دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۱۲۰)؛

هوش مصنوعی عوارض جراحی قلب را با دقت بالا پیش‌بینی می‌کند

هوش مصنوعی عوارض جراحی قلب را با دقت بالا پیش‌بینی می‌کند
محققان یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که می‌تواند به بیماران و پزشکان در تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد درمان بیماری‌های قلبی کمک کند.
کد خبر : 891496

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، اگر یک شریان مسدود شده دارید، ممکن است به روشی به نام مداخله کرونری زیر جلدی یا «پی‌سی‌آی» (PCI) برای پاک سازی آن نیاز داشته باشید. این روش شامل وارد کردن یک بالون کوچک یا یک لوله توری فلزی به نام استنت به رگ خونی برای بهبود جریان خون رسانی به قلب است.

«پی‌سی‌آی» بدون خطر نیست و گاهی اوقات می‌تواند باعث خونریزی، آسیب به کلیه یا حتی مرگ شود؛ اما شما و پزشکتان چگونه می‌توانید مزایا و معایب این درمان را بسنجید؟

گروهی از محققان دانشگاه پزشکی میشیگان یک ابزار هوش مصنوعی توسعه داده اند که می‌تواند به شما کمک کند. این سیستم می‌تواند احتمال مرگ یا بروز عوارض پس از «پی‌سی‌آی» را با دقت بالایی پیش بینی کند. این ابزار که مبتنی بر الگوریتم یادگیری ماشینی به نام «ایکس‌جی بوست» (XGBoost) است، از داده‌های بیش از ۲۰ عامل مانند سن، فشار خون و سطح کلسترول شما برای محاسبه امتیاز خطر شما استفاده می‌کند.

این ابزار هوش مصنوعی چگونه کار می‌کند و مزایای آن چیست؟

محققان این ابزار را روی داده‌های بیش از ۱۰۰ هزار بیمار که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ در میشیگان تحت درمان «پی‌سی‌آی» قرار گرفته بودند، آزمایش کردند. آن‌ها دریافتند که این ابزار در پیش بینی نتایجی مانند مرگ، خونریزی عمده و انتقال خون بهتر از دیگر مدل‌های موجود است. این نتایج در مجله قلب اروپا منتشر شده است.

این ابزار نه تنها هوشمند است؛ بلکه بیمارپسند نیز هست. محققان با شورای مشاوره‌ی بیماران «پی‌سی‌آی»، گروهی از بیمارانی که تحت «پی‌سی‌آی» قرار گرفته اند، هم‌کاری کردند تا این ابزار را به گونه‌ای طراحی کنند که درک و استفاده از آن آسان باشد. این ابزار به صورت  وب و یک اپلیکیشن موبایل در دسترس است، بنابراین می‌توانید در هر زمان و هر جایی به آن دسترسی داشته باشید.

هیتندر گورم نویسنده ارشد «ام‌بی‌بی‌اس» (MBBS) گفت: ما مدل پیش بینی را با بازخورد بیمار از شورای مشاوره‌ای بیمار «پی‌سی‌آی» ترکیب کردیم تا یادگیری ماشین را به این ابزار پیش بینی خطر بیمار محور و فرد محور تبدیل کنیم.

این ابزار می‌تواند به شما و پزشکتان در تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد درمانتان کمک کند. همچنین می‌تواند خطرات و مزایای بالقوه «پی‌سی‌آی» را به شما آموزش دهد. با استفاده از این ابزار می‌توانید اعتماد به نفس و کنترل بیشتری روی سلامتی خود داشته باشید.

محققان امیدوارند که این ابزار باعث بهبود کیفیت و ایمنی «پی‌سی‌آی» و در نهایت نجات جان انسان‌ها شود.

دیوید ای. همیلتون، نویسنده ارشد این مطالعه و متخصص قلب و عروق گفت: این ابزار هوش مصنوعی می‌تواند طیف گسترده‌ای از نتایج را پس از  «پی‌سی‌آی»  تشخیص دهد و  توسط ارائه‌دهندگان مراقبت و بیماران برای تصمیم‌گیری بهترین روش درمانی استفاده شود.

در عصر گوشی‌های هوشمند و پرونده‌های پزشکی الکترونیکی، تایین امتیاز خطر کامپیوتری می‌تواند با سیستم‌های سلامت الکترونیکی ادغام شود و استفاده از آن در کنار تخت آسان شود. این کار نه تنها به انتقال سریع اطلاعات پیچیده به ارائه دهنده کمک می‌کند، بلکه می‌تواند برای افزایش آموزش بیمار در مورد خطرات مربوط به «پی‌سی‌آی» نیز مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته