دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از انتظار تا واقعیت بومی‌سازی؛

مقایسه‌های کورکورانه را کنار بگذاریم/ بومی‌سازی تجهیزات «فاوا» نیازمند تکامل سیر بلوغ

مقایسه‌های کورکورانه را کنار بگذاریم  بومی‌سازی تجهیزات «فاوا» نیازمند تکامل سیر بلوغ
مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تجهیزات ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حفظ امنیت سایبری در صورت حمایت بازار داخلی و قانون‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد؛ چراکه هر تولیدی نیازمند تکامل سیر بلوغ است.
کد خبر : 858916

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، تأمین امنیت سایبری از آن دست مسائل مهم و کلیدی است که شوخی‌بردار نیست و بی‌توجهی به آن می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی برای کشور به بار بیاورد. در دورانی هستیم که رخدادهای امنیتی زیادی در کشور اتفاق می‌افتند؛ ازاین‌رو صنعت «افتا» (امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات) نقش پررنگی پیداکرده است و توجه ویژه به بومی‌سازی و تولید داخلی تجهیزات موردنیاز این صنعت می‌تواند کمک بزرگی به زیرساخت‌های امنیتی کشور کند.

ارتقای امنیت زیرساخت‌های ارتباطی در برنامه هفتم توسعه

با نگاه به این امر مهم در برنامه هفتم توسعه نیز بند ویژه‌ای با عنوان ارتقای امنیت زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی کشور و سالم‌سازی فضای مجازی در نظر گرفته‌ شده که در ذیل آن تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه اعتبارسنجی محصولات افتا قرار گرفته است. هدف از تهیه این آیین‌نامه، حصول اطمینان از تطابق تجهیزات، سامانه‌ها و سکو‌های فضای مجازی با الزامات امنیتی شبکه ملی اطلاعات، ایجاد رویه‌ها و فرآیندهای شفاف اعطای گواهینامه امنیتی به تجهیزات، سامانه‌ها و سکو‌های فضای‌مجازی، ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی مطابق با نیاز کشور درزمینهٔ مأموریت نظام اعتبارسنجی و شکل‌گیری نظام نظارت مستمر بر وضعیت امنیت تجهیزات، سامانه‌ها و سکو‌های فضای مجازی کشور است.

تحقق امنیت سایبری با استفاده از محصولات بومی

با توجه به این‌که رویکرد بومی‌سازی تجهیزات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌ویژه نرم‌افزارها مورد توجه است و امنيت آن‌ امری اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود، استفاده از محصولات داخلی می‌تواند درصد قابل‌ توجهی از امنیت سایبری را فراهم کند.

از طرف دیگر با توجه به هزینه هنگفتی که صرف تهیه نرم‌افزارهای خارجی به‌خصوص در زیرساخت کشور می‌شود، طبیعی است پاسخ به بومی‌سازی محصولات نرم‌افزاری رویکرد مثبت خواهد بود و خروج سرمایه، وابستگی به شرکت‌های خارجی، کاهش ضریب حراست از اطلاعات فقط بخش کوچکی از مواردی است که بومی‌سازی را توجیه‌پذیر می‌کند. 

مقایسه‌های کورکورانه را کنار بگذارید!/ بومی‌سازی تجهیزات فاوا نیازمند تکامل سیر بلوغ است

خروج سرمایه، وابستگی به شرکت‌های خارجی، کاهش ضریب حراست از اطلاعات تنها بخش کوچکی از مواردی است که بومی‌سازی را توجیه‌پذیر می‌کند

در همین راستا شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه امن‌افزارها مشغول به ارائه راهکارهای یکپارچه امن فضای مجازی هستند که بتوانند با تکیه‌ بر تولید خدمات و محصولات امنیتی بومی در ایران ما را از واردات در این حوزه بی‌نیاز کنند ازاین‌رو به سراغ «عباس حسینی» یکی از فناوریان فعال در این زمینه رفتیم و درباره لزوم بومی‌سازی تجهیزات امنیتی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با او گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه متن کامل آن‌ را می‌خوانید:

توجه به فرآیند‌های بومی‌سازی هر محصول تعیین‌کننده موفقیت یا شکست آن است

عباس حسینی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه امن‌افزار در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره اهمیت و لزوم بومی‌سازی در حوزه فاوا گفت: در حوزه بومی‌سازی هرجا و هرزمان به‌طورجدی وارد شدیم، توانستیم موفقیت‌های بسیاری کسب کنیم؛ اما توجه به الزامات و فرآیند‌هایی بومی‌سازی هر محصول تعیین‌کننده موفقیت یا شکست آن است.

وی با اشاره به اینکه نباید به موضوع بومی‌سازی نگاه مقطعی و صرفاً مونتاژکاری داشته باشیم، افزود: اینکه صرفاً بومی‌سازی به معنی مونتاژ و رفع یک نیاز عاجل باشد نباید مدنظر باشد؛ بلکه باید دغدغه داشتن فناوری و علم آن را در کشور داشته باشیم نه اینکه به‌صورت مقطعی بخواهیم واردات چیزی را متوقف کنیم و به‌اجبار مشتری مجبور به خرید محصول داخلی شود که معمولاً این روش موفقی نیست.

این فعال فناوری ادامه داد: مثلاً نباید محصولی که ۲۰ سال در خارج از کشور تولید و استفاده‌ شده را با محصول داخلی که در مدت‌زمان کم و بودجه حداقل تولیدشده است، مقایسه کنیم.

ظرفیت بومی‌سازی تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات را داریم

حسینی با اشاره به اینکه خوشبختانه ما ظرفیت نیروی کار و دانش فنی لازم را در بومی‌سازی تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات داریم، گفت: بازار خوبی برای خرید محصولات در کشور وجود دارد که می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و آن را به کار بگیریم.

محصولات بومی بخشی از روند رشد خود را در بازار طی می‌کنند

این فناور ادامه داد: بومی‌سازی به معنی واقعی کلمه یعنی فرآیندی زمان‌بر که باید تمامی مراحل تولید آن در نظر گرفته شود. مسئله‌ مطرح، این است که محصولات بخشی از روند رشد خود را در بازار طی می‌کنند و با بازخورد گرفتن از سمت مشتری ارتقا پیدا می‌کنند. پس باید با اجازه دادن و واردکردن آن‌ها به بازار زمینه را برای بلوغ آن‌ها فراهم کنیم؛ زیرا معمولاً محصولات یک حداقل اولیه تولید می‌شوند و در بازار ارائه‌شده  بازخورد می‌گیرند و رشد می‌کنند.  

بومی‌سازی به معنی واقعی کلمه یعنی فرآیندی زمان‌بر که باید تمامی مراحل تولید آن در نظر گرفته شود

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان افزود: ازسوی دیگر بومی‌سازی نیازمند حمایت دستگاه‌های قانون‌گذار مانند سازمان تنظیم مقررات و حمایت از مصرف‌کننده است که  قوانین حمایتی درستی از مشتری و تولیدکننده وضع کنند تا جلوی کلاه‌برداری‌ها گرفته شود.

مقایسه‌های کورکورانه را کنار بگذارید

حسینی با اشاره به اهمیت بومی‌سازی در این صنعت گفت: بومی‌سازی صنایع «افتا» چه از لحاظ سخت‌افزار و چه نرم‌افزار فرآیندی زمان‌بر و هزینه‌بر است و نباید از بازار داخل انتظار داشت که بتوان در مدت‌زمان کوتاه به دستاوردهایی در سطح جهانی برسد. ازاین‌رو باید توقعات و انتظاراتمان در حد توانایی و قابلیت‌های ممکن بسنجیم نه با مقایسه کورکورانه فعالیت و خدمات داخلی را سرکوب کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته