دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک دنیا حرف درباره ۲۰۰ گل طلایی وینگر آفریقایی؛

چرا «صلاح» خطرناک‌ترین عضو همیشگی لیورپول مقابل ۲ تیم شهر منچستر است؟

چرا «صلاح» خطرناک‌ترین عضو همیشگی لیورپول مقابل ۲ تیم شهر منچستر است؟
رکورد ۲۰۰ گل زده محمد صلاح در لیورپول بیانگر یکسری نکات است؛ از جمله این که بیش از همه برای گلزنی از پای چپ استفاده کرده، همواره ترسناک‌ترین عضو آنفیلدی مقابل منچستری‌ها بوده و در نیمه‌های دوم، توان مضاعفی برای فروریختن دروازه‌ها داشته است.
کد خبر : 884590

به گزارش خبرنگار  ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، شنبه هفته جاری روزی خوش برای لیورپول و محمد صلاح، مهاجم مصری اش بود.تیم آنفیلدی که در هفته شانزدهم لیگ برتر انگلیس میهمان کریستال پالاس بود، با «کامبکی» جدید، ۲ بر یک برنده دیدار خارج از خانه مهمی شد که صدرنشینی تیم را به همراه داشت.

در این مصاف گلزن آفریقایی دقیقه ۷۶ گل اول را زد که با همین درخشش به رکورد ۲۰۰ گل زده برای تیم قدیمی لیگ برتر دست یافت. به این ترتیب بعد از یان راش، راجر هانت، گوردون هوجسن و بیلی لیدل، او پنجمین ستاره تاریخ تیم آنفیلدی شد که حداقل این تعداد گل را برای قرمزپوشان زده است.

چرا «صلاح» خطرناک‌ترین عضو همیشگی لیورپول مقابل ۲ تیم شهر منچستر است؟

**رکوردی اعجاب انگیز

برای این که بدانیم صلاح چه راهی را طی کرد تا به این رکورد باورنکردنی رسید، باید به گذشته لیورپول و خود وی رجوع کرده و اتفاقاتی نظیر نحوه و انتقالش و مسیری طی کرده را مرورکنیم.

پس اجازه دهید بگوییم هرچند وی در سال ۲۰۱۷ به آنفیلد وارد شد، اما از چند سال قبل‌تر مورد توجه باشگاه بود. در واقع ژانویه سال ۲۰۱۴ باشگاه با ستاره متولد بسیون مصر که مهاجم گمنامی در تیم بازل سوئیس بود، مذاکره کرد که به نتیجه نرسید.

برندان راجرز، سرمربی وقت تیم از این که شرایط انتقال وینگر تکنیکی به جمع یارانش مهیانشد مقابل نمایندگان رسانه‌ها ابراز تاسف کرد. این مربی می‌خواست قدرت خط آتش تیمش را با گلزنی جوان، هیجان انگیز و سریع افزایش دهد، اما چلسی با پیشنهاد بهتری که داد، مانع تحقق این خواسته شد.

راجرز که اکنون هدایت سلتیک گلاسکو را برعهده دارد، با یادآوری آن موقع می‌گوید:باشگاه نهایت تلاش خود را کرد تا انتقال صلاح انجام گیرد، اما در نهایت کار درست نشد.

چرا «صلاح» خطرناک‌ترین عضو همیشگی لیورپول مقابل ۲ تیم شهر منچستر است؟

از این بدتر اتفاقی بود که چند ماه بعد در آنفیلد، همین گلزن تکنیکی با پیراهن تیم چلسی تحت امر ژوزه مورینیو بازی کرد که در نهایت به قیمت از دست رفتن قهرمانی تیم قرمزپوش در فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۳ شد. آن هم در شرایطی که تیم راجرز فوروارد‌های مثل لوئیس سوارز، دنیل استوریج، فیلیپه کوتینیو و رحیم استرلینگ را داشت.

به اضافه این که حضور صلاح در استمفوردبریج، انتقالی پرثمر و مفید از کاردرنیامد. چرا که فقط توانست در تنها ۱۹ بازی به میدان رود که ۱۰ تای آن از ابتدا در ترکیب چلسی بود. او تنها موفق شد ۲ گل بزند تا این که به خاطر «بی میلی» مورینیو، به فیورنتینا ایتالیا واگذارشد که در آنجا هم دوره‌ای را به عنوان یارقرضی برای آاس رم بازی کرد....

اما همین چهره اکنون بازیکنی است که با لیورپول قهرمان لیگ برتر شده، به مقام نخست اروپا رسیده و افتخارات بیشمار دیگری را هم کسب کرده است. اگر راجرز با تمام وجودش نتوانست چنین گلزنی را به خدمت گیرد، «یورگن کلوپ»، جانشین آلمانی اش در سال ۲۰۱۷ موفق به انجامش شد.

البته در آن سال مرد ژرمنی، بیشتر مایل بود «یولیان برانت» هموطن خویش را در که در تیم بایرلورکوزن بازی می‌کرد، به آنفیلد بیاورد. با این حال وقتی گزارش بخش دستیاران آنالیزکننده را وقتی که دید، صلاح را ارجح دانست و با آوردن مهاجم شاغل در ایتالیا، ریسک بزرگی هم کرد که البته جواب داد.

چرا «صلاح» خطرناک‌ترین عضو همیشگی لیورپول مقابل ۲ تیم شهر منچستر است؟

**صلاح تهدیدی همیشگی

هرچند وی اکنون به عنوان یکی از بهترین گلزنان نسل خود معرفی می‌شود، اما تا قبل از انتقال به لیورپول در یک فصل فوتبال نتوانسته بود ۲۰ گل به ثمررساند، اما بدون در نظرگرفتن فصل جاری که ۱۴ گل زده و هنوز به پایان نرسیده، او در ۶ فصل گذشته حضورش هیچگاه کمتراز ۳۱ گل برای تیمش نزده است.

این که چرا چنین عملکرد درخشانی در تیم انگلیسی داشته، به دلایل زیادی مربوط می‌شود. از جمله استعداد فراوانش که هیچگاه کم نمی‌شود. یا تغییر نگرشی که توسط کلوپ در او ایجادشد. زیرا با وجودی که قبلا هم در رم «وینگر» بود، اما تا این حد در بازی‌ها حمله نمی‌کرد، شوت نمی‌زد و در پرسینگ شرکت نداشت.

پرتال آماری اوپتا در این مورد می‌نویسد در فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۵ میانگین شوت زده چنین ستاره‌ای در ۹۰ دقیقه بازی تنها ۲.۳ شوت بود که فصل بعد از آن هم به ۳ در یک بازی رسید اما در لیورپول به میانگین ۴.۳ شوت در بازی رسید و در تمام مدت دوره حضورش در تیم لیگ برتری وی کمتر از میانگین ۳.۳ شوت در بازی نداشته است!

در کنار این عوامل او انگیزه متفاوتی هم در هنگام بازگشت به فوتبال جزیره داشت؛ این که بگوید آنچه در دوره حضور در چلسی از او دیده شده، بیانگر تمام استعداد و توانایی هایش نبوده است.

با چنین روحیه ایی در نخستین فصل شاگردی کلوپ، ۴۴ گل زد که رکوردی برای یک تازه وارد در تاریخ باشگاه بود.در فصول بعد نیز هرچند به آن حد گل زده نرسید، اما همواره با شمار گلزنی‌های زیاد، مهاجمی توانمند و موثر برای تیم نشان داد.

چرا «صلاح» خطرناک‌ترین عضو همیشگی لیورپول مقابل ۲ تیم شهر منچستر است؟

در واقع از زمان انتقال ۷ سال قبلش تاکنون تنها روبرت لواندوفسکی (۲۷۵ گل)، کیلین امباپه (۲۳۰ گل) و هری کین (۲۰۳ گل) در ۵ لیگ معتبر اروپای غربی بیشتر از او گلزنی کرده اند.

در فصل جاری نیز تا به این جا ۱۴ گل زده که با گلی که به کریستال پالاس زد، بعد از راش (۳۴۶ گل)، هانت (۲۸۵ گل)، گوردن هوجسن (۲۴۱ گل) و بیلی لیدل (۲۲۸ گل) پنجمین گلزن تاریخ لیورپولی‌ها شده که به حداقل ۲۰۰ گل زده برای تیم رسیده اند.

حالا هم این احتمال هست که در صورت یک فصل دیگر ماندن نزد تیمش، آنقدر گل بزند که از از رکورد بیلی لیدل گذرکند.

چرا «صلاح» خطرناک‌ترین عضو همیشگی لیورپول مقابل ۲ تیم شهر منچستر است؟

**جزییاتی باورنکردنی از گلزنی‌های صلاح

اگر قرار باشد کمی درباره جزییات این آمار گلزنی صلاح برای لیورپولی‌ها صحبت کنیم، می‌توان به یکسری موارد اشاره کرد.

به عنوان مثال قابل تامل‌ترین گل هایش در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ و در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، گل مهم خارج از خانه‌ای بود که برابر منچسترسیتی زد، یا در فینال چمپیونزلیگ ۲۰۱۹-۲۰۱۸ گل زودهنگامی را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه تاتنهام کرد. حتی آن گلی هم که در برد ۲ بر صفر مقابل منچستریونایتد زد که لیورپولی‌ها را به سمت قهرمانی لیگ برتر در سال ۲۰۲۰ کشاند.

از طرفی نیز می‌توان گفت ۱۶۲ گل از این تعداد را با پای چپ طلایی اش زده و در ۳۰ گل از پای راست و ۸ گل از ضربه سر استفاده کرده است.

در کنار این حتی می‌توان اضافه کرد که با این شمار گلزنی، صلاح ثابت کرده، یک «شکارچی تمام عیار محوطه جریمه» بوده چرا که ۱۸۷ گل آن با شوت‌های مهلک وی در «باکس» زده شده و ۱۳ گل بیرون از آن بوده است.

همینطور در «نیمه‌های دوم» همواره خطرناک‌تر نشان داده چرا که ۱۱۲ گلش، در ۴۵ دقیقه‌های دوم زده شد و ۸۸ گل او در نیمه اول به ثمررسیده است.

چرا «صلاح» خطرناک‌ترین عضو همیشگی لیورپول مقابل ۲ تیم شهر منچستر است؟

**صلاح گلزن‌تر در خانه

در راه بررسی این آمار، حتی باز هم امکان «جزیی نگری‌های بیشتر» نیز وجوددارد. چرا که ۱۱۱ گلش را در بازی‌های خانگی یعنی در آنفیلد زده و ۸۹ گل در ورزشگاه‌های رقبا به ثمر رسانده است.

تازه می‌توان گفت به تعداد زیادی نیز گل‌های سرنوشت ساز هم زده مثلا ۵۶ گل ابتدایی تیمش را وارد دروازه حریفان کرده یا ۵۵ مرتبه هم گل برتری تیمش را به ثمررسانده است.

۱۶ مورد از گل هایش نیز به ۵ هتریک او برای قرمزپوشان برمی گردد.از این تعداد گل زده، همچنین ۱۴۸ گل در لیگ برتر، ۴۲ گل در لیگ قهرمانان، ۵ گل در جام حذفی و ۳ گل هم در لیگ اروپا، یک گل در جام اتحادیه و یکی هم در جام خیریه زده شده است. از طرفی با این آمار او به جمع ۱۰ گلزن برتر تمام دوران لیگ برتر نیز وارد شده است.

چرا «صلاح» خطرناک‌ترین عضو همیشگی لیورپول مقابل ۲ تیم شهر منچستر است؟

**صلاح هراس همیشگی منچستری‌ها

وقتی صحبت از رکورد اعجاب انگیز این چهره آفریقایی به میان می‌آید، بی شک توجه منچستریونایتدی‌ها هم جلب می‌شود. زیرا همین آمار مشخص می‌کند که ستاره ۳۱ ساله بیشترین تعداد گلش را به منچستریونایتد با ۱۲ گل به ثمررسانده است.

بعد از آن سیتی، دیگر تیم شهر منچستر نیز از دست ضربات سر و پای این وینگر در امان نمانده، زیرا که ۱۱ گل نیز دریافت کرده است.در رتبه سوم هم وستهام ۱۰ بار طعم گل‌های وی را چشیده است.

چرا «صلاح» خطرناک‌ترین عضو همیشگی لیورپول مقابل ۲ تیم شهر منچستر است؟

**فیرمینو، بهترین پاسور گل‌های صلاح

برای این که فوتبالیست ارزشمند و خوش اخلاقی مثل او به چنین رکورد گلزنی برسد، مسلم است که هم تیمی هایش بسیار زحمت کشیدند تا «محمد» را در موقعیت گل قراردهند.

با این توضیح فکر می‌کنید، بیشترین تعداد پاس‌های گل را به او چه بازیکن یا بازیکنانی داده اند؟آمار می‌گوید «روبرتو فیرمینو» برزیلی که تابستان امسال رهسپار عربستان شد، با ۲۱ پاس گل بهترین و بیشترین پاسور گل هایش بوده است.

بعد از او سادیو مانه با ۱۲ و آندرو رابرتسون با ۱۱ پاس در رده‌های دوم و سوم قراردارند.داروین نونیز، دیگو جوتا و ترنت آلکساندر آرنولد با ۹ پاس، در رده چهارم این فهرست جای می‌گیرند.

همچنین جردن هندرسون با ۷ پاس در کنار الکس اوکسلاد چمبرلین و کورتیس جونز با ۶ پاس گل داده شده سهم در افتخارآفرینی این مهاجم ارزشمند داشته اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته