دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فعال بازرگانی در گفت‌وگو با آنا:

زنگ خطر خروج مؤسسان دانش‌بنیانی از کشور نباید به صدا درآید

زنگ خطر خروج مؤسسان دانش‌بنیانی از کشور نباید به صدا درآید
یک فعال حوزه بازرگانی گفت: اگر درباره مهاجرت بی‌رویه از ایران صحبت می‌شود، معنایش این است که زمینه فعالیت دانش‌بنیان‌ها در حال کم‌شدن است، نباید اجازه داد زنگ خطر خروج بسیاری از افرادی که می‌توانند جزء راه‌اندازان و مؤسسان شرکت‌های دانش‌بنیان باشند به صدا در بیاید.
کد خبر : 888928

حسن فروزان‌فرد عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: دانش‌بنیان‌ها در یک دوره زمانی که شروع این اندیشه بود و وضعیت کشور نیز از نظر اقتصادی در شرایط مطلوب‌تری قرار داشت، تکاپوی خوبی انجام داده و بستر اولیه مناسبی برای توسعه اکوسیستم آن‌ها به وجود آمد و اگرچه با تأخیر انجام شد؛ اما ظرفیت‌های اولیه رشد خوبی در کشور برای دانش‌بنیان‌ها شکل گرفت.

وی افزود: از همان ابتدا این تصور وجود داشت که محور دانشگاه‌ها برای توسعه دانش‌بنیان‌ها محوری درست و کافی نباشد و بهتر است که اساس و محور کار صاحبان کسب و کار باشند و از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها استفاده شود.

فروزان‌فرد خاطرنشان کرد: به هر حال بستر اولیه تا حدودی آماده شد. مجموعه نظام و حاکمیت نیز قبول کرد که دانش‌بنیان‌ها و ضرورت بهره‌گیری از آن‌ها در اقتصاد موضوع مهمی است و توجه ویژه‌ای نیز به آن نشان دادند. بستر‌هایی برای رشد دانش‌بنیان‌ها ایجاد شده و تا حدودی شکل خود را پیدا کرد.

موسسان دانش‌بنیانی

وی گفت: دانش‌بنیان‌ها مجموعه‌ای از فعالیت‌ها هستند که اثرپذیری آن‌ها از بحران‌ها، تورم و ناامنی‌های اقتصادی خیلی بیشتر است. دارایی اصلی دانش‌بنیان‌ها افراد و صاحبان اندیشه‌ها، افکار و امید‌هاست. وقتی فضای اقتصادی تیره و تار و تورم بلندمدت بدون چشم‌انداز مشخص پایانی و گرفتاری‌هایی که به این واسطه برای دانش‌بنیان‌ها به وجود می‌آید، وجود دارد زمینه را برای ادامه حیات آن‌ها سخت می‌کند.

مهاجرت دانش‌بنیان‌ها به معنای زمینه فعالیت کمتر آن‌هاست

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: اگر امروز درباره مهاجرت بی‌رویه از ایران صحبت می‌شود معنایش این است که زمینه فعالیت دانش‌بنیان‌ها در ایران در حال کمترشدن است. بسیاری از افرادی که می‌توانند جزء راه‌اندازان و مؤسسان شرکت‌ها و فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان یا کارکنان آن‌ها باشند در حال ترک ایران هستند.

خطر بزرگ خروج سرمایه انسانی دانش‌بنیانی

وی افزود: دغدغه اصلی برای دانش‌بنیان‌ها حتی شاید تأمین مالی نباشد و وضعیت سرمایه انسانی و منابع انسانی برای دانش‌بنیان‌ها موضوع جدی‌تری است. خطر بزرگتر و جدی‌تر برای دانش‌بنیان‌ها در کشور موضوع سرمایه و خروج آن‌ها از کشور است و حتی اگر تیم مناسب و انگیزه وجود داشته باشد به این فکر کرد که مشکلات تأمین مالی و سرمایه در گردش آن‌ها چگونه برطرف شود.

موسسان دانش‌بنیانی

فروزان‌فرد بیان کرد: طی سال‌های گذشته اقدام‌های مناسبی نیز در کشور شکل گرفته است که از جمله آن‌ها راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی در کشورو انواع و اقسام تسهیلاتی در نظر گرفته شده و تصویب قانون جهش دانش‌بنیان‌ها است تا شرایط ویژه‌تری را برای دانش‌بنیان‌ها فراهم کند.

وی افزود: زمینه خریده‌شدن شرکت‌های دانش‌بنیان توسط شرکت‌های بورسی و شرکت‌های سهامی عام تا اندازه‌ای فراهم شود؛ بنابراین پیش‌بینی‌های مناسبی صورت گرفته و هر کدام می‌تواند زمینه تأمین مالی و توسعه باشند، اما در شرایطی که اکنون با آن مواجه هستیم و منبع اصلی دانش‌بنیان‌ها که افراد دانشمند، دانش‌محور و صاحب توانایی‌های خاص هستند و دیدگاه مناسبی برای فعالیت در بلندمدت ندارند، انگیزه حضور در فعالیت‌های اقتصادی را ندارند و در این شرایط سایر پیش‌بینی‌ها دستاورد مناسبی برای کشور ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته