دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1403 - 16:22

عوامل خطر فشار خون بالا چیست؟

عوامل خطر فشار خون بالا چیست؟
اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچ علامتی ندارند، اما فشار بیش از حد روی رگ‌ها می تواند به اندام‌های شما آسیب برساند. فشار خون بالا در واقع دلیل تقریباً نیمی از حملات قلبی و سکته‌های مغزی در بریتانیا را تشکیل می‌دهد.
کد خبر : 912053

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، فشار خون بالا، که با عنوان «پرفشاری خون» نیز شناخته می‌شود، یک بیماری شایع است که از هر سه نفر یک نفر در سراسر جهان در زندگی به آن مبتلا می‌شود.

این بیماری در صورتی که کنترل نشود می‌تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود، امری که باعث شده تا پزشکان اغلب از آن با عنوان «قاتل خاموش» یاد کنند.

سازمان جهانی بهداشت سال گذشته اعلام کرد که رقم مبتلایان به فشار خون در دو دهه گذشته دو برابر شده است و تقریباً نیمی از افراد از ابتلای خود به این بیماری مطلع نیستند.

این یک نگرانی است، زیرا داشتن فشار خون یک وضعیت بالقوه تهدیدکننده زندگی به حساب می‌آید. این در شرایطی است که این بیماری چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، زیرا زمانی که فشار خون بالا دارید به ندرت بدن‌تان علائمی از خود نشان می‌دهد.

ممکن است سردرد‌های عجیب، کمی سرگیجه یا کمی تاری دید داشته باشید، اما این معمولاً در صورتی است که فشار خون بالا کاملاً شدید باشد.

فشار خون بالا چیست؟

به گفته انجمن قلب آمریکا، فشار خون بالا زمانی است که «نیروی فشار خون شما به دیواره رگ‌های خونی‌تان به طور مداوم بیش از حد بالا باشد.»

اندازه‌گیری فشار خون با ثبت دو عدد انقباض (سیستول) و استراحت (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها انجام می‌شود. فشار سیستولیک، عدد بالاتر، فشار شریان‌ها در زمانی است که قلب شما خون را پمپاژ می‌کند. فشار دیاستولیک، عدد پایین‌تر، اما نیرویی است که به جداره رگ‌ها در حدفاصل ضربان‌های قلب وارد می‌شود.

فشار خون بالا، طبق گفته سرویس بهداشت ملی بریتانیا، زمانی است که این اعداد بالاتر از ۱۴۰ روی ۹۰ میلی‌متر جیوه باشند. اما هر چیزی بالاتر از ۱۲۰ روی ۸۰، فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود.

عوامل خطر فشار خون بالا چیست؟

برخی از عوامل خطر رایج برای فشار خون بالا عبارتند از: افزایش سن، داشتن اعضای خانواده مبتلا به فشار خون و اضافه وزن. فشار خون بالا همچنین می‌تواند تحت تأثیر عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل زیاد، خوردن نمک زیاد یا ورزش نکردن کافی ایجاد شود.

استرس نیز یکی دیگر از عوامل خطر رایج فشار خون بالا است. در حالی که شرایط مزمن مانند دیابت و بیماری کلیوی نیز می‌تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته