دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1401 - 08:14
سکوی تحقق ایده‌ها(16) در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تراژدی «سرمایه» و «سرمایه‌گذار» دست بر گریبان فناوران/ ساختار مراکز رشد در چه بخشی کمبود دارد؟

تراژدی «سرمایه» و «سرمایه‌گذار» دست بر گریبان فناوران  ساختار مراکز رشد در چه بخشی کمبود دارد؟
مدیر یک مرکز رشد واحدهای فناور سرمایه کافی برای تولید و انبوه‌سازی و دشواری ارتباط با سرمایه‌گذاران را از نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناورانه محققان قلمداد کرد.
کد خبر : 800635

علی انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با بیان اینکه مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) از  سال  1384  به  عنوان نخستین مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در کشور، فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون دارای موافقت اصولی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

وی، انتخاب به عنوان مرکز رشد برتر در سیزدهمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز رشد برتر کشور در دوره‌های مختلف جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی، انتخاب عضو مرکز رشد فناوری به‌عنوان فناور برگزیده در هجدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری وزارت علوم، انتخاب فناوران مرکز رشد به‌عنوان فناور، شرکت دانش‌بنیان و کارآفرین برتر در ادوار مختلف جشنواره فرهیختگان، افتخارآفرینی مخترعان و اعضای مرکز در جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی، عضویت کامل و قطعی مرکز رشد فناوری در انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوری و مناطق نوآوری و کسب عنوان سطح یک در سطح‌بندی مراکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی را ازجمله افتخارات مرکز رشد واحد اصفهان دانست.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در پاسخ به این پرسش که اکنون میزبان چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان هستید؟ بیان کرد: مرکز رشد واحدهای فناور واحد اصفهان اکنون میزبان 19 هسته و 40 واحد فناور است که از این تعداد 5 شرکت، دانش‌بنیان هستند.

دکتری روابط بین‌الملل تازه‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های در حال اجرا و اهداف و برنامه‌های پیش روی مرکز رشد واحد اصفهان را تبیین و عنوان کرد: تلاش برای اخذ مجوز شتابدهنده، شناسایی ایده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای سرمایه‌گذاری و مشارکت دانشگاه، افزایش هسته‌ها و واحدهای فناور مستقر، جذب کمک‌های مادی و معنوی از طریق خیران و سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط برای حمایت از ایده‌های فناورانه و دانش‌بنیان و تعامل با بانک‌ها، صندوق‌ها و نهادهای مالی به منظور پرداخت تسهیلات کارآمد به فناوران مستقر از تازه‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های مرکز رشد هستند.

وی که از سال 1394 تاکنون به عنوان مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) مسئولیت دارد، درباره فعالیت مرکز در دوره مبارزه با کرونا توسط واحدهای فناور و تولید محصول اظهار کرد: هسته‌ها و واحدهای فناور مستقر در این مرکز در دوران دوساله و نیم کرونا موفق به طراحی و ساخت محصولات بسیاری شدند که ازجمله آنها کیت تشخیص کرونا، محلول ضد عفونی سطوح، دستگاه ضد عفونی اسکناس، دستگاه ضد عفونی مدارک بیمارستانی، دستگاه وندینگ ماسک و کالای بهداشتی، دستگاه وندینگ نوشیدنی های سرد و گرم، کلید غیر لمسی آسانسور و چند محصول دیگر شدند.

انصاری نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناورانه محققان را برشمرد و به آنا گفت: فناوران مراکز رشد اکنون در راه تجاری‌سازی محصولات خود با نواقصی مانند نداشتن سرمایه کافی برای تولید و انبوه‌سازی، وجود مشکلات و موانع اداری در مسیر اخذ مجوزها و نبود یا دشواری ارتباط با سرمایه‌گذاران روبه‌رو هستند.

وی با بیان اینکه بخش‌های مختلف دانشگاه با آگاهی از رسالت و مأموریت مراکز رشد به‌طور کامل از آنها حمایت می‌کنند برای رشد و شکوفایی مراکز رشد پیشنهاد کرد که در ساختار مراکز، کمبود بخشی برای تجاری‌سازی، اخذ مجوز و فروش محصولات به‌شدت احساس می‌شود که در صورت وجود این بخش، می‌توان به نحو بهتری از هسته‌ها و واحدهای فناور حمایت کرد.

انتهای پیام/4062/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته