دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1402 - 09:01

آمریکا: وجوه مسدودی ایران از عراق به عمان منتقل می‌شود

آمریکا: وجوه مسدودی ایران از عراق به عمان منتقل می‌شود
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: بخشی از وجوه مسدودی ایران که نزد بانک‌های عراقی است به عمان انتقال داده می‌شود؛ اما همچنان مشمول محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی واشنگتن خواهد بود.
کد خبر : 859855

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره نقش عمان و قطر در بازپرداخت بدهی‌های ایران از سوی عراق،‌ گفت: می‌توانم علاقه‌مندی و تمایل عمان برای نگهداری بخشی از پول ایران را تأیید کنم و ما انتظار داریم این انتقال انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: معتقدیم این یک گام مهم برای خروج این پول از عراق است، زیرا ایران از این پول به عنوان یک اهرم علیه کشور همسایه خود استفاده می‌کند.

میلر اضافه کرد: بنابراین این پول در عمان نگهداری خواهد شد، اما محدودیت‌هایی که در عراق بر این پول اعمال می‌شد، در عمان نیز اعمال خواهد شد. از این پول تنها برای اهداف غیر تحریمی و بشردوستانه می‌شود استفاده کرد و هر انتقالی باید از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تأیید شود.

پیش از این، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ۲۸ تیر معافیت تحریمی جدید عراق برای پرداخت بهای برق وارداتی از ایران را تأیید و اعلام کرده بود که واشنگتن برای بیستمین بار این معافیت را تجدید کرده است.

در همان زمان، میلر گفته بود که تفاوت این معافیت این است که پول سپرده شده در حساب بانکی محدود عراق می‌تواند به حساب‌های مشخص نزد کشورهای ثالث با دسترسی محدود منتقل شود.

در همان روز، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» اعلام کرد که واشنگتن ۱۴ بانک عراقی را به اتهام انجام معاملات دلاری با ایران تحریم کرده است.

هدف از این ممنوعیت، جلوگیری از انتقال دلار آمریکا به ایران و برخی دیگر از کشور‌های تحریم شده خاورمیانه عنوان شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته