دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بنیاد ایرانشناسی میزبان جشنواره فیلم اقوام شد

بنیاد ایرانشناسی میزبان جشنواره فیلم اقوام شد
دبیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی گفت: وحدت اقوام ایرانی توسط دشمنان این سرزمین هدف قرار گرفته؛ هر آنچه به وحدت ملی ما کمک کند مورد حمایت بنیاد ایرانشناسی است. جشنواره فیلم اقوام ایرانی هم در همین مسیر قدم بر می‌دارد.
کد خبر : 907311

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی پیش از ظهر امروز در بنیاد ایران شناسی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، پوستر جشنواره با حضور مهدی حیدری دبیر جشنواره و محمدحسین رجبی دوانی رئیس بنیاد ایرانشناسی و دبیر شورای سیاستگذاری این رویداد هنری رونمایی شد.

همچنین یک تابلوی نقاشی با محوریت زندگی اقوام ایرانی زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران که توسط آقای گریگور یعقوبی خلق شده بود به بنیاد ایرانشناسی اهدا شد.

در ادامه محمدحسین رجبی عنوان کرد: ایرانیان تنها قوم و تمدنی هستند که هرگز سابقه به پرستی نداشته و همواره یکتاپرست بوده اند. ایران در طول تاریخ عظمت خود را حفظ کرده و امروز به برکت انقلاب اسلامی و با نفوذی که در دل‌های مردم دارد حرف اول و اصلی را در منطقه و دل‌های مردم جهان دارد.
وحدت اقوام ایرانی توسط دشمنان این سرزمین هدف قرار گرفته؛ هر آنچه به وحدت ملی ما کمک کند و توطئه‌های دشمن در این حوزه را نقش بر آب کند، مورد حمایت بنیاد ایرانشناسی است. جشنواره فیلم اقوام ایرانی هم در همین مسیر قدم بر می‌دارد. وقتی دوستان ما در موسسه فصل هنر درخواست کردند که این رویداد با مشارکت و حمایت بنیاد ایرانشناسی برگزار شود ما هم استقبال کردیم. امیدوارم با برگزاری باشکوه این جشنواره شاهد آغازی باشیم برای حضور هر چه بیشتر سینما در تقویت وحدت ملی مردم شریف ایران.

بنیاد ایرانشناسی میزبان جشنواره فیلم اقوام شد

مهدی حیدری مدیر موسسه فصل هنر و دبیر این جشنواره نیز عنوان کرد: این جشنواره از اردیبهشت ۱۴۰۲ کار خود را با دریافت مجوز از سازمان سینمایی دریافت کرد. قرار بود جشنواره در تبریز برگزار شود، اما بنا به مصلحت‌هایی مقرر شد نخستین دوره در تهران برگزار شود و از سال‌های بعد به صورت گردشی در مناطق مختلف قوم نشین برگزار شود. امیدواریم سال آینده در تبریز برگزار شود.

وی اظهار کرد: امروز جای آقای کمال تبریزی دبیر محترم جشنواره در کنار ما خالی است. قرار بود جشنواره ما در آبان ماه سال گذشته برگزار شود و برنامه ریزی ایشان هم بر همین مبنا بود. ایشان درگیر تولید یک سریال شدند که بخشی از آن هم در خارج از تهران تصویربرداری خواهد شد. با توجه به این مسائل اعلام کردند که کنار جشنواره هستند، اما شاید به عنوان دبیر نتوانند فعال باشند. ما از ایشان و زحماتشان سپاسگزاریم چراکه نام و اعتبار ایشان خیلی کمک کرد که این جشنواره راه خودش را پیدا کند.
در جشنواره ملی اقوام ایرانی شاهد هستیم که برای اولین بار یک رویداد سینمایی با محوریت اقوام رقم می‌خورد. این جشنواره به هیچ جناح سیاسی وابسته نیست و جشنواره‌ای است از دل مردم و برای مردم.

حیدری گفت: جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی از بیست و ششم تا سی ام اردیبهشت ماه در محل بنیاد ایرانشناسی برگزار خواهد شد.

وی افزود: حدود هزار اثر در سه بخش اصلی داستانی، مستند و سینمایی به دفتر دبیرخانه رسید. در بخش سینمایی ۴۰اثر رسید که پس از بررسی هئت انتخاب شانزده اثر به داوری نهایی راه پیدا کردند. در بخش فیلم کوتاه ۴۳۰ اثر به ما رسید که از این تعداد ۶۵ فیلم به مرحله اصلی را پیداکرد. بیش از ۵۲۰ اثر مستندی هم که به دفتر دبیرخانه رسید، ۶۵اثر مستند به بخش اصلی راه پیدا کردند و در نهایت دوازده اثر نماهنگ و ۱۳ اثر پویانمایی هم به جشنواره راه پیدا کردند. از سوی دیگر بخش دیگری هم تحت عنوان فیلمنامه به جشنواره اضافه شد که در این بخش۱۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و در نهایت چهل فیلمنامه وارد بخش مسابقه می‌شود.

بنیاد ایرانشناسی میزبان جشنواره فیلم اقوام شد

مدیر جشنواره  اظهار کرد: «ما در کشور جشنواره‌های متعدد با موضوعات مختلف داریم، اما درمورد جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی برای نخستین بار است که جشنواره‌ای با موضوع تخصصی برگزار می‌شود. درواقع ایده‌ای نو در قاب سینما اتفاق افتاد. جشنواره برای استمرار نیاز دارد دیده شود. مطمئن هستم جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در سال‌های آینده به یکی از جشنواره‌های معتبر تبدیل خواهد شد، چرا که این رویداد از دل مردم و برای مردم است و حضور بنیاد ایران‌شناسی و خود آقای رجبی دوانی به‌عنوان یکی از بزرگان فرهنگ و هنر و تاریخ کشور گواه این گفته است. این اتفاق در سال‌های آینده به سمتی می‌رود که هم قابلیت بین‌المللی شدن خواهد داشت و هم اعتباری برای سینمای کشور خواهد بود.»

محمدحسین رجبی دوانی در پاسخ به خبرنگار آنا  درباره انتخاب بنیاد ایرانشناسی به عنوان محل برگزاری جشنواره گفت: با وزارت ارشاد و شهرداری تهران صحبت کردیم و برای در اختیار قرار دادن سالن مناسب اعلام آمادگی کردند. اما در یک جمع‌بندی با حضور اهالی هنر به این نتیجه رسیدیم معماری بنیاد ایرانشناسی و مکان دنج‌ و خلوت آن و همچنین دور بودن از ترافیک برای اهالی رسانه مناسب است. البته هنوز درباره این مکان به قطعیت نرسیده‌ایم.

مهدی حیدری نیز گفت: این جشنواره همواره پاسخگوی خبرنگاران بوده است حتی در زمانی که راکد بود و از تبریز به تهران منتقل شد باز هم این موضوع وجود داشت‌. این جشنواره یک تیم بسیار حرفه‌ای در سطح مدیریتی دارد و سرآمد همه آن‌ها آقای مسعود نجفی به عنوان سکان‌دار چند ساله جشنواره ها است که به عنوان دبیر اجرایی کمک بسیاری به ما می‌کند. همچنین ابوالفضل جلیلی به عنوان دبیر شورای سیاست‌گذاری ما را همراهی می‌کنند. امیدوارم با همراهی شورای سیاست‌گذاری بتوانیم جشنواره‌‌ای در شأن اقوام این سرزمین برگزار کنیم.

در ادامه این نشست رجبی دوانی درباره عملیات ترمیم که در این مجموعه جریان دارد گفت: ساختمان بنیاد از سال‌ها پیش مرمت نشده بود زیبایی آن تحت الشعاع قرار گرفته بود. به دلیل نزدیک بودن ایام برگزاری جشنواره، با اقدامی جهادی از یادگاران دوران دفاع مقدس تلاش می‌کنیم آن را برای برگزاری این رویداد آماده کنیم.

بنیاد ایرانشناسی میزبان جشنواره فیلم اقوام شد

وی افزود: من به عنوان مسئول بنیاد ایرانشناسی و با توجه به وظایف و اهداف تعریف شده در بنیاد ایرانشناسی با میل خود در کنار این جشنواره قرار گرفتم. برای تامین هزینه‌ها اقدام گسترده‌ای کردیم و تلاش کردیم بیشتر با حمایت‌های مردمی کار را پیش ببریم و برخی از افراد علاقه‌مند در کنار ما قرار گرفته‌اند.از برخی مراکز دولتی درخواست کردیم و بعضی‌ از آن‌ها اظهار لطف کرده و ما را همراهی کردند.

ایران به سبب سابقه تمدنی خود در جغرافیای سیاسی کنونی نمی‌گنجد. هر کجا که نوروز را برپا می‌دارد فرهنگ و تمدن ایران سابقه دارد و رد آن می‌درخشد و به همین دلیل به بین‌المللی شدن این جشنواره امیدواریم.


لازم به یادآوری است، نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با همکاری موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی و با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته