دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

صدای برخورد زباله‌‌های فضایی در زمین شنیده می‌شود

صدای برخورد زباله‌‌های فضایی در زمین شنیده می‌شود
نتایج یک مطالعه جدید نشان داده، برخورد ماهواره‌ها در مدار زمین منجر به ایجاد قطعات کوچک زباله‌ها می‌شود و در اثر برخورد آنها بایکدیگر سیگنال‌هایی منتشر می‌شود که می‌توان آنها را از زمین شنید‌.
کد خبر : 884200

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، محقفان می‌گویند، برخورد ماهواره‌ها با یکدیگر  منجر به ایجاد زباله‌های فضایی می‌شود که صدای برخورد این زباله‌ها از زمین قابل شنیدن است.

تعداد زیادی زباله فضایی در مدار زمین وجود دارد که حاصل تداخل‌ها و سقوط‌های قدیمی و غیرمنظم اشیاء نیمه‌فعال و غیرفعال است. این زباله‌های فضایی می‌تواند شامل قسمت‌های متفاوتی از فضایپماها، سیستم‌های اندازه‌گیری و حتی قطعات کوچکتری مانند پیچ و مهره باشد. تعداد زیادی از این زباله‌ها هنوز هم در مدار زمین در حال حرکت هستند و به وسیله تکنولوژی‌های ردیابی فضایی رصد می‌شوند.

زباله‌های فضایی یک مشکل رو به رشد است که تاکنون برنامه جدی برای از بین بردن آن‌ها گرفته نشده است؛ به گفته آژانس فضایی اروپا تا آذر ماه سال جاری شبکه‌های نظارت فضایی جهان حدود سی‌و پنج هزار و ششصد‌وده هزار قطعه زباله فضایی بزرگتر از ۱۰ سانتی‌متر را ردیابی کرده‌اند؛ باور بر این است که این تعداد تنها مقدار اندکی از انبوه زباله‌هایی است که در جو قرار دارند.

اعتقاد همچنین بر این است که حدود یک میلیون قطعه بین یک تا ۱۰سانتی متر  با سرعت‌های بسیار زیاد به دور مدار زمین می‌چرخند. براساس گزارش آژانس فضایی اروپا، تعداد تخمینی قطعاتی که در مدار قرار دارند و کوچکتر از یک سانتی‌متر هستند، ۱۳۰ میلیون قطعه است؛ هنگامی که این زباله‌ها با یکدیگر برخورد می‌کنند،  می‌توانند صداهایی بوجود آورند که در برخی موارد از طریق مخابرات رادیویی، قابل شنیدن هستند. این صداها معمولاً بسیار سریع ایجاد و به عنوان «نویز» فضایی شناخته می‌شوند.

این نویزها هنوز به گوش بشر نرسیده‌اند و افراد ساکن روی زمین نیاز دارند تا از طریق تکنولوژی‌های رادیویی یا سیستم‌های استنتاجی این صداها را گوش دهند. با این حال، بررسی این نویزها می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بیشتر درک کنند چگونه زباله‌های فضایی به یکدیگر برخورد می‌کنند و چگونه می‌توان این برخوردها را کنترل کرد.

بررسی و مانیتورینگ دقیق این زباله‌ها و اثرات برخورد آنها، بخشی از فعالیت‌های فضاپیماها در برنامه‌های فضایی است. به‌طوری‌که می‌توان با کنترل مستمر و مدیریت این زباله‌ها، خطرات احتمالی برای فضاپیماها و ماهواره‌ها را کاهش داد و از پایداری شرایط فضا مراقبت کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته