دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۶۹)؛

هوش مصنوعی اعتبار منابع ویکی‌پدیا را افزایش می‌دهد

هوش مصنوعی اعتبار منابع ویکی‌پدیا را افزایش می‌دهد
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند به پاک‌کردن لیست‌های مرجع نادرست یا ناقص در نوشته‌های ویکی‌پدیا کمک کند.
کد خبر : 874978

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیچر، ویکی پدیا توسط منابع خود زندگی می‌کند و می‌میرد، پیوند‌هایی به منابع که اطلاعات را در دایره‌المعارف آنلاین پشتیبانی می‌کنند؛ اما گاهی اوقات، این منابع ناقص هستند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند به پاک کردن لیست‌های مرجع نادرست یا ناقص در نوشته‌های ویکی پدیا کمک کند، کیفیت و قابلیت اطمینان آن‌ها را بهبود بخشد.

فابیو پتروسی در شرکت هوش مصنوعی سامایا (Samaya AI) و همکارانش یک سیستم مبتنی بر شبکه «ساید» (SIDE) را توسعه دادند که اطلاعات منابع را تجزیه و تحلیل می‌کند که آیا منابع ویکی پدیا از ادعای آن‌ها حمایت می‌کند و گزینه‌های بهتر را برای کسانی که نمی‌دانند، پیشنهاد می‌دهند یا خیر؟

«ساید» برای تشخیص مراجع خوب با استفاده از مقالات موجود ویکی‌پدیا، که در سایت تبلیغ می‌شوند و توجه زیادی از سوی ویراستاران و ناظران دریافت می‌کنند، آموزش دیده است.

سپس می‌تواند از طریق سیستم راستی‌آزمایی خود، ادعا‌هایی را در صفحاتی که دارای ارجاعات با کیفیت پایین هستند شناسایی کند. همچنین می‌تواند اینترنت را برای منابع معتبر اسکن کند و گزینه‌هایی را برای جایگزینی استناد‌های بد رتبه بندی کند. برای آزمایش این سیستم، پترونی و همکارانش از «ساید» برای پیشنهاد ارجاع به مقالات برجسته ویکی‌پدیا استفاده کردند که قبلاً ندیده بود.

الکساندرا اورمان، دانشمند ارتباطات محاسباتی در دانشگاه زوریخ سوئیس، می‌گوید: این ابزار می‌تواند در زمان برای ویراستاران و ناظرانی که صحت مدخل‌های ویکی‌پدیا را بررسی می‌کنند، صرفه‌جویی کند، اما فقط در صورتی که به درستی اجرا شود. او می‌گوید: این سیستم می‌تواند در پرچم‌گذاری آن نقل‌قول‌های بالقوه نامناسب مفید باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته