دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1403 - 16:10

پیشروی روسیه در خارکیف/ زلنسکی به اختلاف‌نظر با غرب در باب خاتمه جنگ اذعان کرد

پیشروی روسیه در خارکیف  زلنسکی به اختلاف‌نظر با غرب در باب خاتمه جنگ اذعان کرد
هم‌زمان با پیشروی تدریجی اما چشمگیر روس‌ها در شمال شرق اوکراین، رئیس‌جمهور این کشور به‌طور ضمنی به اختلاف‌نظر با غرب درباره خاتمه جنگ اعتراف کرد.
کد خبر : 912048

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ ساعتی پیش، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که روستای «ستاریتسا» از توابع استان «خارکیف» واقع در شمال شرق اوکراین را به کنترل خود درآورده است.

این خبر به فاصله یک روز بعدازآن منتشر شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اطمینان داد که نیروهایش حداقل اکنون برای تصرف خارکیف، دومین شهر مهم اوکراین، هیچ برنامه‌ای ندارند.

بااین‌حال، در تمام طول هفته گذشته، خارکیف هدف حملات مکرر روسیه بوده است.

برای اوکراینی‌ها که روی جبهه شرق متمرکز بودند، خارکیف جبهه جدیدی است. آنها می‌گویند که روس‌ها این جبهه جدید را باز کرده‌اند چراکه می‌خواهند نیرو‌های اوکراینی را از خطوط دفاعی در مناطق دونتسک و لوهانسک بیرون بکشند و این یکی از تاکتیک‌های شناخته‌شده روسیه است.

این استدلال با توجه به اظهارات روز گذشته پوتین مبنی بر اینکه به دنبال ایجاد یک «منطقه حائل» برای محافظت از مناطق مرزی روسیه است، منطقی به نظر می‌رسد.

طرح روسیه برای ایجاد منطقه حائل، برای نخستین بار حدود یک سال پیش از سوی پوتین مطرح شد. مسکو می‌گوید که کی‌یف به سلاح‌های پیچیده‌تر و دوربردتر مجهز شده و چنین زیرساخت‌های نظامی‌ای باید به عقب رانده شوند تا مبادا از آنها علیه مواضعی در داخل خاک روسیه استفاده شود.

چندی پیش، «دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس در جریان سفر به اوکراین گفته بود که کی‌یف می‌تواند بنابر تشخیص خود به مواضع روسیه حتی در خاک این کشور حمله کند و لندن هیچ محدودیتی برای به‌کارگیری تسلیحاتش به دست نیرو‌های اوکراینی قائل نیست.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، در مصاحبه‌ای که امروز شنبه از سوی «فرانس پرس» منتشر شد، گفت: در شرایط بی‌معنایی قرار داریم. از یک‌سو غرب از شکست روسیه بیمناک است و از سوی دیگر، نمی‌خواهد که اوکراین هم بازنده باشد.

او در ادامه گفت: ما می‌خواهیم این جنگ به صلحی عادلانه ختم شود حال‌آنکه غرب فقط به دنبال این است که جنگ هرچه زودتر به پایان برسد. 

زلنسکی با تکرار دلخوری بابت تأخیر متحدان غربی برای ارسال سامانه پدافند هوایی و جنگنده به کی‌یف، گفت: بزرگ‌ترین منفعت روسیه این است که اوکراین نمی‌تواند از تسلیحات اعطایی غرب برای حمله به خاک روسیه استفاده کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته