دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1402 - 00:01

استفاده از ابزارهای فناورانه شناختی برای رشد کودکان

استفاده از ابزارهای فناورانه شناختی برای رشد کودکان
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: تلاش داریم تا با ابزارهای فناورانه شناختی، کودکان را به رشد صحیح برسانیم و در دوره نوجوانی ظرفیت‌های مسئولیت‌پذیری و درک درستشان از پیرامون را پیشرفت دهیم.
کد خبر : 869056

فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره برنامه‌های آتی و پروژه‌های این مجموعه گفت: از اوایل مهر امسال فیلم سینمایی «بچه زرنگ» را در سینما‌های کشور اکران خواهیم کرد. این فیلم یک محصول فرهنگی فاخر در سطح بالاست که پس از اکران آن به هر مرکزی از کانون که مراجعه شود، متناسب این انیمیشن فرآیند بازی، عروسک‌سازی، جشنواره و مسابقه نیز ترتیب دادیم که برای نخستین بار است در سطح کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به تعداد هر ۱۲۰ مدرسه، یک کانون پرورش فکری در سطح کشور وجود دارد، گفت: قطعا خدمات، پوشش‌دهی و استفاده از ظرفیت‌های ما در برخی مکان‌ها محدودتر است، اما کانون از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کند تا خانواده‌ها و بچه‌ها از امکانات بهره‌مند شوند. خانواده‌ای که تمایل دارد کودکش در عرصه ادبی، فرهنگی و هنری پیشرفت و رشد کند، براساس اختیار خود دراین مراکز ثبت نام و کودک و نوجوان را در محیط قرار می‌دهد.

فلاح با بیان اینکه خانواده‌های علاقه‌مند می‌توانند فرزندانشان را در این مسیر قرار دهند، گفت: یک تعداد خانواده‌ها شاید آشنا به شرایط نباشند یا اینکه دسترسی به مراکز کانون نداشته باشند یا اینکه ما در برخی شهر‌ها مرکز ثابت نداشته باشیم، این‌ها می‌توانند از کتابخانه‌های پستی، پیک امید، آموزش مکاتبه‌ای و تنوع محصولات ما استفاده کنند و از این طریق از ظرفیت‌ها بهره ببرند.

معاون فرهنگی کانون پرورشی دراین باره افزود: اگر کسی به‌خصوص در شهر‌های بزرگ بخواهد از خدمات کانون بهره ببرد و در دسترسش باشد، می‌تواند بنا به علاقه‌مندی خود اقدام کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌های کتابخوانی کانون بر سرانه مطالعاتی کشور اثر دارد یا خیر، گفت: این‌ها کاملاً یک منظومه هستند، تفاوت کانون و دیگر مراکز این است که در کانون ما بچه‌ها را در یک فرآیند تربیتی قرار می‌دهیم یعنی اگر کتابی چاپ می‌شود از آن کتاب حتما مسابقه کتابخوانی برگزار می‌کنیم، نقاشی می‌کشیم یا جلسه نقد کتاب با حضور نویسندگان برگزار و انتشار کتاب را به یک فرآیند تبدیل می‌کنیم. در هیچ جایی غیر از کانون این فرآیند را نمی‌بینیم؛ بنابراین کانون ساختارش این است که با کتاب فعالیتش را آغاز و آن را ادامه می‌دهد.

وی درباره شرایط ویژه کتابخانه‌های کانون گفت: تنها کتابخانه‌هایی که در دنیا بچه‌ها می‌توانند در آن‌ها سروصدا کنند، کتابخانه‌های کانون است، اینجا سکوت حاکم نیست، فعالیت و تکاپو مهم است؛ اما در بستر کتابخوانی و این برای بچه‌ها جذاب است.

فلاح با تأکید بر اینکه بچه‌ها با مربی‌ها در کانون رشد می‌کنند و مربی‌ها، معلم و مشاور نیستند، گفت: مربی نگاه می‌کند تا ببیند کودک به چه چیز نیاز دارد و آن را فراهم کند، حال یک سفال، اوریگامی، کتاب قصه یا ارتباط عاطفی این هم یک سبکی است که در واقع با فرآیند‌های تربیتی و کلاس آموزشی بدون آموزشگاه فراهم می‌شود؛ بنابراین بچه‌ها اینجا زیست می‌کنند تا رشد کنند.

وی درباره برنامه‌های موسیقیایی کانون نیز توضیح داد: به زودی نخستین جشنواره سرود و نمایش کانون برگزار می‌شود که چند سال به دلیل کرونا تعویق افتاده بود و به‌زودی بخش سرود و نمایش این جشنواره فراخوان خواهد داد.

فلاح درباره پرمخاطب شدن مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در ایام تابستان گفت: از همینجا از خانواده‌ها دعوت می‌کنم تا در دوره‌های پاییزه نیز کودک و نوجوانشان را ثبت نام کنند هم می‌توانند به مراکز کانون مراجعه کرده و هم از طریق سایت اقدام کنند.

وی گفت: تلاش داریم تا با ابزار‌های فناورانه شناختی مناسب کودکان را در کانون فعال کنیم؛ اما این ابزار‌های آموزشی مستقیم نیستند، کمک می‌کنیم کودک ابزار‌های شناخت را به درستی به کار بگیرد، در عرصه نوجوانی هم ظرفیت مسئولیت پذیری‌شان را تقویت می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته