دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1402 - 09:33

داوری: اجازه نمی‌دهم سرمربی تیم ملی در رده باشگاهی شاغل باشد/ انتخاب بهادرزاده ربطی به حدادی نداشت

داوری: اجازه نمی‌دهم سرمربی تیم ملی در رده باشگاهی شاغل باشد  انتخاب بهادرزاده ربطی به حدادی نداشت
رییس فدراسیون بسکتبال گفت: حدود شانزده ماه از حضورم در فدراسیون بسکتبال گذشت هر چند با فراز نشیب هایی همراه بود.
کد خبر : 858819

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رییس فدراسیون بسکتبال در نشست خبری خود که صبح امروز در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد درباره مسائل مختلف این رشته به صحبت پرداخت.

جواد داوری در ابتدای صحبت‌های خودش گفت: فکر می کنم حدود شانزده ماه از حضورم در فدراسیون بسکتبال گذشت هر چند با فراز نشیب هایی همراه بود. تلاشمان در این است تا به مسیر ساختارسازی به کار ادامه دهیم.

وی افزود: تلاش مجموعه ما این است که دوباره بسکتبال ایران را در آسیا و جهان بر سر زبان‌ها بیاندازیم. باید جدا از کسب سهمیه‌ها، در جام‌های جهانی عملکرد بهتری داشته باشیم. آموزش و توجه به رده‌های پایه که سال‌ها مغفول مانده باید بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد. یکی از اقدامات مهم در همین راستا بحث برگزاری مسابقات و لیگ‌های مختلف در رده‌های سنی است. از همین رو سازمان لیگ فعالیت‌هایش را به صورت مستقل اداره می‌کند تا نظام باشگاه‌داری در بسکتبال کشورمان به استانداردهای جهانی نزدیک شود.

رییس فدراسیون بسکتبال ادامه داد: باید حواشی برگزاری لیگ‌ها از فدراسیون دور شود تا ما وظایف مان در راستای توجه بیشتر به تیم ملی را به نحو احسن انجان دهیم.

داوری در خصوص توجه به بحث استعدادیابی گفت: استعدادیابی دیگر مانند گذشته نیست و باید شرایط در تمام شهرها به صورتی باشد که بتوانند در تیم‌داری ورود کنند و استعدایاب‌های فراسیون با حضور در لیگ‌های پایه بسکتبالیست‌های مستعد را شناسایی کنند. برنامه‌ریزی تیم‌های ملی تا ۲۰۳۰ را انجام داده‌ایم و این برنامه با حضور من یا بدون من باید انجام شود. باید چرخه استعدادیابی تا رسیدن به تیم ملی بزرگسالان یکدست باشد.

وی تاکید کرد: از همین رو طرح جامع خوبی درخصوص لیگ‌های پایه انجام شد و یکی از معدود رشته‌های توپی هستیم که حدود ۲۳۰ تیم برای حضور در لیگ‌های نوجوانان و جوانان اعلام آمادگی کرده‌اند. به هیات‌های استانی اعلام کرده‌ام که اصلی‌ترین مرکز استعدادیابی برای تیم‌های پایه همین لیگ‌های رده‌های سنی خواهد بود. پشتوانه‌سازی قطعا در آینده‌ای نه چندان دور جواب خواهد داد.  امیدوارم با تغییر نگرش در تیم ملی بزرگسالان فراتر از بسکتبال آسیا نگاه کنیم و باتوجه به تکنیک و هوش بسکتبالیست‌های ایرانی، من همیشه خودمان را با تیم‌های خوب اروپایی مقایسه می‌کنم که علاوه بر این برخلاف اروپایی‌ها، فاکتور غیرت و تعصب ملی را داریم. 

رییس فدراسیون بسکتبال در رابطه با درخشش تیم بانوان در مسابقات اخیر گفت: بانوان ما توانایی زیادی دارند و به نظرم‌ تاخیر در نتیجه‌گیری در این حوزه به دلیل دیده نشدن در سال‌های قبل بوده است. در رده بانوان تمام اعزام‌ها انجام شد چرا که نیاز داریم رده سنی بانوان تجربه بین‌المللی بیشتری با حضور تورنمنت‌های مختلف کسب کند‌‌. در همین راستا تیم ملی بانوان امروز برای برگزاری چند دیدار دوستانه راهی اردن خواهد شد و پس از آن‌ در جام ویلیام جونز شرکت خواهند کرد تا چند دیدار خوب هم در آنجا برگزار کند.

داوری با اشاره به موضوع آموزش در این فدراسیون گفت: باید در حوزه آموزش خودمان را با معیارهای فیبا هماهنگ کنیم. قرار است در ۸ منطقه مختلف کشور کلاس‌های دانش‌افزایی را برگزار کنیم. شاید در لیگ ۲۰ مربی خوب کشورمان درگیر باشند و باید از این مربیان خوب دیگر در حوزه آموزش استفاده کنیم. به طوری که در ۱۶ ماه گذشته بیش از ۱۰۰ ساعت جلسه در حوزه آموزش داشته‌ایم.

وی با اشاره به حضور یک مربی برزیلی در تیم سه به سه گفت: با یک مربی خوب خارجی از کشور برزیل برای تیم‌ بسکتبال ۳ نفره بانوان به توافق رسیده‌ایم و قرار است ماه آینده به تهران بیاید. در نظر داریم از حضور این مربی سطح بالا در حوزه بسکتبال ۳ نفره بانوان استفاده کنیم تا در بازی‌های آسیایی بتوانیم نمایش خوبی در این بخش داشته باشیم.

رییس فدراسیون بسکتبال ادامه داد: باتوجه به اینکه تیم ملی در دوران گذار قرار دارد، باید کمی صبور باشیم، البته این روند با ارمغانی شروع شد به طوری که در نهایت توانستیم به جام جهانی صعود کنیم. نظر من این است سرمربیان تیم ملی باید مستقل از لیگ فعالیت کنند و هیچ وقت اجازه نخواهم داد که یک سرمربی تیم ملی در رده باشگاهی شاغل باشد. حتی در نظر داریم رفته رفته حضور دستیاران و مربیان تیم‌های ملی در در رده باشگاهی را محدود کنیم تا تمرکز کادرفنی تیم‌های ملی کاملا متمرکز بر تیم ملی باشد. 

وی درباره عدم تمدید قرارداد با ارمغانی عنوان کرد: در مورد تغییر ارمغانی اصلا بحث نارضایتی و پایین بودن سطح فنی مطرح نبوده و فقط در راستای تسریع در روند تغییر نسل در تیم ملی بسکتبال تصمیم گرفتیم تا از حضور سرمربی ترکیه‌ای استفاده کنیم. همچنین در نظر داریم‌ ارتباط با کشور دوست و برادر ترکیه را توسعه دهیم زیرا معتقدم با ارتباط بیشتر با بسکتبال ترکیه می‌توانیم زودتر به سطح جهانی نزدیک شویم.

وی در واکنش به انتخاب حواشی بهادرزاده به عنوان مدیر اجرایی و سرپرست تیم ملی، گفت: در مورد این انتخاب خیلی صحبت‌ها مطرح شد اما باید بگویم من خیلی شناخت خوبی از او دارم. انتخاب بهادرزاده انتخاب شخصی من بوده و اصلا ارتباطی به حامد حدادی نداشت و در جریان کار نبود. قرار است سهراب کیهانی، نایب رییس فدراسیون به عنوان سرپرست تیم ملی بسکتبال به زودی کارش را آغاز خواهد کرد.

رییس فدراسیون بسکتبال در خصوص مطالبات سعید ارمغانی گفت: اختلاف نظر تنها در خصوص یک بند است و قرار است یا به ایران بیاید یا اینکه به صورت جلسه وبیناری این اختلافات در مورد فسخ قرارداد برگزار شود.

داوری در آغاز این بخش در پاسخ به سوالی در رابطه با لیگ بانوان و مشکل عدم پرداخت قرارداد بازیکنان مطرح شد، گفت: طبق مصوبه سازمان لیگ، تیم ها اگر بدهی خود را تسویه نکرده باشند و کمیته انضباطی حکم محرومیت داده باشد، اجازه حضور دوباره آنها در لیگ را نمی دهیم. این موضوع را مدنظر داریم.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی روند ساخت کمپ جدید تیم ملی تشکیل می شود، گفت: یکسری مشکلات در روند اداری زمین سه نفره و پنج نفره داریم که به زودی برطرف می‌شود تا ساخت این کمپ را آغاز کنیم که یک دستاورد بزرگ خواهد بود.

رییس فدراسیون بسکتبال درباره قرار گرفتن ایران در رتبه ۳۱ پاور رنکینگ جام جهانی و اینکه چه توقعی از آنها دارد، اظهار کرد: این موضوع متاسفانه نشات گرفته از نتایج تیم ایران در المپیک بود، اما من قول می‌دهم این تیم فعلی افتخار آفرین باشد.

وی با اشاره بر اینکه تیم ملی بسکتبال در جام جهانی افتخار آفرینی می کند، در مورد بازی های آسیایی و برنامه حضور در این بازی ها گفت: تا این بازی ها برنامه تدارکات تیم ملی نهایی شده است، تفکر خود من برای هر رویداد قهرمانی أست، تیم فعلی با همدلی در حال تمرین است، اگر حدادی هم برسد قطعا حرف های زیادی برای گفتن دارد. هاکان دمیر که با این جرات این ریسک را پذیرفته قطعا به قهرمانی و کسب افتخار فکر می کند. 

رییس فدراسیون بسکتبال با تاکید بر اینکه مشکلات فدراسیون با حامی مالی قبل یک ماه و تیم پیش تمام شد، گفت: به زودی  حامی مالی جدید ما معرفی می شود.

داوری در مورد اینکه شما بر فاکتور غیرت تاکید داشتید آیا حالا که کشورهای دیگر در حال پیشرفت هستند این فاکتور در ایران کارگشا خواهد بود؟ یا خیر، گفت: نه، قطعا نمی شود اما در شرایط ٥٠-٥٠ و حتی ٧٠-٣٠ با این فاکتور برنده هستیم. من بازیکن بوده ام واقعا تا حالا با این فاکتور به موفقیت های زیادی رسیده ایم، بحث سخت افزاری خیلی مهم است در حالی که ما با ٦ تیم فقط یک سالن داریم.

وی همچنین در مورد انتخاب سهراب کیهانی و اینکه وی با مشغله های زیادی که در بحث پزشکی، کشتی و هیات رییسه بسکتبال دارد می تواند گزینه خوبی برای سرپرستی باشد یا خیر، عنوان کرد: دکتر کیهانی یکی از بازیکنان تیم جوانان بوده است. از نفرات خاصی برای تصمیماتم از جمله انتخاب دکتر کیهانی مشاوره می گیرم. بعد از اینکه تیم ملی از لبنان بیاید تا اعزام مسابقات در اردو هستند، با در نظر گرفتن همه این مشغله ها این انتخاب صورت گرفته است، تفکرات دکتر کیهانی خیلی نزدیک به ماست و بعید است مشکلی پیش بیاید.

رییس فدراسیون بسکتبال درباره روابط بین‌الملل فدراسیون با FIBA تصریح کرد: هاکوپ خاجیریان، دبیر کل فیبا آسیا در جریان امتناع تیم ملی استرالیا برای حضور در ایران، طرف ما را گرفت، پس این یعنی ما ارتباط خوبی با او داریم. من همچنین ارتباط خوبی با دبیر فدراسیون جهانی دارم و اعتقاد دارم که در نشست بعدی فدراسیون جهانی، شیخ ثانی، رییس فیبا خواهد شد. بعد از جام جهانی از مسئولان آسیایی و جهانی دعوت خواهم کرد به ایران بیایند. عدم حضور مسئولان جهانی در ایران اصلا خوب نیست.

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم موفق باشیم، با تخریب هم حاصل نمی‌شود. در دوره گذشته یک تخلفی می‌شود، این تخلف توسط مخالفان مخابره شد و باعث دو سال محرومیت داوران ما شد. یکسری اتفاقاتی درباره بسکتبال افتاده است که نمی‌خواهم درباره آن‌ها صحبت کنم. مسائل زیادی رخ داده است که مطرح شدنش به پیکره بسکتبال آسیب می‌زند. من بین منافع خودم و بسکتبال اگر منافع خودم را ببینم، قطعا یک روز هم نمی‌مانم چون در اخلاق من نیست. اگر دید را نسبت به مسائل باز کرده و بسکتبال را ببینیم، قطعا پیشرفت می‌کنیم‌. انتقاد لازم است اما به شرطی که مغرضانه نباشد.

داوری درباره تلاش ایران برای گرفتن میزبانی مسابقات بین‌المللی گفت: مشکل سخت افزاری داریم اما درخواست میزبانی کاپ آسیا ٢٠٢٥ و جوانان ٢٠٢٤ آسیا را داده‌ایم. البته واقعا سخت است با شرایطی که داریم. امیدوارم یکی از این میزبانی‌ها را بتوانیم بگیریم چون در رشد و توسعه بسکتبال ایران تاثیر گذار خواهد بود.

وی در باره آخرین شرایط ساخت و ساز فدراسیون بسکتبال عنوان کرد: خود من اخلاق جهادی دارم و اگر بخواهم کاری انجام دهم سریع وارد گود می‌شوم اما این مسائل قانونی و زمان بر است هر چند شاید ممکن است تا پایان سال کارهای احداث مربوط به کلنگ زنی را پیگیری کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته