دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۱۴۷)؛

ابزار جدید «تایچی» معرفی شد/ ارتقای تصویربرداری پزشکی با هوش مصنوعی

ابزار جدید «تایچی» معرفی شد  ارتقای تصویربرداری پزشکی با هوش مصنوعی
ابزار جدید هوش مصنوعی می‌تواند جزئیات دقیق‌تری از بیماری یا ناهنجاری در بافت و اندام‌ها را در تصویربرداری‌های پزشکی نشان دهد.
کد خبر : 905571

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ام آی تی نیوز، محققان مؤسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) و هاروارد، ابزار هوش مصنوعی جدیدی به نام «تایچی» (Tyche) را توسعه داده‌اند که می‌تواند عدم قطعیت را در تصاویر پزشکی ثبت کند.

تقسیم‌بندی تصویر پزشکی فرآیندی است که در آن یک تصویر به چند قسمت تقسیم می‌شود. این فرآیند معمولاً با کمک سیستم‌های هوش مصنوعی انجام می‌شود که از نوعی فناوری به نام شبکه‌های عصبی استفاده می‌کنند. شبکه‌های عصبی مدل‌هایی کامپیوتری هستند که به روشی مشابه مغز انسان کار می‌کنند. این شبکه‌ها لایه‌های به‌هم پیوسته زیادی دارند که به آنها در پردازش داده‌ها و تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

با این حال، محققان دریافته‌اند که این نوع سیستم‌های هوش مصنوعی دو محدودیت مهم دارند. نخست اینکه، آنها در برخورد با عدم قطعیت خوب نیستند که می‌تواند بر دقت نتایج آنها تأثیر بگذارد. دوم، نیاز به آموزش مجدد دارند؛ حتی برای یک کار کمی متفاوت که در صورت عدم آموزش مجدد می‌تواند کارایی آنها را کاهش دهد.

در تقسیم‌بندی تصویر پزشکی اجزای کوچک مانند یک اندام یا سلول تفسیر می‌شوند و مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند با برجسته کردن بخش‌هایی که ممکن است علائم بیماری یا ناهنجاری خاصی را نشان دهند، به پزشکان کمک کنند.

ماریان راکیچ (Marianne Rakic) محقق ارشد این مطالعه علمی در ام آی تی می‌گوید: داشتن گزینه‌های متعدد می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر در درمان کمک کند. حتی مشاهده عدم قطعیت در تصویر پزشکی می‌تواند بر تصمیم‌گیری افراد تأثیر بگذارد تا بر همین اساس تصمیم‌گیری کنیم.

طراحی سیستم تایچی بر اساس معماری شبکه عصبیِ اصلاح شده است که بر اساس یک ورودی مبتنی بر تصویر پزشکی، مجموعه‌ای از پیش‌بینی‌ها را ارائه می‌دهد.

یکی از مزایای قابل توجه سیستم تایچی این است که نیازی به آموزش مجدد برای بخش‌بندی جدید ندارد و استفاده از آن را برای پزشکان و محققان زیست پزشکی آسان‌تر می‌کند. این سیستم را می‌توان برای کار‌های مختلف، از شناسایی ضایعات ریه در تصویر ایکس گرفته تا مشخص کردن ناهنجاری‌های خطرناک در ام آر آی مغز، به کار گرفت.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته