دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هوش مصنوعی بهتر از انسان شما را متقاعد می‌کند

هوش مصنوعی بهتر از انسان شما را متقاعد می‌کند
پژوهشگران سوئیسی در مطالعه‌ای علمی ثابت کردند که هوش مصنوعی بهتر از انسان‌ها می‌تواند شما را متقاعد کند که البته با نگرانی‌های اجتماعی جدی همراه شده است.
کد خبر : 904001

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مهارت هوش مصنوعی و به خصوص چت جی‌پی‌تی در تأثیرگذاری بر نظر و ذهن مردم به سرعت در حال افزایش است. هرچه که الگوریت‌های هوش مصنوعی بیشتر درباره ما می‌آموزند، بهتر می‌توانند ما را متقاعد کنند که دیدگاه آنها را بپذیریم، و زمانی که بتوانند این کار را در لحظه انجام دهند، این تأثیر آشکارتر می‌شود. این موضوع، باعث شده است برخی از کارشناسان نگران شوند که هوش مصنوعی به ابزاری برای شکل دادن به عقاید و تصمیم‌گیری تبدیل شود که هم نتایج مثبت خواهد داشت و هم نتایج منفی.

دستکاری افکار چیز جدیدی نیست

ما انسان‌ها دوست نداریم کسی به راحتی بتواند افکار و عقایدمان را دستکاری کند، اما به نظر می‌رسد در طول تاریخ، مواردی، چون پول، مذهب، ملت، قوانین و هنجار‌های اجتماعی توانسته‌اند دیدگاه‌های مردم را به هم نزدیک کنند. توانایی هم‌سو کردن ایده‌ها و همکاری‌های گروهی یکی از قوی‌ترین مزایای ما نسبت به حیوانات است.

ایده‌ها در ابتدا مبهم و خام هستند. ما با آنها به دنیا نمی‌آییم و از یک جایی وارد ذهنمان می‌شوند و اغلب می‌توان آنها را تغییر داد. ایده‌هایی که بتوانند افکار مردم را در مقیاس بزرگ تغییر دهند، به چیز‌های باورنکردنی می‌رسند یا حتی جوامع ما را تغییر می‌دهد و بدتر یا بهتر می‌کنند. بنابر این هر شخص یا چیزی که بتواند باور‌ها و عقاید ما را در مقیاس وسیع تغیر دهد، تأثیر قابل‌توجهی بر جامعه خواهند داشت.

آزمایش تأثیرگذاری هوش مصنوعی در افکار انسانی

به نظر می‌رسد که مدل‌های زبانی هوش مصنوعی تا کنون در تغییر ذهن مردم بسیار مؤثر بوده‌اند. در مطالعه جدیدی که محققان سوییسی انجام دادند دیدگاه‌های ۸۲۰ نفر را در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادند که از موضوعاتی با حساسیت کم تا به‌شدت حساس و داغ مانند سقط جنین و تبعیض نژادی را در بر می‌گرفت.

موضع (فکری) شرکت‌کنندگان پیش از شروع آزمایش ضبط شد و سپس آنها به مدت ۵ دقیقه در مناظره‌هایی متنی مقابل انسان و بعد مقابل چت جی‌پی‌تی قرار گرفتند. بعد از انجام این آزمایش یک بار دیگر با آنها مصاحبه شد تا مشخص شود که آیا نظرات آنها در اثر مناظره قبلی تغییر کرده است یا خیر.

در موقعیت‌های انسان مقابل انسان، تغییر نظرات بسیار کمتر بود روند کندی داشت، اما در موقعیت انسان مقابل چت جی‌پی‌تی نتیجه متفاوت بود و هوش مصنوعی توانست تا ۲۱ درصد تغییرات بیشتری در نظرات انسان‌ها ایجاد کند.

برتری هوش مصنوعی در استفاده از اطلاعات

سپس، آنها هم به انسان و هم به هوش مصنوعی اطلاعاتی مانند سن، نژاد، تحصیلات، شغل و سیاست، در مورد شخص مقابل گفتگو دادند و خواستند که از این اطلاعات برای استدلال بهتر استفاده کنند. با کمال تعجب، این اطلاعات به مناظره‌کنندگان انسانی کمکی نکرد و نتیجه بدتر شد، اما هوش مصنوعی توانست از اطلاعات اضافی استفاده کند و با ارائه نتایج بسیار بهتر انسان‌ها را با اختلاف زیاد (۸۱ درصد مؤثرتر) شکست داد.

دستکاری عاطفی با هوش مصنوعی  

شکی وجود ندارد که هوش مصنوعی به زودی بیشترین میزان دست‌کاری در افکار انسانی را خواهد داشت. هوش مصنوعی می‌تواند در مقیاس وسیع عمل کند و هر استدلال را به‌طور جداگانه برای یک فرد در یک گروه میلیونی تنظیم کند و در عین حال می‌تواند تکنیک‌ها و استراتژی‌های خود را مدام ویرایش کند. این بدان معنی است که هوش مصنوعی در تمام پلتفرم‌های آنلاین حضور خواهد داشت و روایت‌های محبوب را مطابق میل سازندگان شکل می‌دهد. علاوه بر این، هوش مصنوعی شروع به استفاده از ابزار‌های جدیدی کرده است که می‌توانند از داده‌های زیست‌شناسی ما علیه ما استفاده کنند. به عنوان مثال، مدل زبانی چت جی‌پی‌تی-۴ می‌تواند رویکرد خود را بر اساس اطلاعات پیش‌زمینه‌ای که مربوط به شماست به وضعیت عاطفی‌تان دسترسی پیدا کند و افکار و حالات عاطفی شما را دستکاری کند.

درک عواطف انسانی از لحن صدا و حالت‌های چهره

هفته گذشته، هوش مصنوعی هیوم (Hume) رابط صوتی همدلانه خود را معرفی کرد. این یک مدل زبانی است که برای مکالمات گفتاری با انسان طراحی شده است تا وضعیت عاطفی را از لحن صدا ردیابی کند. این رابط صوتی ضمن تشخیص احساسات انسان، تلاش می‌کند لحن خود را نیز طوری انتخاب کند که با حال و هوای انسان طرف گفتگو مطابقت داشته باشد

نرم‌افزار هیوم حتی از حالت‌های چهره انسان نیز برای دریافت اطلاعات لحظه‌ای استفاده می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که تجزیه‌وتحلیل نگاه یک انسان و حالت چشم‌های او در لحظه توسط هوش مصنوعی اطلاعات حیرت‌انگیزی را به دست می‌دهد.

مکالمات انسانی پیچیده و گاهی اوقات از نظر احساسی بار زیادی دارند اما، فناوری جدیدی که می‌تواند احساسات ما را تشخیص دهد و به آنها پاسخ دهد نیز می‌تواند به روش‌هایی مثبت به افزایش شادی ما، شناسایی افرادی که به کمک جدی نیاز دارند و جلوگیری از تشدید درگیری‌ها کمک کند.

لزوم آگاهی از مخاطرات فناوری

مهم است به یاد داشته باشیم که فناوری می‌تواند بسیار متقاعدکننده و دستکاری‌کننده باشد و با تبلیغات شخصی‌سازی‌شده می‌تواند از نظر احساسی پاسخگو و بیش از حد متقاعدکننده باشن و تصمیم‌گیری آگاهانه را برای شما دشوار کند. این نوع فناوری همچنین می‌تواند توسط مجریان قانون، ادارات منابع انسانی، دولت‌های سرکوبگر، انقلابیون، احزاب سیاسی، جنبش‌های اجتماعی یا افرادی که قصد ایجاد اختلاف و بی‌اعتمادی را دارند مورد استفاده قرار گیرد که چنین روندی می‌تواند پیامد‌های منفی برای جامعه داشته باشد و ما باید از خطرات احتمالی آن آگاه باشیم.

این گزارش از پایگاه اینترنتی نیواطلس به فارسی برگردان شده است.

 

ارسال نظر
هلدینگ شایسته