دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تهدید هوش مصنوعی برای مشاغل در سراسر جهان

تهدید هوش مصنوعی برای مشاغل در سراسر جهان
تحقیقات نشان می‌دهد که ظهور هوش مصنوعی می تواند نابرابری های اجتماعی و اقتصادی را عمیق‌تر کند و بسیاری از مشاغل در سراسر جهان را به نابودی بکشاند.
کد خبر : 892510

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از راشاتودی، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدیدی هشدار داده است که نزدیک به ۴۰ درصد مشاغل در سراسر جهان ممکن است تحت تأثیر افزایش هوش مصنوعی (AI) قرار بگیرند، همچنین نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی نیز افزایش یابد؛ چراکه اقتصاد‌های پردرآمد بیشتر از بازار‌های نوظهور و کشور‌های کم درآمد در معرض خطر توسعه هوش مصنوعی هستند.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول در یک پست وبلاگی در آخر هفته از دولت‌ها خواست تا با روند مشکل‌ساز توسعه هوش مصنوعی مقابله کنند و به صورت پویاتری برای جلوگیری از افزایش تنش‌های اجتماعی گام بردارند.

وی نوشت: در آستانه یک انقلاب تکنولوژیکی هستیم که می‌تواند باعث جهش بهره وری شود، رشد جهانی را تقویت کند و درآمد‌ها را در سراسر جهان افزایش دهد؛ اما با این حال، می‌تواند جایگزین بسیاری از مشاغل و عمیق‌تر شدن نابرابری‌های درآمدی شود.

در این گزارش اشاره شده است در حالی که اتوماسیون و فناوری اطلاعات از لحاظ تاریخی تمایل به تأثیرگذاری بر وظایف روزمره داشته اند، هوش مصنوعی همچنین می‌تواند بر مشاغلی که به کارگران بسیار ماهر نیاز دارند، تأثیر بگذارد. به گفته صندوق بین المللی پول در نتیجه، اقتصاد‌های پیشرفته با خطرات بیشتری از هوش مصنوعی مواجه هستند. همچنین فرصت‌های بیشتری برای استفاده از مزایای آن نسبت به اقتصاد‌های نوظهور و در حال توسعه دارند.

این گزارش نشان داد که در اقتصاد‌های پیشرفته حدود ۶۰ درصد مشاغل ممکن است تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند. صندوق بین‌المللی پول نوشت، با این حال، تقریباً نیمی از مشاغل در معرض خطر ممکن است از یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی بهره‌مند شوند و در نتیجه بهره‌وری را افزایش دهند. برای نیمی دیگر، برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی ممکن است «وظایف کلیدی را که در حال حاضر توسط انسان انجام می‌شود، انجام دهند» که می‌تواند تقاضا برای نیروی کار را کاهش دهد و منجر به کاهش دستمزد‌ها و کاهش استخدام شود. جورجیوا هشدار داد که در شدیدترین موارد، برخی از این مشاغل ممکن است به طور کامل ناپدید شوند.

در مقابل، در بازار‌های نوظهور و کشور‌های کم درآمد، انتظار می‌رود که قرار گرفتن در معرض هوش مصنوعی به ترتیب ۴۰ و ۲۶ درصد باشد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که بازار‌های نوظهور و اقتصاد‌های در حال توسعه با اختلالات  کمتری از هوش مصنوعی روبه‌رو هستند. در عین حال، بسیاری از این کشور‌ها زیرساخت یا نیروی کار ماهر برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی را ندارند و این خطر را افزایش می‌دهد که با گذشت زمان این فناوری می‌تواند نابرابری بین کشور‌ها را بدتر کند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته