دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

آلودگی هوا چقدر سبد خانوارها را گران‌تر می‌کند؟

آلودگی هوا چقدر سبد خانوارها را گران‌تر می‌کند؟
کارشناس مسئول مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تهران اعلام کرد: بار اقتصادی ناشی از آلودگی هوا و صرف هزینه‌های کاستن از کیفیت زندگی در کشور بسیار زیاد است، علاوه بر اینکه فقط موضوع سلامت و به خطر افتادن جان انسان‌ها نیست؛ بلکه آلودگی هوا روی بافت شهر هم اثرگذار است.
کد خبر : 882799

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ آلودگی هوا در بروز و پیشرفت بیماری‌هایی مانند آسم، سرطان ریه، آلزایمر، پارکینسون، اتیسم و ایسکمیک قلب نقش مهمی ایفا می‌کند؛ البته این تمام ماجرا نیست. آلودگی هوا علاوه بر آسیب‌هایی که به‌ جسم فرد وارد می‌کند، بار اقتصادی ناشی از درمان بیماری‌ها را بر دوش آن فرد می‌گذارد.

به‌طور مثال براساس تعرفه‌های تصویربرداری سال 1402 هزینه MRI قفسه سینه از 907،200 تومان آغاز شده و 1،083،936 تومان سقف قیمتی آن است. در حوزه بیماری‌های قلبی و عروقی هم هزینه خدمات یک کلینیک قلب در تهران به این شرح است؛ ویزیت فوق تخصصی قلب و عروق: ۱۵۰ هزار تومان، مشاوره و نظر دوم: ۲۰۰ هزار تومان، نوار قلب: ۱۰۰ هزار تومان و اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی: ۵۰۰ هزار تومان. با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، تورم موجود و وضعیت درآمدی نامناسب هزینه هنگفتی به فرد تحمیل می‌شود.

افزایش هزینه‌های مردم  در آلودگی‌ها هوا

آلودگی هوا

علی اعظم سلگی، کارشناس مسئول مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا توضیح داد: هنگامی که وضعیت هوا در شهرهای صنعتی و بزرگ از وضعیت پاک خارج می‌شود، تمام افراد در معرض خطر قرار می‌گیرند؛ اما ضریب این خطرات و میزان خطری که برای گروه‌های مختلف دارد، متفاوت است یعنی وقتی شاخص آلودگی هوا بین عددی قرار می‌گیرد که به مرز اضطرار می‌رسد، گروه‌های حساس مثلا سالمندان و کودکان خردسال در شرایط خطرناک‌تری قرار می‌گیرند اما به جهتی قطعا اینگونه نیست که برای دیگر افراد مضر نباشد بنابراین طیف عموم افرادی که در یک جامعه آلوده به لحاظ آلودگی هوا زندگی می‌کنند، در معرض خطرات آلاینده‌ها قرار دارند.

وی ادامه داد: گروه‌های حساس به حسب شرایط خاصی که دارند مثلا بیماران قبلی_ریوی ممکن است با خطرات بیشتری مواجه شوند به لحاظ اینکه شرایط مخصوص خود را دارند و نیاز به تأمین مقدار بیشتری از هوای پاک برای زنده مانده، زندگی خوب داشتن و قرار گرفتن در شرایط رفاه بهتری، دارند، بر این اساس به محض اینکه وضعیت هوا در شرایط آلودگی و خطرناک قرار می‌گیرد، بیشتر در معرض خطرات و تهدیدهای آلودگی هوا قرار می‌گیرند.

سلگی افزود: در مجموع وقتی آلودگی هوا وارد مرزهای خطرناک شود، عموم افراد احساس تنگی نفس می‌کنند و ممکن است فعالیت فیزیکی، ورزشی و ... افراد با محدودیت همراه شود.

راه‌های کاهش هزینه‌های مردم در برابر آلودگی هوا

این کارشناس حوزه سلامت و درمان تصریح کرد: اگر بخواهیم آلودگی هوا را از دید کلان و در سطح جهانی ببینیم، آلودگی محیط زیست کره زمین و زیست ما را با تهدید اساسی مواجه کرده است و آلاینده‌های هوا توسط گازهای گلخانه‌ای که گاز CO2 از اصلی ترین‌هاست و همچنین توسط احتراق یا سوختن سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین و ... منتشر می‌شود؛ بنابراین تهدید آلودگی هوا متوجه کل کره زمین است به‌طوری که درجه حرارات زمین به شکل بی سابقه‌ای بالا رفته و همچنین کاهش بارندگی‌ها باعث شده خشکسالی‌هایی جای به جای زمین را تهدید کند و بسیاری از کشورهای درگیر با این موضوع با بار مالی کلانی مواجه هستند.

وی یادآور شد: روزهای اخیر همایش جهانی برای تأثیرات در کشور دبی برگزار شد و در آن کشورهایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند تا چند میلیارد دلار در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر ورود کردند تا از حجم سوخت‌های فسیلی بکاهند که به اقتصاد محیط زیست و بهبود شرایط کمک کنند یعنی در اینجا مقیاس عدد صدها میلیارد دلار و خیلی بالاتر است.

افزایش بار اقتصادی مردم با افزایش آلودگی هوا

 وی گفت: از دید سلامت محور برآورد و داده دقیقی از بار هزینه‌ای که آلودگی هوا به افراد تحمیل می‌کند وجود ندارد؛ اما اینکه چه میزان از عمر افراد یک جامعه کاسته می‌شود، چه میزان از کیفیت زندگی کاسته می‌شود و همچنین چه میزان از کیفیت کار کارکنان جامعه کم می‌شود، مواردی است که عدد خیلی زیادی خواهد بود و بار اقتصادی ناشی از هزینه‌هایی که مربوط به کاستن از کیفیت زندگی و کاستن از شرایط خوبی که در آن کشور حاکم است بسیار زیاد است ضمن آنکه فقط موضوع سلامت و به خطر افتادن جان انسان‌ها نیست؛ بلکه آلودگی هوا حتی روی بافت یک شهر هم اثرگذار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته