دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با آنا تأکید کرد؛

نقش کمرنگ وزارت صمت در ایجاد پارک علم و فناوری

نقش کمرنگ وزارت صمت در ایجاد پارک علم و فناوری
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد عنوان کرد: برخی کشور‌ها برای هدایت نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان، وزارت متناسب ایجاد کرده‌اند، اکنون وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی مستقلاً پارک علم و فناوری دارند و کمترین نقش در این زمینه را وزارت صمت بر عهده دارد.
کد خبر : 888685

حسام زند حسامی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد:‌ شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ظاهرا قرار بود نقش هماهنگ کننده را بازی کند که به دلایل ساختاری نتوانست ایفای نقش داشته باشد، هرچند همه وزارتخانه‌ها در آن حضور دارند و ریاست آن هم با رئیس جمهور است، اما کارآمدی لازم را تاکنون به دنبال نداشته است.

زند حسامی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد متولی واحد در بحث دانش‌بنیان‌ها در کشور باید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باشد و همه وزارتخانه‌ها به آن پاسخگو باشند. قبل از معاونت علمی و فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی ایفای نقش می‌کرد و نقشه جامع علمی کشور را تهیه کرد، اما این شورا نیز در عمل کارکرد قابل توجهی نداشت شاید، چون بودجه دستگاه‌ها در اختیار این نهاد نبود.

وزارت صمت کمترین نقش را در توسعه اکوسیستم نوآوری دارد

صنعت

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات عنوان کرد: برخی کشور‌ها برای هدایت نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان، وزارت متناسب ایجاد کرده‌اند تا اکوسیستم را توسعه بخشند. اکنون وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی مستقلاً پارک علم و فناوری دارند، دانشجو جذب می‌کنند و کمترین نقش را وزارت صمت بر عهده دارد در صورتی که بیشترین تاثیرگذاری باید در وزارت صمت باشد.

اختصاص اعتبارات باید به صورت تقویت زنجیره ارزش باشد

زند حسامی خاطرنشان کرد: تمامی وزارتخانه‌ها و معاونت علمی باید از پخش کردن پول پرهیز کنند و اختصاص اعتبارات باید به صورت تقویت زنجیره ارزش بوده و وزارتخانه‌ها بر اساس ماموریت ذاتی باید متولی نفوذ نوآوری باشند.

وی افزود: انجام کار پراکنده و اختصاص اعتبارات به صورت خرد در نهایت منجر به آن می‌شود که کار به نتیجه لازم نمی‌رسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته