دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مبارزه فناوری بین چین و آمریکا بالا گرفت/ پکن صادرات مواد تراشه را محدود می‌کند

مبارزه فناوری بین چین و آمریکا بالا گرفت  پکن صادرات مواد تراشه را محدود می‌کند
چین صادرات هشت محصول گالیوم و شش محصول ژرمانیوم را از اول آگوست برای حفاظت از امنیت ملی کنترل خواهد کرد.
کد خبر : 856179

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، محدودیت چین در صادرات برخی فلزات که به طور گسترده در نیمه‌رساناها، وسایل نقلیه الکتریکی و صنایع پیشرفته استفاده می‌شود، جنگ تجاری با ایالات متحده آمریکا را تشدید کرده و به طور بالقوه می‌تواند باعث اختلال بیشتر در زنجیره تأمین جهانی شود.

وزارت بازرگانی چین روز دوشنبه گفت که صادرات هشت محصول گالیوم و شش محصول ژرمانیوم را از اول آگوست برای حفاظت از امنیت ملی کنترل خواهد کرد، اقدامی که تحلیلگران آن را واکنشی به تشدید تلاش‌های واشنگتن برای محدود کردن پیشرفت‌های فناوری چین می‌دانستند.

شرکت‌هایی که تحت تأثیر این خبر ناگهانی قرار گرفتند، برای تأمین منابع اقدام کردند، به طوری که یکی از تولیدکنندگان ویفر نیمه‌رسانای ایالات متحده گفت که برای اطمینان از سرمایه‌گذاران درخواست مجوز صادرات می‌کند، و یک تولیدکننده ژرمانیوم مستقر در چین گفت که درخواست‌ها از خریداران یک‌شبه با افزایش قیمت انجام شد.

پیتر آرکل، رئیس انجمن جهانی معدن چین، گفت: «چین به محدودیت‌های تجاری آمریکا آسیب رسانده است.»

تحلیلگران جفریز گفتند زمان‌بندی این اقدام سوالاتی را در مورد اینکه احتمالاً در سفر این هفته جانت یلن وزیر خزانه داری ایالات متحده به پکن و اینکه آیا واشنگتن این سفر را لغو خواهد کرد، ایجاد کرده است.

برخی از فعالان این صنعت گفتند که نگرانند چین پس از ۱۲ سال در مناقشه با ژاپن، در صادرات خاک‌های کمیاب را با محدودیت‌های جدیدی اعمال کند. خاک‌های کمیاب گروهی از فلزات هستند که در خودرو‌های برقی و تجهیزات نظامی استفاده می‌شوند و چین بزرگترین تولیدکننده آن در جهان است.

آرکل گفت: گالیم و ژرمانیوم تنها چند مورد از فلزات جزئی هستند که برای گستره محصولات فناوری بسیار مهم هستند و چین تولیدکننده غالب بیشتر این فلزات است. این یک خیال است که پیشنهاد کنیم کشور دیگری بتواند در کوتاه‌مدت یا حتی میان‌مدت جایگزین چین شود.

چین بیشتر گالیوم و ژرمانیوم جهان را تولید می‌کند. وب‌سایت خبری کایکسین با استناد به داده‌های گمرک گفت در سال ۲۰۲۲، بزرگترین واردکنندگان محصولات گالیوم چین ژاپن، آلمان و هلند بودند. بر اساس این گزارش، بزرگترین واردکنندگان محصولات ژرمانیوم ژاپن، فرانسه، آلمان و ایالات متحده بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته