دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

گسترش بساط مداخله‌گران حوزه سلامت/ مراقب پزشک‌نما‌ها باشید

گسترش بساط مداخله‌گران حوزه سلامت  مراقب پزشک‌نما‌ها باشید
حضور برخی از مداخله‌گران حوزه بهداشت و درمان این روزها باعث شده است تا نظام سلامت با مشکلات زیادی روبه‌رو شود.
کد خبر : 885191

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حضور برخی از مداخله‌گران حوزه بهداشت و درمان این روزها باعث شده است تا نظام سلامت با مشکلات زیادی روبه‌رو شود،  از حضور برخی افراد در آرایشگاه‌های زیبایی زنانه و نظردادن در مورد تزریق هر ژل تزریقی به بدن برخی از بانوان تا طب سنتی که در فضای مجازی دستخوش نظر افرادی شده است که بر اساس هیچ منطق و علمی نظر می‌دهند که باعث ایجاد آسیب‌های جبران ناپذیری شده است.

در موارد زیادی افراد به‌دلایلی مانند پایین‌تر بودن هزینه و یا تحت تأثیر تبلیغات نامعتبر برای دریافت خدمات زیبایی به مراکز و یا افراد غیرمتخصص حتی در مواردی به سالن‌های آرایشی مراجعه می‌کنند و پس از اقدام زیبایی دچار عوارض و نواقصی در چهره یا سایر اعضای بدن خود می‌شوند که این عوارض به‌سادگی قابل جبران نیست.

مداخله‌گری در درمان و تخلفات، چالشی بزرگ

موضوع مداخله‌گران حوزه سلامت ازجمله موضوعاتی است که بارها مسئولان حوزه بهداشت و درمان به آن واکنش نشان داده‌اند، نفیسه حسینی‌یکتا مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت مداخله‌گری در درمان و تخلفات موجود در این حوزه را موضوعی مهم و چالش برانگیز دانست که برخورد با آن در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با ذکر این نکته که باید از ظرفیت‌های متخصصان طب ایرانی و مکمل نهایت بهره را برد، تاکید کرد: خوشبختانه کشور ما از جایگاه ویژه‌ای در حوزه طب‌های سنتی و مکمل در عرصه بین الملل برخوردار است و معتقدیم که باید نهایت استفاده را از ظرفیت و تجربه اساتید و متخصصان این عرصه از علوم پزشکی داشته باشیم.

به گفته وی قوانین این حوزه سال‌هاست که بازبینی نشده و دفتر طب ایرانی و مکمل برای مقابله با این مسئله از سنوات قبل مکاتبات زیادی را با نهادهای مربوط درباره وضع قوانین و مجازات‌های بازدارنده صورت داده است.

لزوم برخورد با مداخله‌گران سلامت

طبیب علی درخشان کارشناس حوزه طب سنتی هم در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا گفت: متاسفانه مداخله‌گران حوزه سلامت در طب سنتی بسیار افزایش چشمگیری داشته‌اند و افرادی که در عطاری‌ها فعالیت می‌کنند بدون داشتن تخصص کافی دست به تجویز داروهای گیاهی می‌زنند که در برخی از موارد افراد را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

وی افزود: امیدواریم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هرچه زودتر نسبت به جلوگیری و برخورد مداخله‌گران حوزه سلامت ورود کنند.

 زیبایی به قیمت جان و مجازات

در همین زمینه رجبی‌راد قاضی دادسرای جرائم پزشکی درباره لزوم ساماندهی خدمات پزشکی زیبایی در کشور گفت: در این خصوص با دو معضل مواجهیم، نخست؛ افراد پزشکی که صلاحیت ورود به حوزه جراحی زیبایی را ندارند و دوم هم افراد غیرپزشکی که در جامعه به آنها «پزشک نما» می‌گویند و در قانون هم از آنها با عنوان «مداخله‌گران غیرمجاز در امر پزشکی» یاد شده است.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی باید عملکرد پزشکانی که صلاحیت و تخصص ورود به حوزه جراحی زیبایی ندارند؛ اما وارد این حوزه می‌شوند را بررسی و بر آن نظارت کند. در پرونده‌های قصور پزشکی مربوط به جراحی‌های زیبایی عمده شکایات از پزشکان عمومی و در بهترین حالت جراحان عمومی است که سازمان نظام پزشکی باید با این موضوع برخورد کند.

قاضی دادسرای جرائم پزشکی اظهار کرد: اکنون یکی از مهم ترین معضلات ما بحث مداخله‌گران غیرمجاز در امر پزشکی است. ضمانت اجرای قانونی این ماده ۳ مقررات امور پزشکی است که متأسفانه این قانون سال ۱۳۷۹ اصلاح و مجازات شخص مداخله‌گر در امر پزشکی و تأسیس موسسه غیرمجاز پزشکی تا ۵ میلیون تومان جریمه نقدی اعلام شد.

وی اصلاح قانون در این زمینه را ضروری دانست و ادامه داد: از سال ۱۳۷۹ تا امروز با وجود اینکه جزای نقدی خیلی از مجازات‌ها افزایش پیدا کرد؛ اما در این مورد هیچ اقدامی صورت نگرفت.

این قاضی دادسرای جرائم پزشکی اظهار کرد: این موضوع را برای نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی شرح دادیم و کمیسیون هم برای اصلاح این قانون اعلام آمادگی کرد و امیدواریم قانون اصلاح شود تا تخلفات کاهش پیدا کند.

گسترش بساط پزشک‌نماها

برخورد با پزشک نماها یکی از مطالبات اصلی سازمان نظام پزشکی نیز هست و در همین زمینه  فربد رهنمای چیت‌ساز مدیر پژوهش معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی با هشدار نسبت به گسترش پزشک‌نماها در سایه بازدارنده نبودن مجازات‌های مداخله‌گران امور درمانی، در عین حال با انتقاد از بلاتکلیف بودن مرجع برخورد با آموزش‌های غیرمجاز پزشکی، گفت: وزارت بهداشت سیستم نظارتی ندارد که جلوی آموزش‌های غیرقانونی را بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته