دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آموزش جراحان با هدست‌های واقعیت مجازی متا

آموزش جراحان با هدست‌های واقعیت مجازی متا
مدیرعامل متا از هدست واقعیت مجازی جدیدی رونمایی کرد که به آموزش جراحان و درمان بیماران کمک می‌کند.
کد خبر : 867792

به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، «مارک زاکربرگ»، مدیر عامل متا، هدست واقعیت مجازی «آکولیس ریفت» (Oculus Rift -VR) و کنترلر‌های «آکولیس تاچ» (Oculus Touch) را در جریان رویداد «آکولیس کانکت-۳» (Oculus Connect ۳) در ایالات متحده به نمایش گذاشت.

«جیک شاین»، یک دستیار سال سوم جراحی ارتوپدی در بیمارستان اوهایو، یک هفته پیش از شرکت در جراحی مهم تعویض شانه‌ای اول خود، یک هدست واقعیت مجازی را به سرش بست و شروع به کار کرد. وی در آزمایشگاه واقعیت مجازی (VR) مخصوص پزشکان در مرکز پزشکی ایستاده بود و پزشک دیگری وظیفه نظارت بر روی این جراحی را داشت.

هر دو پزشک دارای هدست‌های واقعیت مجازی «متا کوئست-۲» (Meta Quest-۲) بودند و از آن برای انجام یک شبیه‌سازی سه‌بعدی از جراحی استفاده می‌کردند. این جراحی، به نام تعویض کل شانه معکوس، ممکن است حدود دو ساعت طول بکشد و نیاز به مهارت دقیق جراحان برای مراقبت از ساختار‌های عصبی و عروقی و همچنین ریه‌ها دارد.

پس از انجام جراحی مجازی، شاین هدست واقعیت مجازی خود را به خانه برد و تمرین کرد. او این کار را تقریباً دو بار در روز تا قبل از جراحی انجام داد.

به گفته وی شما می‌توانید جزئیات را بهبود دهید و یاد بگیرید چه کار‌هایی را انجام دهید، همه این کار‌ها با ریسک صفر برای بیمار انجام می‌شود.»

سرانجام، در جراحی هیچ مشکلی پیش نیامد و بیمار به‌طور کامل بهبود یافت. شاین در این باره گفت: «از نظر شخصی، فکر می‌کنم این روش  نسبت به وقتی که پزشک حاضر هر مرحله را به من آموزش دهد، جراحی بهتر و سریع‌تری داشته‌ایم.»

در حالی که واقعیت مجازی برای مصرف‌کنندگان هنوز یک محصول محدود و یک سرمایه‌گذاری عظیم برای مارک زاکربرگ است، این تکنولوژی در برخی از زوایای مراقبت‌های بهداشتی ارزشمند است.

این بیمارستان در اوهایو یکی از ۱۰ سیستم بهداشتی در ایالات متحده است که با فناوری‌های نوظهور مانند واقعیت مجازی همچون یکی از ابزار‌هایی که به پزشکان در آموزش و درمان بیماران کمک می‌کند، همکاری می‌کند.

گزارش 2

دسته گسترده‌ای از واقعیت توسعه‌یافته شامل هدست‌های جذاب «وی‌آر» (VR) مانند «کوئست۲» (Quest ۲) و دستگاه‌های واقعیت افزوده «ای‌آر» (AR) است که کاربر می‌تواند یک لایه دیجیتال را روی محیط واقعی مشاهده کند.

اینکه این فناوری جدید می‌تواند در سراسر صنعت پزشکی به صرفه باشد، به شدت موضوعی باز است، اما آزمایش‌های ابتدایی نشان می‌دهند که وی‌آر می‌تواند در بهبود نتایج بهداشتی مفید باشد.

شرکت «متا» (Meta) در سال ۲۰۱۴ با خرید شرکت آکولیس وارد بازار واقعیت مجازی شد. سه سال بعد، اولین هدست مستقل خود را معرفی کرد. در سال ۲۰۲۱، فیس‌بوک به نام متا تغییر نام داد و مارک زاکربرگ تعهد کرد میلیارد‌ها دلار را در «متاورس» (Metaverse) سرمایه‌گذاری کند و این را به‌عنوان فصل بعدی اینترنت معرفی کرد. از ابتدای سال گذشته، واحد آزمایشی شرکت متا که تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و افزوده را توسعه می‌دهد، بیش از ۲۱ میلیارد دلار زیان داشته است.

همچنین، شرکت «اپل» (Apple) در حال آماده‌سازی ورود به بازار واقعیت مجازی است و محصول «ویژن پرو» (Vision Pro) آن می‌تواند با قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ دلار در ابتدای سال آینده معرفی شود. همچنین، متا در زمانی نزدیک منتظر معرفی هدست متا کوئست ۳ خود است.

سخنگوی اپل اظهارنظری درباره مصارف ممکن در حوزه بهداشت نکرد و به یک اعلامیه در مورد کیت توسعه‌دهنده نرم‌افزار ویژن پرو اشاره کرد. در آن اعلامیه، «جان هرزهاف»، رئیس الزویر هلس اعلام کرد که این محصول به دانشجویان پزشکی برای تمرین در عملیات‌های بالینی کمک می‌کند و از مدل‌ها و انیمیشن‌های سه‌بعدی بسیار واقع‌گرایی برای درک و تصور مسائل پزشکی مانند اختلال انقباض دستگاه قلب و نحوه اعمال دانش خود برای درمان بیماران استفاده می‌کند.

تاکنون یکی از کاربرد‌های اصلی واقعیت مجازی در حوزه بهداشت، درمان درد بوده است. واقعیت مجازی به کاهش درد همزمان در دو قسمت مغز کمک می‌کند؛ قسمتی که به درد جسمی و عاطفی مرتبط می‌شود. این تکنولوژی به افراد آموزش می‌دهد که چگونه نقطه توجه خود را تغییر دهند تا آن را از تجربیات دردآور دور کنند.

گزارش 2
بیمارستانی در لس آنجلس در حال آماده‌سازی یک پلتفرم مجازی برای کمک به افراد مبتلا به مشکلات گوارشی مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک یا برگشت‌پذیری اسید معده، افراد مبتلا به اضطراب، اعتیاد و مشکلات سلامت در دوران پیری است.

این فناوری همچنین توجه وزارت امور داخلی ایالات متحده را جلب کرده است و در بیش از ۱۶۰ مرکز بهداشتی و درمانی آن‌ها برای مدیریت درد، درمان رفتاری و بازسازی جسمانی و شناختی بیماران استفاده می‌شود.

«کیتلین راولینز»، مدیر برنامه‌های واقعیت توسعه‌یافته در وزارت امور داخلی اشاره کرد که در حال حاضر بیش از ۴۰ مورد کاربرد جداگانه برای این تکنولوژی در مراکز مختلف وزارت دارد. وزارت امور داخلی برای اولین بار در حدود سال ۲۰۱۵ واقعیت توسعه‌یافته را با محدودیت معرفی کرد و به مرور بهبود تکنولوژی، فرصت‌های بیشتری برای استفاده از آن پیدا کرد.

رالینز در مصاحبه‌ای گفت: «اولین هدست واقعیت مجازی که من استفاده کردم، بزرگ بود و برای کارکرد باید به لپ تاپ متصل می‌شد. واکنش فوری بیماران به واقعیت توسعه‌یافته من را به این فناوری علاقه‌مند کرد.»

به طور بالقوه میلیون‌ها نفر وجود دارند که ممکن است واقعاً مایل به خرید یک هدست باشند، اما آن‌ را به‌عنوان یک وسیله بازی و سرگرمی می‌بینند و هیچ ایده‌ای در مورد برنامه‌های کاربردی سلامت ندارند.

متا مراقبت‌های بهداشتی را به‌عنوان یک بازار هدف شناسایی کرده است. این شرکت مطالعات موردی را منتشر کرده و ویدئو‌های کوتاهی را تبلیغ کرده است که جراحان آینده نگر را در حال آموزش به تصویر می‌کشد. با این حال، به نظر نمی‌رسد که به اندازه بازی و سرگرمی اولویت داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته