوان‌ها هم دعوت‌ هستند

برنامه مال کتابخوان‌ها نیست

کارگردان برنامه «دیدی نو» در گفت‌وگو با آنا درباره سابقه تولید آن عنوان کرد:  گروه تولیدکننده این برنامه در مقطعی  تلاش  کرد تا در قالب برنامه‌های کوتاه، کتاب‌ها را معرفی کنید. ‌این اتفاق از تولید برنامه‌های رادیویی آغاز شد و به تدریج به تلویزیون رسید. کار مورد اقبال عمومی ‌قرار گرفت و در نهایت به برنامه «دیدی نو» رسیدیم.

کیان کحال‌‌زاده افرود: ما با‌ این اصل کار خود را آغاز کردیم که برنامه ما فقط  متعلق به کتابخوان‌ها نیست. مسئله ما این بود که در وضعیتی که سرانه مطالعه ۷ دقیقه است، چطور می‌توانیم کاری کنیم که مردم بیشتر کتاب بخوانند.

وی گفت: در «دیدی نو» معرفی کتاب با شیوه های بدیع صورت می‌گیرد.سعی کردیم با تکنیک‌های نمایش و تابلوهای سه بعدی جذابیت ‌ایجاد کنیم. با توجه به نظراتی که در طول نمایشگاه از مخاطبان دریافت کردم، فکر می‌کنم بازخوردهای خوبی هم دریافت کردیم.

کحال‌زاده، تجربه فصول ابتدایی دیدی نو را یادآوری کرد و افزود: از سال گذشته، تولید برنامه را  با درون‌مایه طنز و با حرکت در غرفه‌ها و محوطه نمایشگاه و یا پشت صحنه تولید گروه‌های تلویزیونی دنبال کردیم. اما در نمایشگاه کتاب امسال به دلیل ‌اینکه کارها به دقیقه ۹۰ خورد به برخی از برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم نرسیدیم.

وقتی تلویزیون «دیدی نو» دارد/ اینجاکتاب نخوان‌ها هم دعوت‌ هستند

این کارگردان تصریح کرد: در نهایت با ساختاری  متفاوت از سال گذشته در نمایشگاه برنامه تولید کردیم. امسال با آقای آقاخانی همکاری داشتیم  و به سراغ  حوزه های مختلفی که  درزمینه تولیدکتاب فعالیت می‌کنند رفتیم.

کحال‌زاده با اشاره به قابلیت‌های ایوب آقاخانی و دلیل انتخاب وی تصریح کرد:د ر روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب به اتفاق آقای آقاخانی  به غرفه‌های مختلفی سر زدیم. در آنجا میدیدم که او در هر غرفه ای و از هر ناشری حداقل  چهار پنج عنوان کتاب را خوانده بود. حتی وقتی به غرفه مکزیک رفتیم آقای آقاخانی چند نفر از نویسندگان سرشناس آنها را می‌شناخت.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، باید به سابقه  او در حوزه تألیف کتابهای مرتبط با تئاتر و ادبیات نمایشی  و همین طور کارگردانی و بازیگری در تئاتر و تلویزیون هم اشاره کنم . این ویژگی ها و شناختی که مخاطبان از این چهره به عنوان یک شخصیت فرهنگی و هنری دارد، باعث شد با تسلط به سراغ غرفه‌ها برویم و نتیجه ‌این شد که برنامه در حین سادگی با استقبال مواجه شده است.

کارگردان «دیدی نو» همچنین برسختی تولید برنامه در فضاهای نمایشگاهی تأکید کرد و رساندن به موقع و با کیفیت آیتم ها و گفتگوها به آنتن را آن هم با توجه به حجم تولیدات و زمان محدود برگزاری نمایشگاه هم از دیگر دغدغه های گروه تولید برنامه دانست.

چه خبر از بلاگر‌های کتاب؟

تهیه‌کننده برنامه معتقد است فصل جدید «دیدی نو» با مأموریت اصلی شناسایی و تشویق و ترغیب اشخاص مستعد در حوزه معرفی کتاب تولید می‌شود.

مهران میرصالحی تاکید دارد که بر خلاف بسیاری تولیدات تلویزیون ‌این برنامه  به دنبال معرفی نویسنده‌ها نیست و بیشتر به دنبال شناسایی و معرفی بلاگرهای کتاب رفته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برنامه ‌این است که در هر دوره ۱۰ قسمتی برنامه،  هر بار در یک شهر متمرکز شویم که‌ این شهر یا مرکز استان یا سایر شهرها هست.

به گفته میرصالحی برنامه حالت سرگرمی ‌هم دارد و بعد از اجرای ۴ دقیقه‌ای این بلاگرها،  افراد به هم امتیاز می‌دهند ولی امتیازدهی اصلی  از طرف مخاطبان شبکه نسیم است.

وی با اشاره به ‌اینکه از حضور آقاخانی، مجری برنامه خیلی استقبال شده است، ادامه داد: هر چند عملکرد آقای شهرام شکیبا مجری قبلی هم قابل قبول بود ولی با توجه به فعالیت های آقای اقاخوانی در نمایش‌های رادیویی و حوزه کتاب، استقبال خوب بوده است.

وقتی تلویزیون «دیدی نو» دارد/ اینجاکتاب نخوان‌ها هم دعوت‌ هستند

شکستن تابوی موازی سازی

ایوب آقاخانی با لبخندی بر لب و و لحنی پر انرژی رو به مهمان برنامه می گوید: بفرمایید که  نشر شما برای کتاب‌خوان‌ها و کتاب‌نخوان‌ها چه ارمغانی دارد؟  مهمان این برنامه  روی صندلی خود تکانی می‌خورد و با لحنی ساده و صمیمی ‌بدون ‌اینکه احساس کند، در مقابل دوربین است به سوالات پاسخ می‌دهد.آقاخانی هم با «دیدی نو»  به فراخور مباحثی که مطرح می شود،پرسش هایی را مطرح می‌کند و به گفت و شنود با مهمان می پردازد .

ساختن برنامه تلویزیونی برای کتاب آن هم در شرایطی که همه به دنبال یک قالب از پیش تعریف هستند، کاری به واقع سخت و بیننده نیز از تعارفات ساختگی خسته است. به همین دلیل است که وقتی مخاطب فردی را در مقام مجری برنامه می‌بیند که  در این حوزه نامی شناخته شده است و به فضای نشر و ادبیات تسلط دارد،کنجکاو می شود تا ببیند ‌این دید نو چه حرف تازه‌ای را به همراه دارد.

به اعتقاد مجری برنامه، در دیدی نو یک نگاه جدید به مقوله تولید برنامه برای کتاب شکل گرفته و آن هم ممانعت از موازی کاری و تکرار است.

ایوب آقاخانی به خبرنگار آنا گفت: با توجه به برنامه‌های موازی حوزه کتاب باید بگویم به نظر من، «دیدی نو» واجد دیدی نو بوده و یک برنامه گرم و سرزنده است. ‌این برنامه در فصول قبلی خود با غرفه گردی دیگران را همراه می‌کرد که در بحث کتاب، تازه‌های نشر و کتاب‌های خواندنی مشارکت کنند و ‌این خیلی فرق می‌کند که من مجری یک جا  بنشينم و با لحنی رسمی یک سری مطالب که حفظ کردم بیان کنم.

وی تصریح کرد: واقعیت دیدی نو ‌این است که همه مطالب از جانب مجری کارشناس بداهه است. به ‌این ترتیب، به تناسب برنامه صحبت‌هایی با مخاطب برنامه انجام می‌شود به‌این امید که مخاطب هم استقبال کند.

وقتی تلویزیون «دیدی نو» دارد/ اینجاکتاب نخوان‌ها هم دعوت‌ هستند

این نمایشنامه‌نویس و مدرس تئاتر با تاکید بر ‌این که با توجه به نظرات دریافتی مخاطبان،به نظر می رسد  برنامه «دیدی نو»  سرزنده است، تأکید کرد: در‌این فصل ما با دعوت از فعالان حوزه نشر، گفتگوهایی صمیمی ‌در مورد کتاب داشتیم که ‌این شکل از برنامه هم مورد توجه قرار گرفته است.

دیدی نو به بهانه نمایشگاه کتاب تهران ما را به مهمانی یار مهربان برد.‌ایام خوشی که تنها در صورت حفظ ‌این دوستی پابرجا خواهد ماند. باید که خواند و آینده را ساخت.

لازم به یادآوری است سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از  نوزدهم تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته