دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
زائری مطرح کرد:

بازیگر بی‌حجاب در سریال رمضان تلویزیون حزب‌الله و فرق آن با هنرپیشه‌ های زن ایران

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری که به لبنان سفر کرده، به بهانه پخش یک سریال از شبکه تلویزیونی حزب‌الله لبنان (المنار)، به نمایش تفاوت پوشش زن مسلمان در خانه و بیرون از خانه در این سریال و نیز تفاوت پوشش بازیگران زن در سریالهای تلویزیونی و خارج از آن اشاره کرده است.
کد خبر : 29141

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، زائری با انتشار دو صحنه باحجاب و بی حجاب از سریال "درب الیاسمین "در صفحه اینستاگرام خود نوشت:



مهمترین رکن مفهوم حجاب تضاد و تفاوت پوشش در برابر نامحرم و فضای خارج منزل با پوشش داخل منزل و برای محارم است. این تفاوت و فاصله را افراد در تربیت مذهبی به طور طبیعی درک می کنند و می آموزند ، اما برای مخاطب عام و از طریق رسانه القای این مفهوم برای ما بسیار دشوار است. بازیگران در فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی نمی توانند صحنه های داخلی را بی حجاب بازی کنند و از این رو ما خانم ها را در داخل منزل و توی خیابان و آشپزخانه و بازار همیشه به یک شکل با روسری و مقنعه و چادر می بینیم ! و همین باعث اختلال در درک این مفهوم برای برخی از مخاطبان می شود ( در کتاب حجاب بی حجاب مثالهایی زده ام ) و متأسفانه حتى در انیمیشن یا تصاویر و آثار کمیک استریپ هم به دلیل فضای عرفی حاکم و ملاحظات بی جا این دقت صورت نمی گیرد ، و اگر می توانستیم به شکلی این تفاوت را جا بیاندازیم خیلی خوب می شد.


در لبنان به دلیل حضور بازیگران مسیحی یا بازیگران مسلمان غیر ملتزم در آثار تولیدی جبهه مقاومت این مشکل وجود ندارد. امسال در مجموعه تلویزیونی "درب الیاسمین " که به مناسبت ماه مبارک رمضان از شبکه المنار پخش می شود خانمی که نقش همسر یکی از رزمندگان حزب الله را بازی می کند داخل منزل نزد همسر یا پدرش بی حجاب است و خارج منزل باحجاب کامل ، بینندگان هم می دانند این خانم فلان بازیگر مشهور است که اساسا حجاب ندارد ! ولی اکنون دارد سبک زندگی دینی را نشان می دهد. اما در ایران بازیگر زن سینما در تلویزیون با حجاب است ولی همان موقع عکسهایی که از او در اینترنت پخش می شود واویلاست ! در نتیجه احساس و برداشتی که مخاطب پیدا می کند این است که این حجاب توی فیلم و سریال اجبار حکومتی و رسانه وابسته به حاکمیت است نه یک مفهوم دینی ، حالا شما این تلقی تصویری و رسانه ای را بگذارید کنار تصاویر و خاطرات چادر پوشیدن خانم ها موقع ورود به فلان اداره یا دانشگاه و روسری برداشتن موقع خروج هواپیما از مرز هوایی کشور ! و ببینید چه بلایی بر سر مفهوم ایمانی ودینی حجاب می آید در مقابل مفهوم کلیشه ای و رسمی حجاب حاکمیتی و ناشی از اجبار و ترس و ملاحظه ، نه یک اطاعت عبادی و قلبی و اعتقادی ... فتأمل ! ..............
( در ضمن جهت اطمینان خاطر دوستانی که دلواپس و نگران دین و ایمان بنده هستند ؛ من الان ایران نیستم و بعد از چند سال دارم دوباره المنار می بینم )


عکس‌نوشت زائری البته با واکنش مخاطبانش روبرو شده که برخی از آنها را می‌خوانید:


* سلام و عید شما مبارک. پیشنهاد شما چیست؟منظورم برای سریال های نمایشی. که علی القاعده برونی، درونی و اندرونی برای بازیگران زن یکسان است چه پیشنهادی میدهید. جسارتا، این انتقادات را سالهاست که میدانیم. آیا موافقید ما هم از زنان غیر مسلمان ایرانی استفاده کنیم تا حجاب مسئله اش حل شود؟ آیا موافقید از کلاه گیس استفاده شود؟منتظرنظرتان هستم...یاعلی


* علمای بزرگوار راهنمایی بفرمایند ، این همه چه کنم چه کنم ها واقعا مربوط به دین اسلام است ؟ یا در طی زمان کسانی آن را صعب و سخت ساخته اند که مسلمانها در حد چهارتا مسئله شرعی بمانند و غیر مسلمان ها ، کرسی های علم را صاحب شوند ؟


* تمام خانم های جوان و دختران نوجوان بعد انقلاب بدنیا آمده اند ،،،، که نیمی از آنها هیچ علاقه ای به حجاب ندارند ،،،،و کاش که معمولی بی حجاب بودند ،دختران و زنان ایرانی گوی سبقت را از تمام دنیا ربوده اند در ظاهر سازی..واقعا این امر به مردان دین دار ! جامعه ما بازنمی گردد ؟


* انتقادتون درسته. اما پیشنهادتون برای تلویزیون ایران چیه؟ این تناقض جزو ماهیت عمومی بودن تلویزیونه. میشه حلش کرد در ایران؟


* مثلا اگه تو فیلم تو خونه حجاب نذارن، نشکل بد حجابی حل میشه بزرگوار؟!!! پیشنهادتون چیه ؟ همیشه و همیشه فقط بیان مشکل، چیزی حل شد الان ؟! راه چاره بلدید بسم الله.


* آقای زایری خوب انتقاد میکنید که البته اینم کاری نداره.اصولا خط مش شما اینجوریه که با انتقاد از کل جامعه و ناهنجاریها طرفدار جمع کنید .حالا شما که اینقدر دلسوز هستید آیا یه نفر بد حجاب رو چادری کردید؟یه نمونه خیلی کوچک را مثال زدم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته