دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1402 - 11:23

تصاویر نجومی ۱۴ اسفند (۴ مارس)

تصاویر نجومی ۱۴ اسفند (۴ مارس)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 899858

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

***

تصویر روز skyandtelescope

در این تصویر از ماه، سه دهانه دیده می شود. بطلمیوس بزرگترین آن است، 153 کیلومتر عرض دارد و داخل آن محوطه‌ای مسطح با تعداد زیادی دهانه کوچک قرار دارد. آلفونسوس، در وسط، ۱۱۹ کیلومتر عرض دارد، سطحی صاف با چند تپه‌ و قله‌ای در وسطش . ارزاچل کوچکترین دهانه در میان این سه دهانه با 97 کیلومتر عرض است که دیوارهای بلند و یک قله در داخلش دارد. در جایی که نور قرار دارد دهانه‌های کوچک مشاهده می‌شوند. این تصویر با ترکیب تصاویر مختلف و با تجهیزات ویژه در ایتالیا  گرفته شده است. رنگ‌های روی ماه ناشی از خاک آن است. 

تصاویر نجومی ۱۴ اسفند (۴ مارس)

تصویر روز earthsky

منطقه‌ای روی خورشید که لکه خورشیدی AR3590 وجود دارد، یک منطقه قابل توجه است. این پدیده از 18 فوریه تا حدود 1-2 مارس روی سطح خورشید قابل مشاهده بود. تا 26 فوریه اندازه معادل 9 زمین بود و می توانستیم آن را از زمین با محافظ چشم مناسب (عینک مخصوص) ببینیم. بین 21 و 22 فوریه، سه شراره را در عرض 24 ساعت تولید کرد،  AR3590 اکنون به سمت پشت خورشید حرکت کرده است، اما مریخ‌نورد استقامت همچنان آن را رصد می‌کند. 

تصاویر نجومی ۱۴ اسفند (۴ مارس)

تصویر روز astronomy

هارتل-دنگل-واینبرگر 3 (HDW 3) یک سحابی سیاره‌ای بسیار کم نور در پرسئوس است که در فاصله 3000 سال نوری از ما قرار دارد. همانطور که پوسته گاز در حال انبساط ستاره محتضر مرکزی به سمت گاز و غبار اطراف می‌رود، یک قوس چرخان و درخشان از انتشار UV تشکیل می‌دهد.

تصاویر نجومی ۱۴ اسفند (۴ مارس)

تصویر روز apod

در آن میدان چه اتفاقی می‌افتد؟ تصویر ستون‌های نور را نشان می‌دهد، نه شفق‌های قطبی، پدیده‌ای که معمولاً از نزدیک دیده می‌شود. در بسیاری از نقاط زمین، یک ناظر خوش‌شانس می تواند شاهد ستون‌ها باشد. ستون نور یک رخداد جوی است که طی آن یک پرتو ممتد زیر (یا بالای) منبع نور تشکیل می‌شود. این پدیده در اثر منعکس شدن نور از بلورهای یخی کوچکِ معلق در اتمسفر یا از ابرهای در ارتفاع بالا به وجود می‌آید.  در شرایط بسیار سرد، کریستال های یخ مسطح می‌توانند در نزدیکی زمین تشکیل شوند و برف سبکی به نام مه کریستالی ایجاد کنند. سپس این کریستال‌های یخ می‌توانند نورهای زمین را در ستون‌های عمودی شبیه به ستون نور منعکس کنند. 

تصاویر نجومی ۱۴ اسفند (۴ مارس)

تصویر روز ناسا

این عکس که توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا گرفته شده است به جرقه‌های آتش‌بازی به نظر می‌رسد و رشته‌های نازکی را نشان می‌دهد که از انفجار ستاره‌ای در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ در آن نزدیکی به وجود آمده‌اند.

تصاویر نجومی ۱۴ اسفند (۴ مارس)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته