دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1402 - 18:06
سرپرست دانشگاه آزاد کرمانشاه تأکید کرد؛

لزوم بومی‌سازی راه‌حل چالش‌ها و مشکلات کشور

لزوم بومی‌سازی راه‌حل چالش‌ها و مشکلات کشور
افشین غنی‌زاده گفت: باید با بومی‌سازی و نگاه به فرهنگ چند هزارساله و فرهنگ اسلامی در حل مشکلات تأثیرگذار باشیم
کد خبر : 864810

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، افشین غنی‌زاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در نخستین همایش ملی«جامعه مخاطره‌آمیز، فرصت‌ها و چالش‌ها» که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام‌آباد غرب و میزبانی دانشگاه آزاد کرمانشاه برگزار شد با تأکید بر اهمیت نگاه‌های تخصصی به چالش‌ها و مشکلات موجود اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود نگاه عمومی به چالش‌هاست و دیگر اینکه می‌خواهیم با نگاه به غرب آنها را حل کنیم که با فرهنگ و سنت بومی ما مغایرت دارد.

وی افزود: باید با بومی‌سازی و نگاه به فرهنگ چند هزارساله و فرهنگ اسلامی در حل مشکلات تأثیرگذار باشیم؛ چراکه در فرهنگ بومی به‌ویژه در فرهنگ بومی کرمانشاه نکات مهم و ارزشی وجود دارد که در فرهنگ غرب نیست و از طریق آن می‌شود خیلی از چالش‌ها و مشکلات را حل کرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر بیانیه گام‌به‌گام و سند تحول و تعالی یک سری اهداف را مدنظر دارد که رسیدن به این اهداف رسالت اجتماعی آن بوده تا در حل مسائل و مشکلات جامعه مانند اشتغال، کارآفرینی، امور فرهنگی و اجتماعی و همانند آن دخالت کند. این همایش یکی از مفیدترین همایش‌هایی است که می‌تواند بخشی از مخاطرات جامعه را به چالش کشیده و با حضور فرهیختگان دانشگاهی برای آن راه‌حل پیدا کند.

غنی‌زاده ادامه داد: این همایش در چهار محور سلامت و علوم رفتاری، کشاورزی و محیط‌زیست، شهر و معماری و در نهایت علوم سیاسی و حقوق فعال‌شده که هر کدام به نوبه خود موضوع یک همایش ملی هستند و از اهمیت زیادی در جامعه برخوردارند؛ البته در این همایش فقط به بحث کردن و ارائه مقاله بسنده نشود؛ بلکه راهکار عملی ارائه شود و هر کدام از دوستان و حاضران بتوانند چالشی را مطرح و از آن به دید فرصت صحبت کنند، مشکل شبکه‌های اجتماعی نیز امروز مشکل بزرگی است و باید درباره آن نیز به بحث و تبادل‌نظر پرداخته شود.

وی تأکید کرد: موضوعی با عنوان جامعه مخاطره‌آمیز خیلی کلی است و باید از دیدگاه تخصصی و کاملاً ریزبینانه به آن بپردازیم. برای شروع می‌توانیم بیانگر دغدغه‌ها و نارضایتی‌ها حتی بحران‌ها باشیم و مدیران ارشد را به سمت تغییرات جدید و مثبت مورد انتظار هدایت کنیم. امیدوارم این‌گونه همایش‌ها، خود واقعی ما را به ما بشناساند، بدون رنگ و ریا تا بتوانیم در کنار هم برای سربلندی کشور انجام وظیفه کنیم.

جامعه مخاطره‌آمیز چگونه است؟

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز گفت: یکی از جامعه شناسان آلمانی درباره جامعه مخاطره‌آمیز می‌گوید، جامعه مخاطره‌آمیز جامعه‌ای است که در آن نگرانی افراد از آفات و بلایای طبیعی به سمت مخاطرات ناشی از فعالیت‌های انسانی که اغلب شکل جهانی و عالم‌گیر دارند هدایت‌شده، بنا به دیدگاه وی مدرنیته شامل مدرنیته قدیمی و کلاسیک می‌شود که در آن دغدغه انسان قالب شدن بر بلایای طبیعی بوده و شعار آن نیز من گرسنه هستم؛ اما در مدرنیته جدید نگرانی‌های افراد برطرف شده و امنیت روانی افراد مدنظر بوده که به مخاطره افتاده است.

حجت‌الاسلام امین معظمی گودرزی اضافه کرد: غربیان و رهبران تمدن غرب به این نتیجه رسیده‌اند که انسان در علوم گذشته در مقابل بلایا و مخاطرات طبیعی راه‌حل ارائه می‌کرد؛ اما بعد از پیشرفت تکنولوژی و مهار بلایای طبیعی همین تکنولوژی به سراغ انسان آمده و او را از درون گرفتار کرده، امنیت خاطر روانی و درونی با مشکل مواجه شده و فناوری و تکنولوژی ساخته بشر امروز دردسرساز شده است.

وی تأکید کرد: در عصر جدید به نظر بیشتر فلاسفه پست‌مدرنیسم بیشتر مشکلات موجود از درون انسان‌ها است به این معنا که عالم ذهن دچار مخاطره شد و تلاش کرده این مسئله را درمان کند تا در خانواده افراد بتوانند در آرامش زندگی کنند، یک فیلسوف یونانی نیز عقیده دارد طرز تفکر ما به حوادث مهم‌تر از خود حادثه است به‌عنوان نمونه بعضی اوقات حادثه کوچکی اتفاق می‌افتد که انسان در ذهن آن را بسیار بزرگ تلقی می‌کند یا برعکس آنکه این مسئله پیامد‌های مختلفی دارد، اگر انسان از درون درست شود خیلی از حوادث را می‌تواند کنترل کند.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه مطرح کرد: بعد از اتفاق رنسانس شعار کسانی که مدرنیته را ایجاد کردند این بود که به‌جای آسمان به زمین توجه کنیم، به‌جای ملکوت به ملک و به جای خدا به انسان تمدن ساز توجه کنیم به عبارتی با مدرنیته جدید مبانی تغییر کرد و نگاه‌ها مادی شد، غربیان معتقد به این مسئله شدند که انسان مدرن، محور است و خدا، محور نیست.

جامعه بدون اخلاقیات به مخاطره خواهد افتاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام‌آباد غرب نیز عنوان کرد: در همه حوزه‌های علوم مختلف، نهایت هر آنچه که انجام می‌دهیم خروجی کار به عامل رفتاری ختم می‌شود و اینکه هیچ علمی و شغلی وجود ندارد که در آن به بحث اخلاق برخورد نکنیم و همین مسئله عامل اصلی برگزاری این همایش با این عنوان شد.

تورج محمدزمانی ادامه داد: اگر بحث اخلاقیات کنار برود مطمئناً جامعه به مخاطره خواهد افتاد، به قول برتراندراسل در جامعه نفرت، نفرت می‌آورد و در جامعه‌ای که نفرت جای خود را باز کند، هرج‌ومرج، تضاد و مخاطره به وجود خواهد آمد و انسان از آرامش به دور خواهد بود، پس از هر قومی که باشیم زندگی به اخلاق ختم می‌شود و در قبال رفتار‌های ما جامعه نقش خود را بازی می‌کند، جامعه به کوررنگی اخلاقی گرفتار شده که باید برای درمان آن بکوشیم.

جامعه مخاطره‌آمیز دو دسته خطر دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز بیان کرد: عدالت آموزشی با فعالیت واحد‌های آموزشی محقق می‌شود، جامعه مخاطره‌آمیز دو دسته خطر دارد که خطر اول شامل بلایای طبیعی با راه‌حل‌های ویژه آن است که معمولاً این راهکار‌ها ساده بوده و با جستجو، مطالعه و تجارب قابل حل هستند؛ اما دسته دوم مخاطراتی که توسط خود انسان ساخته می‌شوند مانند مخاطرات اقتصادی، شغل، مسائل امنیتی، مسائل سیاسی و حاکمیت، فرهنگی، سلامت جسمی و روحی.

بهمن سعیدی‌پور تأکید کرد: در همایشی که چهار محور دارد بعد مباحث انسانی از همه برجسته‌تر بوده، بزرگ‌ترین مخاطره انسان، خود انسان، سبک فرزند پروری و تربیتی انسان است، فرزندان هر کشور مجموعه‌ای از مخاطرات فردی، خانوادگی و اجتماعی هستند و انسان موجودی بوده که اگر درست تربیت نشود، می‌تواند خود، سایر همنوعان خود را نابود کند یا حتی ساختار ویرانگر به‌جا گذارد، برعکس آن نیز صادق است با همین ابزار‌های عینی و شناختی انسان می‌تواند خود و همنوعان را به کمال برساند، والدین را عاقبت‌به‌خیر کرده و ساختار سازنده‌ای ایجاد کند.

وی توضیح داد: شخصیت انسان با تربیت شکل می‌گیرد و خانواده، آموزشگاه‌ها مانند مدرسه و دانشگاه در آن دخالت دارند از مخاطرات اصلی حوزه تربیت، تربیت فرزندی است که تربیت قدرت نگهداری از داشته‌های خود شامل قدرشناسی، وسایل، اعتبار خانوادگی، جسم و سلامتی، دارایی‌ها، عقاید و باور‌ها، همسر و فرزندان نداشته باشد.

ارائه ۱۲۰ مقاله در همایش ملی«جامعه مخاطره‌آمیز فرصت‌ها و چالش‌ها» 

دبیر همایش ملی«جامعه مخاطره‌آمیز فرصت‌ها و چالش‌ها» نیز با ارائه گزارشی از نحوه آغاز به کار تا به سرانجام رسیدن این همایش توضیح داد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اولین محور توسعه را علم و دانش برشمرده‌اند و می‌فرمایند دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت در یک کشور است. اندیشمندان بزرگ به‌ویژه حضرت علی (ع)، علم و پژوهش را در اولویت و سردمدار تحولات و تغییرات برمی‌شمارند.

علی مرادی ادامه داد: پیشنهاد این همایش بر اساس برنامه تحول و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی و مسائل و چالش‌های کشور در سال ۱۴۰۱ به شورای پژوهش استان و مجموعه واحد اسلام‌آباد غرب محول شد. پس از طرح در شورا و مکاتبه با سازمان مرکزی مجوز صدور همایش را کسب کرده و بر اساس شرایط مجوز isc اخذ کردیم، پس از تشکیل دبیرخانه، ۱۳۵ مقاله به دبیرخانه ارسال شد.

وی بیان کرد: تعدادی از مقالات ضوابط اصلی نداشتند و در نهایت ۱۲۰ مقاله تأیید و به داوری ارسال شد که با پذیرش ۸۷ مقاله به‌صورت تخصصی برای سخنرانی، ۴۲ مقاله هم به‌صورت پوستر تأیید و هشت مقاله برای سخنرانی در ضمن برگزاری همایش در نظر گرفته شد که در نهایت همه مقالات در سامانه و الکترونیکی بارگذاری می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته