دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 فروردين 1403 - 16:36

لایه نازکی از یخ روی آینه اقلیدس/ آیا مأموریت تلسکوپ فضایی پایان می‌یابد؟

عملکرد تلسکوپ فضایی اقلیدس به دلیل قرارگیری لایه نازکی از یخ بر روی آینه‌اش مختل شده است.
کد خبر : 902611
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، لایه نازکی از یخ روی آینه تلسکوپ فضایی اقلیدس قرار گرفته و دید آن را به طرز قابل توجهی تار کرده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که کارشناسان بخش ابزار‌ تلسکوپ طی بازرسی‌های ماهانه خود متوجه شدند نور ناچیزی وارد تصویرگر نور مرئی اقلیدس می‌شود. منجمان و کارشناسان پس از بررسی داده‌ها دریافتند این مسئله از پوشانده شدن سطوح نوری اقلیدس با لایه‌ای از یخ نشئت می‌گیرد. کارشناس کمی پس از پرتاب تلسکوپ، به کمک بخاری‌های داخل آن فضاپیما را گرم کردند. هدف از این کار این بود تا هر گونه آب احتمالی در اقلیدس تبخیر شود. وارد نشدن آب داخل بدنه مشکل رایجی است که برای اغلب فضاپیماها اتفاق می‌افتد. به رغم تلاش‌های کارشناسان زمین اکنون مشخص شده که همچنان مولکول‌های آب روی سطح تلسکوپ باقی مانده‌ است.
سرمای شدید فضا جلوتر باعث شده مولکول‌های آب به یخ تبدیل شوند و در این مورد لایه یخی روی آینه‌های اقلیدس قرار گرفته است. پژوهشگران معتقدند گرم کردن دوباره تلسکوپ برای تبخیر آب ممکن است اما می‌تواند باعث اختلال دائم در کار تلسکوپ شود زیرا این امر مستلزم ظرافت بسیار زیادی است. فرایند گرم کردن اقلیدس اکنون با دمای کمی آغاز شده است اما تا اواسط آوریل مشخص نمی‌شود که تلاش‌ها ثمربخش بوده است یا نه.

این تلسکوپ که ژوئیه سال گذشته به فضا پرتاب شد، هزینه‌ای معادل ۱.۴ میلیارد یورو خرج برداشت. اقلیدس یک بار دیگر هم در این فاصله کوتاه به مشکل برخورده بود و حسگر هدایت دقیق آن به درستی کار نمی‌کرد که کارشناسان توانستند با قدری چرخاندن تلسکوگ مشکل را رفع کنند.

 

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته