دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1394 - 09:59
رئیس انجمن داروسازان تهران:

چگونه داروهای غیر قابل استفاده را معدوم کنیم؟

رئیس انجمن داروسازان تهران، عنوان کرد: داروهای منقضی شده باید به روش‌های خاصی معدوم شوند تا در دسترس اطفال و سایر افراد قرار نگیرد.
کد خبر : 70146

دکتر جلیل سعیدلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا با توجه به آغاز خانه تکانی‌ها درباره روش‌های معدوم سازی دارو‌های منقضی شده، گفت: اگر افراد داروهای تجویز شده را به درستی و طبق دستور پزشک مصرف کنند هیچ گاه داروی منقضی شده در هیچ خانه‌ای باقی نمی‌ماند، اما متاسفانه چون افراد به محض بهبودی مصرف دارو را قطع می‌کنند این امر باعث می‌شود حجم زیادی از دارو‌ها در منزل منقضی شود.


رئیس انجمن داروسازان تهران، با بیان اینکه داروهای منقضی شده باید طبق ضوابط خاصی معدوم سازی شوند، افزود: به افراد توصیه می‌شود داروهایی مانند قرص و کپسول را بدون خُرد کردن از بسته بندی اصلی خارج کنند و در کیسه زباله با سایر مواد دور ریختنی مخلوط کنند و سپس در سطل زباله قرار دهند.


وی درباره روش معدوم سازی داروهایی مانند شربت و سوسپانسیون‌ها، اظهار کرد: در این موارد توصیه می‌شود شربت را در آب روان بریزند و سپس بطری را در کیسه زباله قرار دهند.


سعیدلو افزود: همچنین توصیه می‌شود در معدوم سازی داروها تا حد امکان از کیسه محکم یا دو کیسه زباله استفاده کنند.


رئیس انجمن داروسازان تهران، با بیان اینکه عودت داروها به داروخانه‌ها وجود ندارد، عنوان کرد: برخی افراد بعد از خانه تکانی‌ها داروهایی را که هنوز از تاریخ مصرف آنها باقی مانده است،به داروخانه‌ها عودت می‌دهند، اما این در حالی است که داروخانه طبق قانون مجاز به دریافت دارو از مراجعه کننده نیستند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته