دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1402 - 00:01
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با آنا:

رأی لاهه پروژه مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی را به چالش کشید

رأی لاهه پروژه مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی را به چالش کشید
عابد اکبری گفت: رأی دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع آفریقای جنوبی عرصه را برای رژیم صهیونیستی تنگ کرده و پروژه مظلوم‌‎نمایی این رژیم را به چالش کشید.
کد خبر : 893445

عابد اکبری، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره موفقیت حقوقی آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری اظهار کرد: اتفاقی که در لاهه رخ داد از دو جنبه قابل بررسی است؛ اولین جنبه مربوط به بُعد حقوقی آن و جنبه دوم آن مربوط به بُعد سیاسی است. 

وی افزود: پس از حادثه هفتم اکتبر یا 15 مهر، فرآیندی آغاز شد و آن فرآیند مربوط به مقابله با مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی بود. پیش از این حادثه رژیم صهیونیستی همواره به دنبال این بود که چهره مظلوم از خود در دنیا به نمایش بگذارد که عمدتاً هم با طرح موضوعاتی مانند هولوکاست آن را انجام می‌داد؛ اما طوفان‌الاقصی این پروژه را با شکست مواجه کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: امروز یک تردیدی نسبت به مواضع رژیم صهیونیستی و مظلوم‌نمایی آن در دنیا به وجود آمده و با رأیی هم که دیوان بین‌المللی دادگستری صادر کرده، بر چالش‌های رژیم صهیونیستی در این زمینه افزوده شده است.

اکبری با اشاره به انتقاد وزیر امور خارجه آلمان نسبت به رویکردهای جنگ‌‍طلبانه رژیم صهیونیستی گفت: با وجود اینکه آلمان اعلام کرده بود به عنوان طرف سوم در دادگاه لاهه به نفع رژیم صهیونیستی ظاهر خواهد شد؛ اما جنایت‌های این رژیم در نوار غزه به ویژه خان‌یونس  باعث شد تا وزیر امور خارجه آلمان هم منتقد شیوه جنگی صهیونیست‌ها شود طوری که مطرح کرده بود که «دفاع از خود» اصول و شرایطی دارد و باید نسبت به آن پایبند بود.

وی اظهار کرد: عملکرد و شیوه جنگی رژیم صهیونیستی به حدی جنایتکارانه است که صدای حامیان خودش را هم درآورده چه برسد به مخالفانش. رأی قاطعی که دیوان بین‌المللی دادگستری صادر کرد، نشان از اجماع جهانی علیه اقدامات رژیم صهیونیستی دارد که هر روز هم در حال گسترده شدن است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه پروژه مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی شکست خورده است، گفت: رأی دیوان دستاورد سیاسی قابل توجهی به دنبال داشته که می‌تواند بر آینده جنگ در غزه اثرگذار باشد؛ البته ناگفته نماند که رأی دادگاه لاهه خیلی الزام‌آور نیست ولی می‌تواند در شکل‌گیری اجماع جهانی علیه صهیونیست‌ها اثرگذار باشد و از سوی دیگر فضایی را شکل خواهد داد که دولت‌ها و بازیگران به راحتی نتوانند از صهیونیست‌ها حمایت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته