دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1402 - 00:04
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

رویداد صدرا پل ارتباطی دانشجویان با شرکت‌های صنعتی در طرح پویش/ در رویدادهای نجف‌آباد چه گذشت؟

رویداد صدرا پل ارتباطی دانشجویان با شرکت‌های صنعتی در طرح پویش  در رویدادهای نجف‌آباد چه گذشت؟
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد گفت: ازآنجایی‌که ارتباط بین دانشجو و شرکت‌ها در طرح پویش و اطلاع از مزایای آن به‌آسانی امکان‌پذیر نیست؛ رویداد «صدرا» به عنوان پل ارتباطی این راه را هموار می‌کند.
کد خبر : 881822

ایمان صادق‎‌خانی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گزیده‌ای از برگزاری رویداد صدرا در سه دوره در دانش‌شهر نجف‌آباد را تبیین و مشخصات و ویژگی‌های این رویداد را تشریح کرد.

صادق‎‌خانی با بیان اینکه یکی از مشکلات دانش‌آموختگان عدم کسب مهارت و تجربه کافی درحین تحصیل است،  توضیح داد: این امر باعث می‌شود که دانشجویان پس از دانش‌آموختگی در یافتن شغل دلخواه دچار مشکل شوند. از آن طرف صنایع و شرکت‌ها نیز با متقاضیانی روبه‌رو هستند که تجربه کافی برای انجام کار‌ها را ندارند و باید مدت زمان زیادی صرف آموزش آن‌ها شود، این مشکل از یک طرف باعث ناامیدی دانشجویان و خانواده آن‌ها از تحصیلات دانشگاهی شده و از طرف دیگر بهره‌وری صنایع را به دلیل استفاده از نیرو‌های کم مهارت کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: برای رفع این مشکل در دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ای با عنوان طرح پویش اجرا شده است که هدف آن افزایش مهارت دانشجویان حین تحصیل از طریق کارورزی در صنایع و شرکت‌هاست. این طرح از دو دیدگاه دارای اهمیت است. از یک دیدگاه دانشجویان پس از دانش‌آموختگی دارای تجربه کاری هستند و ساده‌تر مشغول به کار شده و یا کسب و کار خود را راه می‌اندازند و از دیدگاه دیگر شرکت‌ها و صنایع می‌توانند با جذب دانشجویان و آموزش مهارت‌های مورد نیاز به آنها، نیروی مدنظر خود را تربیت کنند به‌گونه‌ای که پس از دانش‌آموختگی مانند یک نیروی باتجربه در آن مجموعه مشغول به کار تمام وقت شوند.

رویداد صدرا پل ارتباطی دانشجویان با شرکت‌های صنعتی در طرح پویش

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد یادآور شد: مشکلی که در این میان وجود دارد آن است که ارتباط بین دانشجو و شرکت‌ها به آسانی امکان‌پذیر نیست. به عبارت دیگر دانشجویان از شرکت‌های متقاضی و متقابلاً شرکت‌ها از دانشجویان متقاضی این طرح اطلاعی ندارند. از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌ها و صنایع و دانشجویان از مزایای این طرح آگاه نیستند.

صادق‎‌خانی اضافه کرد: برای حل این مشکل دانشگاه آزاد اسلامی واحد مستقل جامع نجف‌آباد رویدادی با عنوان «صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» که به اختصار «صدرا» نامیده می‌شود را در دوره‌های مختلف برگزار کرده و می‌‌کند. در این رویداد از شرکت‌ها و صنایع معتبر دعوت می‌شود در نمایشگاهی که در دانشگاه برگزار می‌شود، شرکت کرده و نیاز‌های کارآموزی و استخدامی خود را به دانشجویان اعلام کنند. دانشجویان نیز با مراجعه به این نمایشگاه کار و مذاکره با شرکت‌ها، می‌توانند در قالب طرح پویش یا استخدام در این مجموعه‌ها مشغول به کار شوند.

جزئیات برگزاری 3 دوره رویداد صدرا در نجف‌آباد

وی درباره جزئیات برگزاری رویداد صدرا در دانشگاه آزاد نجف‌آباد تشریح کرد: نخستین رویداد صدرا سال ۱۳۹۷ با حضور حدود ۴۰ شرکت، دومین رویداد صدرا، اسفند ۱۴۰۱ با حضور نزدیک به ۷۰ شرکت و سومین دوره رویداد صدرا، آبان ۱۴۰۲ با حضور حدود ۷۵ شرکت در دانش‌شهر ایران برگزار شد.

رویداد صدرا پل ارتباطی دانشجویان با شرکت‌های صنعتی در طرح پویش

 رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: مجموعه‌های مشارکت کننده در سومین رویداد صدرا در پنج حوزه علوم مهندسی، علوم ورزشی، روانشناسی، گردشگری و هنر و معماری متقاضی کارآموزی یا استخدام بودند.

این مسئول اظهار کرد: از ویژگی‌های بارز سومین رویداد صدرا که به همت یکی از شرکت‌های مستقر در پردیس پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد و متشکل از دانشجویان این دانشگاه امکان‌پذیر شد، برخط بودن کامل فرآیند‌ها بود.

«فن‌یار» چیست؟

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد توضیح داد: در این سامانه که «فن‌یار» نام دارد، فرآیند ثبت درخواست شرکت‌ها برای شرکت در نمایشگاه، ثبت نیاز‌های کارآموزی و استخدامی شرکت‌ها، ثبت نام دانشجویان و ایجاد رزومه برای ایشان، ثبت درخواست اشتغال دانشجو برای شرکت‌ها و بررسی و اعلام نظر شرکت‌ها به صورت برخط انجام شد.

رویداد صدرا پل ارتباطی دانشجویان با شرکت‌های صنعتی در طرح پویش

وی ادامه داد: در این راستا، پس از ثبت نام و تکمیل اطلاعات شرکت‌ها، یک صفحه در سامانه فن‌یار ویژه آن شرکت ایجاد شده که حاوی اطلاعات شرکت و نیاز‌های کارآموزی و استخدامی است. به همین ترتیب، پس از ثبت نام و تکمیل اطلاعات دانشجویان، یک صفحه ویژه هر یک از آن‌ها نیز در وبگاه فن‌یار ایجاد می‌شود که حاوی توانمندی‌های دانشجو است.

 صادق‎‌خانی افزود: دانشجویان با مراجعه حضوری به محل برگزاری رویداد صدرا و مذاکره اولیه با شرکت با اسکن QR Code نصب شده در محل غرفه به صفحه آن‌ها در سامانه فن‌یار هدایت شده و درخواست خود را ثبت کردند. شرکت‌ها نیز پس از پایان رویداد، ملزم به بررسی و اعلام نتیجه به متقاضیان از طریق سامانه فن‌یار هستند.

رویداد صدرا در همه استان‌ها برگزار می‌شود

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد یادآور شد: دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان‌ها از سومین رویداد صدرا که همزمان با جلسه شورای کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد جامع مستقل نجف آباد برگزار شد، بازدید کردند. در این شورا مصوب شد که رویداد صدرا در همه استان‌ها برگزار شود.

به گزارش آنا، پیرو مصوبه جلسه شورای کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد جامع مستقل نجف‌آباد، نخستین رویداد صدرا در استان تهران ۲۷ تا ۳۰ آبان گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شرق و با حضور ۳۵ شرکت از فعالان بزرگ اقتصادی منطقه اقتصادی شرق تهران برگزار شد.

دومین رویداد صدرا در استان تهران با حضور بیش از ۲۰ شرکت دانش‌بنیان و نمایش و ارائه دستاورد‌های آنان چهارم تا هفتم آذر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.

جلال حیدربیگی مدیرکل فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به آنا گفت: مقرر است هشت رویداد بعدی نیز در آذر جاری در واحد‌های دانشگاهی استان تهران و با حضور شرکت‌های بزرگ اقتصادی برگزار شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته