دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بازار تراشه‌های هوش مصنوعی زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا

بازار تراشه‌های هوش مصنوعی زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا سوء‌استفاده‌های بازار تراشه‌های هوش مصنوعی تحت سلطه انویدیا را بررسی می‌کند.
کد خبر : 870531

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا سوء‌استفاده‌های بازار تراشه‌های هوش مصنوعی تحت سلطه انویدیا را بررسی می‌کند.

یک منبع آگاه بین‌المللی گزارش داده که اتحادیه اروپا در حال بررسی اقدامات ادعایی ضدرقابتی در تراشه‌های مورد استفاده برای هوش مصنوعی است، بازاری که انویدیا (Nvidia) بر آن تسلط دارد.

کمیسیون اروپا به طور غیررسمی در حال جمع‌آوری دیدگاه‌ها درباره شیوه‌های بالقوه توهین‌آمیز در بخش واحد‌های پردازش گرافیکی (GPU) است که برای کار‌های هوش مصنوعی و همچنین برای بازی استفاده می‌شود تا بفهمد آیا نیازی به مداخله در آینده وجود دارد یا خیر.

تحقیقات در مراحل اولیه ممکن است منجر به تحقیقات رسمی یا مجازات‌ نشود. انویدیا که تقریباً انحصار بازار پردازنده‌های گرافیکی با سهم بازار ۸۰ درصدی را دارد، از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد. کمیسیون اروپا هم به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخی نداد.

مقامات فرانسوی همچنین با بازیگران بازار در مورد نقش کلیدی انویدیا در تراشه‌های هوش مصنوعی، سیاست قیمتی آن، کمبود تراشه‌ها و تاثیر آن بر قیمت‌ها مصاحبه کرده‌اند.

مقامات رقابت فرانسه به یک شرکت در بخش کارت‌های گرافیک حمله کردند. فردی با آگاهی مستقیم از این موضوع گفت که این شرکت انویدیا است. سهام و تقاضای انویدیا برای تراشه‌هایش پس از افزایش چشمگیر ربات چت هوش مصنوعی «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) در سال گذشته افزایش یافت.

تراشه‌های این شرکت تقریباً در تمام سیستم‌های جهان یافت می‌شوند که برنامه‌های کاربردی مانند چت جی‌پی‌تی را تقویت می‌کنند، به همین دلیل انویدیا تنها شرکت نیمه‌رسانا تریلیون دلاری در جهان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته