دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1402 - 12:29

پیشنهاد آذربایجانی‌ها به کشتی‌گیر ایرانی و دوتابعیتی شدن معصومی؟؛ طرح موضوع در مکان و زمان نادرست!

پیشنهاد آذربایجانی‌ها به کشتی‌گیر ایرانی و دوتابعیتی شدن معصومی؟؛ طرح موضوع در مکان و زمان نادرست!
روز گذشته خبری در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد، مبنی بر اینکه تیم ملی آذربایجان به دنبال امیررضا معصومی است، قهرمانی که می‌شود آینده درخشانی را برایش متصور شد؛ این خبر را هم پدر این کشتی‌گیر در مصاحبه‌اش مطرح کرد.
کد خبر : 870448

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیررضا معصومی امسال چهارمین طلای جهانی‌اش را در جوانان جهان به دست آورد. او هرچند همچنان کشتی‌گیر زیر ۲۰ سال است، اما چهار نشان طلای جوانان و نوجوانان جهان در کارنامه دارد که این افتخارات در کنار جسارت و شجاعت مثالزدنی و فیزیک فوق‌العاده مناسب امیررضا، آینده‌ای درخشان را پیش روی او قرار می‌دهد.

فرصت عرض اندام در رده سنی بزرگسالان هم امسال به او داده شد و طبق چرخه انتخابی تیم ملی، به مسابقات قهرمانی آسیا رفت، اما با پنجمی در این رقابت‌ها مشخص شد که هنوز برای مدعی شدن در رده سنی بالاتر کمی کار دارد.

او در جام تختی با اختلاف، مغلوب امیرحسین زارع شد، کشتی‌گیری که تا پیش از بلگراد ۲۰۲۳، یک نشان طلای جهانی و دو برنز المپیک و جهانی را در کارنامه داشت و در مسابقات جهانی امسال هم با شکست طا‌ها آکگول ترک و گنو پتریاشویلی گرجستانی، بر بام سنگین‌وزن جهان قرار گرفت.

چند روز بعد از طلایی شدن زارع که قطعا برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس باید با امیررضا معصومی در رقابت باشد، فردین معصومی قهرمان پیشین سنگین‌وزن ایران و پدر امیررضا، در گفت‌وگویی از پیشنهاد تیم ملی آذربایجان برای در اختیار گرفتن پسرش خبر داد.

او اعلام کرد در این زمینه روز جمعه (امروز) جلسه‌ای با علیرضا دبیر خواهد داشت تا اگر تیم ملی ایران به امیررضا نیازی ندارد، او به آذربایجان برود! درحالیکه تاکنون نه فدراسیون علیرضا دبیر و نه فدراسیون‌های قبلی به ستاره‌اش برای دوتابعیتی شدن رضایت‌نامه نداده و اولویت همیشه تیم ملی ایران بوده است.

طی دو دهه اخیر، سامان طهماسبی اولین کشتی‌گیری بود که اقدام به دوتابعیتی شدن کرد. او دیگر در تیم ملی کشتی فرنگی ایران جایی نداشت که رضایت‌نامه‌اش را برای همراهی تیم ملی آذربایجان گرفت و البته بعد از دو مدالی که برای تیم ملی کشورمان گرفته بود، آنجا هم مدال‌آور شد.

بعد از طهماسبی کشتی‌گیران زیادی شانس خود را در آذربایجان امتحان کردند، البته عده‌ای برای این تیم کشتی گرفتند و عده‌ای هم بدون آنکه دوبنده تیم ملی این کشور را به تن کنند، بعد از چند ماه تمرین در باکو، به کشور بازگشتند.

علی ارسلان آخرین نمونه و یا شاید موفق‌ترین نمونه کشتی‌گیران دوتابعیتی ایران بود. محمد بنا او را نمی‌خواست و اعلام کرده بود که به این کشتی‌گیر نیازی ندارد، بنابراین رضایت‌نامه‌اش صادر شد و به صربستان رفت که در سال اول طلا و در سال دوم هم برنز جهانی را برای این تیم به دست آورد.

هرچند او کشتی‌گیر موفقی بعد از دوتابعیتی شدن بود، اما مسئله این بود که پیش از آن باتوجه به دید منفی سرمربی تیم ملی نسبت به او، شانس رسیدن به دوبنده تیم ملی ایران را نداشت که رضایت‌نامه‌اش را گرفت.

پیشنهاد آذربایجانی‌ها به امیررضا معصومی در مقطعی از سوی فردین معصومی مطرح شده که امیرحسین زارع در آخرین مسابقه جهانی پیش از المپیک، طلای سنگین‌وزن جهان را گرفته است. زارع قطعا اصلی‌ترین رقیب و سخت‌ترین مانع برای استعداد بی‌بدیلی، چون امیررضا معصومی است که بتواند در ۲۰ سالگی المپیک را تجربه کند، اما او آنقدر توانمند نشان داده که در حالت طبیعی می‌تواند مسیر قهرمانی‌اش را پیدا کند.

قطعا اگر امیررضا تمرکزش روی کارش باشد، می‌تواند در سطوح بالا رقابت کند و چه بسا در رقابت با زارعِ قهرمان جهان هم بتواند کشتی‌گیر برتر باشد.

پیشنهاد آذربایجانی‌ها به کشتی‌گیر ایرانی و دوتابعیتی شدن معصومی؟؛ طرح موضوع در مکان و زمان نادرست!

به نظر می‌رسد رسانه‌ای شدن پیشنهاد آذربایجانی‌ها که در این سال‌ها مشتری کشتی‌گیران ایرانی بوده‌اند و همچنان نیز صباح شریعتی را در سنگین‌وزن کشتی فرنگی در اختیار دارند که برای آن‌ها مدال برنز المپیک را هم به ارمغان آورده؛ به نوعی واکنش نشان دادن به چرخه‌ای است که با طلای زارع، او را تا آخرین مرحله از چرخه المپیک از حضور در انتخابی معاف می‌کند.

فدراسیون کشتی قطعا در این مقطع به ستاره‌اش رضایت‌نامه نخواهد داد و فردین معصومی هم خوب می‌داند که تیم ملی ایران از پسرش عبور نخواهد کرد. کدام فدراسیونی به قهرمانِ آینده‌دارش که می‌تواند شانس طلای المپیک باشد، رضایت‌نامه می‌دهد و به این راحتی او را از دست خواهد داد؟

اگر روس‌ها چنین کاری را انجام می‌دهند و ستاره‌هایی، چون ختیگ تسابولوف، اخمد تاج‌الدینوف و ... را در قالب تیم‌های ملی دیگر روی تشک می‌فرستند، این روالی معمول در کشتیِ پرستاره روسیه است که به واقع می‌تواند با مهره‌های مستعدش چندین تیم ملی را پوشش دهد و خودش هم در همان اوزان مدال جهانی و المپیک بگیرد؛ کشتی ایران هنوز به چنین جایگاهی نرسیده که لااقل ستاره‌های روزش را بخواهد به همین راحتی از دست دهد.

به نظر رسانه‌ای شدن موضوع پیشنهاد آذربایجانی‌ها در زمان و مکان نامناسبی اتفاق افتاد، بلافاصله بعد از قهرمانی امیرحسین زارع و آن هم در مقطعی که از رقابت زارع و معصومی، می‌شود به کسب طلای المپیک در سنگین‌وزن امید زیادی داشت. به واقع نیز امیررضا معصومی با عملکردی که در چند سال اخیر داشته، نشان داده که چقدر می‌تواند برای سنگین وزن جهان خطرناک باشد و در همین ایام کوتاه، به ستاره‌ای محبوب در کشتی دنیا بدل شده که حتی خبرنگاران خارجی بعد از قهرمانی امیرحسین زارع در بلگراد، از او درباره رقابت داخلی‌اش با امیررضا معصومی بر سر دوبنده تیم ملی در المپیک پاریس پرسیدند.

فردین معصومیِ باتجربه که خودش زیر و بم کشتی را خوب می‌شناسد و فراز و نشیب دوره قهرمانی را کم ندیده، می‌داند امیررضا بدون دخل وتصرف و با قرار گرفتن در مسیر خودش، راه قهرمانی جهان و المپیک را در کشور خودش پیدا خواهد کرد. جایی که از آن اوست و او قهرمان قلب‌های مردمی خواهد شد که کشتی را دوست دارند و آن را خوب می‌فهمند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته