دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۴۸)؛

هوش مصنوعی حیات فرازمینی را با دقت ۹۰ درصد شناسایی می‌کند

هوش مصنوعی حیات فرازمینی را با دقت ۹۰ درصد شناسایی می‌کند
دانشمندان یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که قادر است نشانه‌های حیات در سیارات دیگر را با دقت ۹۰ درصد پیش‌بینی کند.
کد خبر : 870150

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ‌ اینجینرینگ، اکنون، وجود حیات روی زمین فقط در جهان وسیع شناخته شده است. با این وجود، جست‌وجوی شکل‌های حیات فرازمینی بخش قابل توجهی از تمرکز اکتشافات فضایی را به خود اختصاص داده است.

مأموریت‌های فضایی مختلف درک ما را از جایی برای زندگی که می‌توان در آن سوی زمین یافت، گسترش داده و دانشمندان حوزه فضا به یافته‌هایی در منظومه شمسی رسیده‌اند که معتقدند این اشکال حیات بیگانه به طور بالقوه می‌توانند وجود داشته باشند یا جستجو شوند؛ مریخ، قمر مشتری و قمر زحل از جمله این موارد است.

برای پیشبرد این تحقیق، تیمی از محققان یک روش جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را برای تشخیص «نشانه‌های حیات گذشته یا حال در سیارات دیگر» توسعه داده‌اند.

جیم کلیوز، نویسنده اصلی این پژوهش از مؤسسه علوم کارنگی، واشنگتن، با انتشار یک بیانیه رسمی گفت: جستجو برای حیات فرازمینی یکی از وسوسه‌انگیزترین تلاش‌ها در علم مدرن است.

هوش مصنوعی بین نمونه‌های زنده و غیر زنده تمایز قائل می‌شود و این مدل خلاقانه جدید با تمایز بین نمونه‌هایی با منشاء بیولوژیکی و غیر زنده کار می‌کند.

تیم محققان از داده‌های پیچیده ۱۳۴ نمونه غنی از کربن، چه غیرزنده و چه زنده استفاده کردند تا به هوش مصنوعی نحوه شناسایی منبع نمونه جدید را آموزش دهند. نتایج درنهایت نشان داد هوش مصنوعی می‌تواند منشاء نمونه‌ها را با دقت ۹۰ درصد شناسایی کند.

الگوریتم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به طور مؤثری بین نمونه‌های مشتق شده از موجودات زنده مانند صدف، استخوان، حشرات، برگ، موی انسان و سلول‌های حفظ‌ شده در سنگ‌های ریزدانه و نمونه‌هایی که منشأ غیرزیستی داشتند، مانند شهاب‌سنگ‌های غنی از کربن، تمایز قائل شود.

دانشمندان این پژوهش خاطرنشان می‌کنند نتایج به دست آمده از این تحقیق جدید اگرچه بسیار مهم است، اما سه نکته اصلی و حائز اهمیت وجود دارد: اول، در سطحی عمیق، بیوشیمی با شیمی آلی غیرزیست متفاوت است.  دوم، ما می‌توانیم به نمونه‌های مریخ و زمین باستانی نگاه کنیم تا بفهمیم که آیا زمانی زنده بوده‌اند یا خیر و سوم، این احتمال وجود دارد که این روش جدید بتواند بیوسفرهای جایگزین را از کره زمین متمایز کند و پیامدهای مهمی برای مأموریت‌های اخترشناسی و زیست‌شناسی آینده داشته باشد.

مزیت قابل توجه این رویکرد مبتنی بر هوش مصنوعی توانایی آن در تعیین منبع نمونه‌های حاوی کربن است که درواقع یک کار چالش برانگیز است؛ این مشکل از مولکول های آلی ناشی می‌شود، چه از منابع زنده و چه غیر زنده که با گذشت زمان تمایل به زوال دارند.

جالب اینجاست که علیرغم پوسیدگی قابل توجه، روش تحلیلی جدید موفق به شناسایی شاخص‌های حفظ شده زیست شناسی در نمونه‌های خاص با قدمت صدها میلیون سال پیش شد.الگوریتم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند در کوتاه مدت به تجزیه و تحلیل داده‌های نمونه‌های مریخ قبل که توسط ابزار تحلیل مریخ‌نورد کنجکاوی جمع‌آوری شده کمک کند.

کلیوز، نویسنده اصلی این پژوهش گفت: ما باید روش خود را برای مطابقت با پروتکل‌های تحلیل و تجزیه نمونه در مریخ تغییر دهیم، اما این امکان وجود دارد که از قبل داده‌هایی در دست داشته باشیم تا مشخص کنیم که آیا مولکول‌هایی از یک بیوسفر طبیعی مریخ در مریخ وجود دارد یا خیر.

این رویکرد در آینده می‌تواند درهایی را به روی توسعه حسگرهای پیشرفته‌ای که می‌توانند روی فضاپیماهای رباتیک، فرودگرها و مریخ‌نوردها نصب شوند، باز کند. این حسگرها حتی قبل از بازگرداندن نمونه‌های سطحی به زمین، نشانه‌های حیات را جستجو می‌کنند.

این روش جدید هوش مصنوعی می‌تواند به صورت فوری مورد استفاده قرار گیرد؛ چه بسا پتانسیل حل معماهای علمی قدیمی روی زمین را دارد.

یکی از این موارد مربوط به منبع مرموز رسوبات سیاه با قدمت ۳.۵ میلیارد سال در استرالیای غربی است. این سنگ‌ها موضوع بحث‌های جدی بوده‌اند و برخی از دانشمندان استدلال می‌کنند که ممکن است حاوی قدیمی‌ترین میکروب‌های فسیل‌شده سیاره ما باشند، در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند که هیچ نشانه‌ای از حیات در آنها دیده نمی‌شود.

این نتایج به این معنی است که ما ممکن است بتوانیم حیات را در سیاره دیگر و زیست کره دیگری پیدا کنیم، حتی اگر با حیاتی که روی زمین می‌شناسیم بسیار متفاوت باشد.

رابرت هازن، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: اگر نشانه‌هایی از حیات را در جای دیگری پیدا کنیم، می‌توانیم بگوییم  آیا حیات روی زمین و سیارات دیگر از منشأ مشترک یا متفاوتی نشأت گرفته است یا خیر.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته